Tonåringar umgås helst med vänner i:

  • I ett allrum

    28 Röster 23,7%
  • I ett stort eget rum

    81 Röster 68,6%
  • I ett eget rum med anslutande separat sovalkov

    12 Röster 10,2%
  • Antal röster
    118
Det finns så många om och men och allt beror på vad man tänker sig.

1. Hur stort är ett litet rum kontra ett stort i detta förfarandet?
2. Har ni tänkt ha tv i vardagsrummet? Kan ni tänka er att göra vardagsrummet mindre för att kunna ha allrum/tvrum?

Ett annat inspel är att försöka tänka flexibelt. Vad händer med rummen när barnen flyttar ut? Gästrum? Kontor?

Vad gäller sovrum så behöver de inte nödvändigtvis vara jättestora om de är rätt planerade.

Har ni börjat skissa på något ännu?
 
Redigerat:
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Olika skulle jag säga. En avkomma som nästan aldrig hade kompisar på besök eller var med oss och en som behövde ett mer ljudisolerade rum så vi slapp att vakna av alla k×××ljud halva nätterna.
Men spontant, eget rum i normal storlek och inget eget "vardagsrum".
 
  • Haha
nikasp
  • Laddar…
Tack för alla kommentarer! Ska se om man får in två större rum som kan delas av till två mindre och ett gemensamt allrum utan större ingrepp. Det löser både nuvarande behov och en eventuella efterföljande ägare i form av småbarnsfamiljer.
 
Det är ju väldigt individuellt. Mina två döttrar var aldrig på sina rum (mysiga sådana dessutom) när de inte var sura på varandra eller hade bråkat med moderskapet dvs mig.
Döttrarnas barn dvs mina barnbarn tillbringar stor del tiden på sina egna rum eftersom datorerna står där ... annars är det mest umgänge i stora köket.

Det vettigaste rådet jag kan ge är att bygga så att man lätt kan ändra rumsindelningen. Ljudisolering/datorer är numera inga större problem då man utrustar ungarna med hörlurar. Barn lämnar hemmet tidigare än man anar.
 
  • Gilla
Jorentz och 1 till
  • Laddar…
Håller med om att man bör bygga så det passar flera användningssätt. Både för ändrade planer eller lättare att sälja.

Jag själv tror öppna planlösningar tappar i popularitet, efter covid och med att it-revolutionen äntligen landat.

Många vill vara hemma samtidigt och göra olika saker och gärna uppkopplat.

Därför är det nog bra med egna rum, behöver inte vara jättestora, är man fler än tre kan man nog leva med att vara i vardagsrummet...

Det konstiga är att öppna planlösningar och flexibla kontor går framåt hos arbetsgivarna. Men det funkar väl för att folk kan få sitta hemma i eget rum och kan koncentrera sig, på jobbet är det ett stort vardagsrum där man umgås och fikar, bollar nya ideer men inte är rent produktiv.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
egen ingång är ju väldigt smidigt med
 
M maria01 skrev:
egen ingång är ju väldigt smidigt med
Haha, ja det diskuterades flitigt med vänner i helgen om det med egen ingång. Det finns bra och dåligt med det 😊
 
Frågan är lite otydlig.
Jag svarade allrum men avsåg naturligvis ett allrum som är helt deras eget, och inte delas med föräldrar.
 
Vispen74 Vispen74 skrev:
Haha, ja det diskuterades flitigt med vänner i helgen om det med egen ingång. Det finns bra och dåligt med det 😊
jag hade det var ju perfekt när man man fick ragg och inte ville väcka mamma o pappa

och sen bor ju många barn kvar hemma upp till 25 i städer som stockholm där det är så dyrt eller svårt att hitta en kvart
 
M maria01 skrev:
jag hade det var ju perfekt när man man fick ragg och inte ville väcka mamma o pappa

och sen bor ju många barn kvar hemma upp till 25 i städer som stockholm där det är så dyrt eller svårt att hitta en kvart
Så sant 😊

Ja precis, vi räknar med att kidsen blir kvar hemma rätt länge med denna bostadsmarknad.
 
Vispen74 Vispen74 skrev:
Så sant 😊

Ja precis, vi räknar med att kidsen blir kvar hemma rätt länge med denna bostadsmarknad.
så då finns det inget ont med egen ingång tro mig
 
  • Älska
Vispen74
  • Laddar…
BirgitS
M maria01 skrev:
så då finns det inget ont med egen ingång tro mig
Det ökar ju risken för att det finns en olåst ytterdörr.
 
RoTe
BirgitS BirgitS skrev:
Det ökar ju risken för att det finns en olåst ytterdörr.
Finns det inte elektroniska lås med autolås-funktion? Det är ju 2023 liksom...
 
  • Gilla
Robin Lindberg och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
RoTe RoTe skrev:
Finns det inte elektroniska lås med autolås-funktion? Det är ju 2023 liksom...
Det gäller ju då att verkligen ha det och då i stället löpa risken att koden sprids till barnens vänner. För bara en tagg är ju inte så lämpligt eftersom det innebär att man kan bli utelåst när det är autolås.
 
Små egna rum fungerar utmärkt men behöver kompletteras med separat tv/bio/hängrum där man kan vara lite fler som slappar, fortfarande avskilt från resten av familjen.
 
  • Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.