Min bergvärmeinstallatör har orsakat oss enormt mycket arbete genom visst slarv, samt att det är lite småfix kring installationen som måste korrigeras. Jag har redan betalt hela installationen av bergvärmen, MEN jag sitter här med en ny faktura avseende annat jobb som han gjort hos oss (inkoppling av golvvärme, inkoppling av by brunn etc). Kan jag hålla inne med betalningen av dessa saker tills han kommit hit och fixat det andra? Och kan jag dra av för det arbete vi fått lägga ner pga hans slarv?

(FYI: han bilade ett stort hål i källarväggen för att dra in bergvärmekablarna, och murade sedan inte igen det i tid. Vår dräneringsfirma, som höll på samtidigt, fyllde igen med makadam och jord, som bara vällde in genom hålet, ner i källaren... Vi grävde sedan fram hålet för hand för att bergvärmekillen skulle komma och mura igen hålet (vi hade avtalat tid), men han kom aldrig. Och så regnade det massor, och lera rann in i källaren. Sedan kom vintern och allt frös. Så till våren grävde vi upp igen och murade själva, plus sanerade källaren... Ja, herregud, vilket slit vi haft med hålet från helvetet! "Småfixet" som jag nämnde gäller att spritbehållaren för bergvärmen läcker, samt att rören är dåligt isolerade, så det bildas kondens, dropp på väggen och mögel.)
 
Du kan bara hålla inne med ett skäligt belopp, dvs en summa som motsvarar vad det skulle kosta att fixa det som återstår.
Det egna utförda arbetet måste ni nog ställa krav på honom för att få ut om det ska gå rätt till.
 
Tack för ditt svar! Själv tycker jag att man borde kunna "kvitta" ett krav på honom mot en skuld, men det är kanske inte så enkelt.
 
Man kan kvitta en skuld mot nya arbeten, om han inte går med på det måste han gå till domstol och som du har berättat det blir det svårt för honom att vinna så länge du har bevis.

Men det bästa är alltid att gemensamt komma överrens om kompensation.

Så ja du har rätt att hålla inne betalning
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.