J
Hej,

Vi planerar lite stenläggning nu när vi ska installera vår Gardena smart sileno life 700 men har fastnat vid hur mycket som kommer lämnas oklippt vid deras längsta avstånd på mätstickan som är 35 cm?

Man skulle också kunna vända på frågan och undra hur långt över begränsningskabeln som gräsklipparen klipper?

Tack!
 
J JJson skrev:
Man skulle också kunna vända på frågan och undra hur långt över begränsningskabeln som gräsklipparen klipper?
Det går att ställa in. Men om stenläggningen är i nivå med gräsmattan så är ju det lättaste att låta klipparen gå ut en bit över stenen.
 
  • Gilla
Json_ och 1 till
  • Laddar…
J
Det gäller stenläggning intill husfasaden och trädäcket, med andra ord hinder som är > 5 cm där det måste vara minst 35 cm till hindret. Så det jag egentligen undrar är hur breda/djupa stenar vi behöver lägga intill för att undvika en oklippt remsa.
 
Skulle säga det behövs minst ca 20 cm kantsten för att klipparen ska ta grässtråna längs kanten.
Notera att vissa strå kommer ändå att bli oklippta (viker ner sig) så en viss form av manuell kantklippning behövs om du vill ha det helt perfekt.
 
  • Gilla
Json_
  • Laddar…
J
Tack för svar. Då provar jag att använda mina 210x210 stenar och hoppas på det bästa. Men förstår att viss kantklippning kommer behövas.

Ps. Ingen på Gardenas kundtjänst ge ett (bra) svar på den här frågan, vilket är lite märkligt kan jag tycka.
 
Det är ju bara att vända på klipparen och mäta avståndet från det främre hörnet till tallriken.
 
J
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det är ju bara att vända på klipparen och mäta avståndet från det främre hörnet till tallriken.
Är det i framkanten som sensorn för begränsningkabeln sitter?
 
Lägg kabeln precis vid hindret och låt klipparen studsa på hindret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.