Hej Jag har en grässklippare av märket Husqvarna . Den startas lätt men det kommer oerhört mycket rök ifrån den . Vad kan det beror på. Har bytt olja och bensin. Vad ska jag göra !
 
Mats-S
Luftfiltret kan vara igensatt, effekten blir som att köra på konstant choke.
Tändstiftet kan nog vara ide att byta också.
 
habip alp habip alp skrev:
Hej Jag har en grässklippare av märket Husqvarna . Den startas lätt men det kommer oerhört mycket rök ifrån den . Vad kan det beror på. Har bytt olja och bensin. Vad ska jag göra !
Hej Mats det du tipsa om gick inte alls bra har du annat förslag hur jag ska göra
 
Är motorn gammal och sliten kan det vara otätheter som gör att den förbränner mycket olja. En expert kanske kan byta t.ex. kolvringar men frågan är vad det får kosta.
 
S
Har du råkat tanka den med oljeblandad bensin?
 
  • Gilla
Cheesen och 1 till
  • Laddar…
S stugfar skrev:
Har du råkat tanka den med oljeblandad bensin?
Definitivt INGET jag råder någon att göra men när jag haft slut på 4T alkylat hemma så har jag faktiskt kört mina klippare på 2T alkylat någon enstaka dag. Klipparen har självklart gått lika bra på 2T soppa och har DEFINITIVT INTE RYKT.

TS - ryker den bara några sekunder just vid uppstart eller ryker den konstant?

Ryker den bara några sekunder vid uppstart så är det väl inget att bry sig över. Ryker den däremot konstant så är det ju bevisligen något som inte står rätt till.
Du skrivet att du bytt olja i klipparen. Har du kollat så att du inte fått i för mycket olja? Det gick diskussioner i en annan tråd om man skulle avläsa oljestickan "påskruvad eller inte" för att få rätt oljevolym.
 
habip alp habip alp skrev:
Hej Mats det du tipsa om gick inte alls bra har du annat förslag hur jag ska göra
habip alp habip alp skrev:
Hej Jag har en grässklippare av märket Husqvarna . Den startas lätt men det kommer oerhört mycket rök ifrån den . Vad kan det beror på. Har bytt olja och bensin. Vad ska jag göra !
habip alp habip alp skrev:
Hej Mats det du tipsa om gick inte alls bra har du annat förslag hur jag ska göra
Bocken Bruse Bocken Bruse skrev:
Definitivt INGET jag råder någon att göra men när jag haft slut på 4T alkylat hemma så har jag faktiskt kört mina klippare på 2T alkylat någon enstaka dag. Klipparen har självklart gått lika bra på 2T soppa och har DEFINITIVT INTE RYKT.

TS -
ryker den bara några sekunder just vid uppstart eller ryker den konstant?

Ryker den bara några sekunder vid uppstart så är det väl inget att bry sig över. Ryker den däremot konstant så är det ju bevisligen något som inte står rätt till.
Du skrivet att du bytt olja i klipparen. Har du kollat så att du inte fått i för mycket olja? Det gick diskussioner i en annan tråd om man skulle avläsa oljestickan "påskruvad eller inte" för att få rätt oljevolym.
Hej.

Det ryker hela tiden. Efter ett tag minskar det lite, men det ryker fortfarande. Oljan är kollad och mängden ska vara inte vara för mycket..

Vet inte vad jag ska göra mer?.
 
S
Vad är det för färg på röken? Har du bild/film brukar det underlätta mycket för andra som kanske vet.
 
S stugfar skrev:
Vad är det för färg på röken? Har du bild/film brukar det underlätta mycket för andra som kanske vet.
S stugfar skrev:
Vad är det för färg på röken? Har du bild/film brukar det underlätta mycket för andra som kanske vet.
S stugfar skrev:
Vad är det för färg på röken? Har du bild/film brukar det underlätta mycket för andra som kanske vet.
Hej.

Bifogar film på när klipparen är igång.
 
N
habip alp habip alp skrev:
Hej.

Bifogar film på när klipparen är igång.
[video]
Ser ut som oljerök (blå). Sliten motor (kolvringar, cylinder, kolv) skulle jag misstänka.
 
habip alp habip alp skrev:
Hej.

Bifogar film på när klipparen är igång.
[video]
Ja, röken ser blå ut. Är den blå aktig i färgen och luktar starkt så är det en stor indikation på att den förbränner olja vilket tyder på att den är sliten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.