Hej, vi i BRF ska bygga balkonger och byggarna hänvisar till företagets datablad som säger att det ska vara 32A säkringar. Vi hade elektrikern hit för att se över om vi kan byta säkringar men han sa att vi inte kan ha mer än de 25A vi har idag. Alternativet var ett byggskåp men verkar lite knepigt att få till.

Vad jag förstår i övrigt på databladet så verkar det inte som att maskinen ska dra så mycket ström förutom under starten. Så borde inte 3x 25A C-karaktäristisk säkringar funka?
 
  • Tekniska specifikationer för SC5000 Single och Twin lyftutrustning med information om effekt, spänning och säkringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Anlita ett annat byggföretag som har trefasiga hissar.
16 kVA ryms inom 25 A med lite marginal, alltså trefas.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nog tveksamt. Men det låter lite konstigt om det inte skulle gå att fixa 32A, tillfälligt. Hur många lägenheter är det?
 
Man måste ju också ta hänsyn till om det samtidigt också är annat som också belastar 25 A säkringarna?
 
Är det för BRF, eller en enskild lägenhet?

När jag satt i BRF styrelse för många år sedan godkände vi ofta byggcentraler som anslöts i "källaren" på inkommande till huset eftersom de flesta lägenheter bara hade enfas.

Borde väl gå att ansluta till huvudcentralen i huset, eller en trappuppgång...?
 
Ja tanken är att de ska ansluta sig till
anders07 anders07 skrev:
Är det för BRF, eller en enskild lägenhet?

När jag satt i BRF styrelse för många år sedan godkände vi ofta byggcentraler som anslöts i "källaren" på inkommande till huset eftersom de flesta lägenheter bara hade enfas.

Borde väl gå att ansluta till huvudcentralen i huset, eller en trappuppgång...?
Ja, tanken är att de ska ansluta sig till bygguttaget vi har på centralen i källaren som är ettrefas uttag och ett 1fas. I nuläget är det bara ett 16a godkänt uttag med 3st 16-c säkringar för vardera fas. Min tanke var att byta ut det till 32a godkänt uttag och 25a-c säkringar.

Vi är 10st lägenheter i byggnaden så inte så mycket som drar just nu innan vi slår på värmen till radiatorerna.

I databladet står det om två varianter ser jag nu ska dubbelkolla men rätt säker på att de använder single engine varianten.
 
anders07 anders07 skrev:
Är det för BRF, eller en enskild lägenhet?

När jag satt i BRF styrelse för många år sedan godkände vi ofta byggcentraler som anslöts i "källaren" på inkommande till huset eftersom de flesta lägenheter bara hade enfas.

Borde väl gå att ansluta till huvudcentralen i huset, eller en trappuppgång...?
Gäller BRFen alla ska få en balkong
 
S simm91 skrev:
Gäller BRFen alla ska få en balkong
Jo, men då brukar man ta dit en elektriker som kopplar in en byggcentral direkt på inkommande temporärt...
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Har ni alltså totalt 3×25 A för all fastighets-el i byggnaden?
 
S simm91 skrev:
Hej, vi i BRF ska bygga balkonger och byggarna hänvisar till företagets datablad som säger att det ska vara 32A säkringar. Vi hade elektrikern hit för att se över om vi kan byta säkringar men han sa att vi inte kan ha mer än de 25A vi har idag. Alternativet var ett byggskåp men verkar lite knepigt att få till.

Vad jag förstår i övrigt på databladet så verkar det inte som att maskinen ska dra så mycket ström förutom under starten. Så borde inte 3x 25A C-karaktäristisk säkringar funka?
Nästa storlek efter 25 A är 35 A. och är det 10 lägenheter är jag övertygad om att servisen klarar av belastningen. Eventuellt behöver ni bygga om lite i huvudcentralen. Det fixar en elektriker i samspråk med nätägaren enkelt. Så ni får hitta en annan elfirma som vet hur det fungerar.
 
J Josth skrev:
Har ni alltså totalt 3×25 A för all fastighets-el i byggnaden?
Ja, huvudsäkringarna till huset är 3×25. Så är lite det som är frågan ifall det räcker. Verkar ju inte som maskinen drar så mycket tycker jag.
 
E elmont skrev:
Nästa storlek efter 25 A är 35 A. och är det 10 lägenheter är jag övertygad om att servisen klarar av belastningen. Eventuellt behöver ni bygga om lite i huvudcentralen. Det fixar en elektriker i samspråk med nätägaren enkelt. Så ni får hitta en annan elfirma som vet hur det fungerar.
Mätartavlan var inte gjord för mer än 25A sa elektrikern så han trodde ändå byggskåp och byggström skulle bli billigare än att bygga om då det här bara är tillfälligt. Men kanske kostar det inte så mycket ändå.
 
Men är det väldigt få lägenheter? Det låter väldigt lite med 25A för hela huset. Såvida det inte är ett gammalt hus med gasspisar.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
25A lät väldigt lågt, antar att ni är en väldigt liten föreningen om ni samtidigt har uppvärmning via direktverkande el.

Skulle gissa att det är enklast att ta byggström, 63A får ni nog betala runt 3-4kkr per månad sen en avgift för anslutning och förbrukning.

Vi har 80A i min föreningen och vi tar all värme via fjärrvärmen (52 lägemheter).
 
S simm91 skrev:
Mätartavlan var inte gjord för mer än 25A sa elektrikern så han trodde ändå byggskåp och byggström skulle bli billigare än att bygga om då det här bara är tillfälligt. Men kanske kostar det inte så mycket ändå.
Det handlar då bara om en kostnadsfråga och inte om ni kan eller inte kan få den ström ni behöver.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.