hej!
Jag målade för flera år sen fönsterbrädor i 2 omgångar. Inser nu att jag kan ha blandat 2
färger för nu när jag skulle fräscha upp det och måla igen och började att grundligt rengöra med rengöringsspray så släpper den översta färgen, som tuggummi blir det. Hjälp mig komma på vad jag gjort! Är det linoljefärg i undre laget och en ”vanlig” snickerifärg i den övre? Eller tvärtom? Börja inte fråga om alkydfärg/oljefärg/akrylat för jag har ingen koll på vad som kan ha använts. 😅🤷🏼‍♀️
Se film på hur det släpper
 
  • Gilla
Bengt-54
  • Laddar…
Cheesen
S Solskensbonden skrev:
hej!
Jag målade för flera år sen fönsterbrädor i 2 omgångar. Inser nu att jag kan ha blandat 2
färger för nu när jag skulle fräscha upp det och måla igen och började att grundligt rengöra med rengöringsspray så släpper den översta färgen, som tuggummi blir det. Hjälp mig komma på vad jag gjort! Är det linoljefärg i undre laget och en ”vanlig” snickerifärg i den övre? Eller tvärtom? Börja inte fråga om alkydfärg/oljefärg/akrylat för jag har ingen koll på vad som kan ha använts. 😅🤷🏼‍♀️
Se film på hur det släpper
Det är färger som inte matchar/fungerar tillsammans. Här har man ett bra exempel på vad som kan hända om man använder en olämplig grundfärg. För att komma vidare så behöver du slipa bort färgen och börja om med en ny snickerigrund och topfärg som fungerar tillsammans.
 
Det är tänkbart att det räcker med att slipa bort lagret som släpper, och sedan stryka med häftgrund. Och lämplig färdigmålning på det.
 
I min första lägenhet hade förra ägaren målat taket i badrummet med någon olämplig färg. Den lossnade i ett jättesjok, en dryg kvm i en bit.

Jag skrapade ned resten. Under det fanns det en färg som pulviserades, så jag höll på varje kväll i 2 veckor och slrapade färg.

Sedan ville jag vara absolut säker på att dte blev rätt. Så jag åkte till en "proffsbutik". Blev påprackad en Alcrofärg av en väldigt otrevlig butiksägare. Och även Alcro våtrumsgrund.

Jag var lite misstänksam, så jag provmålade på en liten yta. Morgonen därpå drar jag fingret över det målade. Grundfärgen rullar ihop sig till små korvar. Hade överhuvudtaget inte fäst.

Ringde en annan butik (Alviks färg), han berättade att jag troligen hade oljefärg i taket, och alcro våtrumsgrund "är väl vattenbaserad?". Det går inte. Jag köpte en häftgrund där. Det fungerade perfekt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.