V
Hejsan!
Behöver hjälp av detta kloka forum. Har ett gammalt hus 1800tal som vi ska byta kök i.
Har hittat gammal fin spont bakom väggarna i mitt kök och min huvudbry är, satt lite isolering i väggen som jag tog bort. Spontväggen är lite krokig men fantastisk! Hade ni haft kvar nuvarande reglar och isolerat eller tagit bort allt o sätt upp köket mot lite krokig vägg. Värt att tillägga att vårt hus är charmigt snett åt alla håll, byggt i timmer och ännu inte isloerat utifrån.
En under renovering inomhusmiljö med exponerade stolpar, isolering, en del skräp och en öppen dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Oorganiserat kök, traditionell spis, kakel, gammal inredning, spegelbild, renoveringsbehov, kvällsljus, sparsam belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Oorganiserat kök, kvällsbelysning, orenoverat, disk på bänkar, tomma hyllor, dammigt golv, öppen dörr till mörkt rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inomhusrenovering pågår, träväggar utan gips, oslipat golv, olackat fönster, byggmaterial och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Oskarpt kök, bord med föremål, osynliga väggar, kvällsbelysning, rörig inredning, under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Oinredd yta med verktyg, rengöringsmedel och byggmaterial, oavslutad renovering, reflektion av kök i fönstret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tacksam för synpunkter säg till om mer bilder behövs
 
Jag hade nog försökt att behålla spontväggen.
Skåpen måste såklart hänga rakt men det går ju att lösa med lister eller eventuellt en uppreglad tunn vägg bara just där.
Ojämna väggar är en stor del av charmen med äldre hus.
 
  • Gilla
Octavianus och 1 till
  • Laddar…
Jag håller med nybyggarin.
 
Hej
Jag gillar verkligen tanken med att behålla den gamla pärlsponten.
Det finns ingen möjlighet att få det lika ballt snyggt trevligt genuint med ett nybyggt kök.
Dock finns svårigheter att behålla det genuina med ny panel, golv, vitvaror.

Men baserat på egna erfarenheter skulle jag bryta upp golv och väggar och bygga upp allt nytt.
Vad man då får är varma golv och ett mycket trevligt inomhusklimat, givet ventilation via murstock.
Det kommer vara väldigt svårt att få till det gamla gedigna genuina med en nybyggnation, men ni är friare i era val av elspis och kylskåp mm..

Så min fråga är hur vill ni att det ska se ut när det är färdigt och vad vill ni förmedla med ert "nya" kök?
1. Gammalt orginalkök.
2. Gammalt orginalkök med nya vitvaror.
3. Nyrenoverat kök i gammal stil.
4. Nytt kök men byggt av gamla saker.
5. Helt modernt kök.

Det här är svårt, så låt tankarna ta tid.

Lycka till
/W
 
V
Hej igen! Lite mer info taket är väldigt lågt så har tänkt göra köket utan översåp. En lång bänk. Har fortfarande svårt att bestämma mig, ena sidan säger isolera o bli varm andra sidan säger ta fram det gamla. Värt att tillägga att golvet är kallt så detta ska ev öppnas upp o isoleras.trevlig helg!!
 
V
Renoveringsarbete pågår i rum med vita tak, oskyddade väggar, oavslutat golv, fönster, möbler, och husgeråd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
V
Lång köksbänk efter väggen här spis o fläkt i änden, andra sidan rummet blir diskho o kylfrys. Kommer öppna upp fönstret överst o sätta in glasad dörr
 
V
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hej
Jag gillar verkligen tanken med att behålla den gamla pärlsponten.
Det finns ingen möjlighet att få det lika ballt snyggt trevligt genuint med ett nybyggt kök.
Dock finns svårigheter att behålla det genuina med ny panel, golv, vitvaror.

Men baserat på egna erfarenheter skulle jag bryta upp golv och väggar och bygga upp allt nytt.
Vad man då får är varma golv och ett mycket trevligt inomhusklimat, givet ventilation via murstock.
Det kommer vara väldigt svårt att få till det gamla gedigna genuina med en nybyggnation, men ni är friare i era val av elspis och kylskåp mm..

Så min fråga är hur vill ni att det ska se ut när det är färdigt och vad vill ni förmedla med ert "nya" kök?
1. Gammalt orginalkök.
2. Gammalt orginalkök med nya vitvaror.
3. Nyrenoverat kök i gammal stil.
4. Nytt kök men byggt av gamla saker.
5. Helt modernt kök.

Det här är svårt, så låt tankarna ta tid.

Lycka till
/W
Klurar på ett nytt kök från ikea, nån vit sten skiva
 
V valvaden skrev:
Klurar på ett nytt kök från ikea, nån vit sten skiva
Okej, då kör jag :cool:
Bryt upp golv, isolera och lägg ett trägolv som kan slipas.
Bryt upp väggarna och isolera och sätt plywood, OSB eller råspont.
Kolla taket om du kan frilägga fina bjälkar, då blir taket högre, iaf känns det så.
IKEAkök är tydligen inte var det en gång var, så kolla noga kvallen.
Platsbyggt kök av lokal duktig snickare är ett alternativ.
Vit stenskiva, bra val!
Fristående kyl som är snygg och passar vedspisen.
Köp ny pärlspont och sätt på väggarna.
Gå på loppisar och leta bestick och köksverktyg med trähandtag, gjutjärnsgrytor och rostfria kastruller.
Hoppas ni har tid och göra bra val till ert kök.

Lycka till
/W
 
  • Gilla
valvaden och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle absolut ta fram sponten då du avser att senare tilläggsisolera utifrån. Bra tänkt att inte ha några överskåp.
Ikea skulle gå bort för mig. Men det är ju också en kostnadsfråga.
Att behålla det gamla tar ju alltid längre tid än att bara bygga nytt över. Men i slutändan det värt det.
Lycka till!
 
  • Gilla
valvaden
  • Laddar…
V
Förs
T Toolfix skrev:
Jag skulle absolut ta fram sponten då du avser att senare tilläggsisolera utifrån. Bra tänkt att inte ha några överskåp.
Ikea skulle gå bort för mig. Men det är ju också en kostnadsfråga.
Att behålla det gamla tar ju alltid längre tid än att bara bygga nytt över. Men i slutändan det värt det.
Lycka till!
hej tack för svar har du tips på kök? Inte största budgeten vi har därav ikea funderingen.mvh
 
V valvaden skrev:
Förs

hej tack för svar har du tips på kök?
Vi ville ha ett kök som såg lite lantligt ut med utanpåliggande socklar samt luckor i massivt trä i stället för MDF.
Var svårt att hitta kombon (10år sedan) med då vår budget. Platsbyggt var för dyrt varav jag byggde egna utanpåliggande socklar.
Vi valde Hagakök som då hade massiva dörrar men med Ikea i lådor etc.

Men viktigt att hålla sig tii sin egen budget och tidplan.
 
Om du inte har bråttom, så kanske det går att rädda köksskåp från någon renovering i närheten? De kan då ställas på plats tills du har råd att fixa något permanent.

Vi funderar på något liknande så att vi kan flytta runt funktioner innan vi låter bygga på plats.
 
A
Inget fel på ikea-kök, speciellt när det behöver vara kostnadseffektivt. Vad ska gå fel med ett gäng underskåp, liksom? Beslagen är från Blum som inte sämre än någon annan. Dom har även några serier med massiva luckor så man slipper MDF-träsket. Dessutom hyggligt prisvärda stenskivor genom Nerostein även om leveranstiden var okristlig när vi beställde.

Mes detta sagt är det såklart härligare med ett riktigt platsbyggt massivt kök men då blir prislappen en annan.
 
Jag har ett fritidshus från 1904 som jag renoverar från grunden. Jag har i princip klätt av alla lager av nyare paneler tills jag hittat något som är värt att behålla (t.ex. pärlspontstak), annars har jag fortsatt till timmerstommen. Det är stående timmer.

Precis som ditt hus finns det inte en rät vinkel. I köket lutar väggarna. Stengrunden har sjunkit ner på sina ställen och stommen har så klart följt med.

När jag gjorde om köket hade vi bestämt oss för ett IKEA-kök. Så jag lade stor omsorg att göra väggarna där köksskåpen skulle stå helt plana och lodräta. Vinklarna i hörnen gick inte att få perfekt 90 grader då det skulle ha byggt ut väggarna alldeles för mycket.

Jag hade aldrig satt in ett kök tidigare så jag ville ha det helt plant och lodrätt för att lätt kunna bara trycka dit skåpen och de skulle ligga dikt an mot både skåpen bredvid och mot väggen. Sedan tänkte jag att installera bänkskivor i L-form skulle bli svårt om väggarna är skeva/buktar.

Men hade jag hittat fin originalpanel som du gjort så hade jag försökt tänka till och gjort allt för att kunna behålla den. Som sagt så är det bara några pärlspontstak som jag kunna behålla.

Det enda som jag ser som ett ”problem” med att behålla din panel (förutom ev. trix och fix med kilar etc för att få rak skåplinje mot en ojämn vägg etc) är eventuellt elen.
Du vill kanske ha några uttag på den väggen. Isåfall hur löser man det? Går det att dra elen så att man slipper se kablarna? Annars kan det se rätt snyggt ut med utanpåliggande dragning vad jag sett i tidningar som Gård och Torp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.