Jag har en knapp 10år gammal bergvärmepump där borrhålet är placerat 4m utanför fasad, ca. 1m djupt förlagda kollektorslangar som skarvas på insida källarvägg och dras sedan vertikalt ner 2,5m på källarväggen innan de horisontaldras under källargolvet i marken till bergvärmepumpen där de då dras vertikalt uppåt för anslutning till bergvärmepumpen. Har hittills funkat bra.

Nu ska jag bygga ut huset just där de kommer in, kommer bygga ut huset ca. 2,5m så de måste flyttas men kollektorhålet klarar sig.

När det installerades ville rörmockaren prompt att det skulle utföras likt ovan, själv tyckte jag det var konstigt varför man inte kunde horisontaldra från kollektorhålet och gå oskarvat under källarväggen in till berrgvärmepumpen men det kanske finns anledning att man vill avsluta kollektorhålet ca. 1m under mark? Eller var det för att slippa ha en djup schakt?

Helst skulle jag vilja flytta på dessa kollektorslangar redan innan jag påbörjar utbyggnaden och har en ny betongvägg att gå igenom och det ställer kanske till det. Råkade även ha hål på en kollektorslang igår så antingen lagar jag den tillfälligt eller passar på att slå två flugor i en smäll och drar om de nu så de är ur vägen.

Mina funderingar:

1. Antar att det, nu när det är befintligt, inte går att sänka överkant kollektorhålet och gå ut med slangarna horisontellt under källargolvnivå? Risk att skada kollektorslangar om man ska såga av foderröret lägre antar jag? Kanske annan anledning?

2. Är det möjligt att redan vid kollektorhålet skarva på nya kollektorslangar som dras direkt ner vertikalt och sedan horisontaldras under min utbyggnad in till min bergvärmepanna? Känns som att det kan bli problematiskt med en hög luftficka? Skulle kunna ha en körbar inspektionsbrunn vid kollektorhålet om det skulle vara fördelaktigt?

3. Helst vill jag ju bli av med slangarna redan innan jag påbörjar utbyggnaden och har ingen annan bra källarvägg att gå in genom där jag inte ska gräva så de skulle ju vara vägen oavsett om de nu behöver gå in genom källarvägg högt upp. Är det trots allt bäst att krångla och låta de vara kvar och sedan dra om de när den nya källarväggen är på plats och göra likt det ursprungligen gjordes med skarvar högt upp på insida ny källarvägg?
 
Ingen rörmockare här inne med koll på mina funderingar? :)
 
D Danne_83 skrev:
Jag har en knapp 10år gammal bergvärmepump där borrhålet är placerat 4m utanför fasad, ca. 1m djupt förlagda kollektorslangar som skarvas på insida källarvägg och dras sedan vertikalt ner 2,5m på källarväggen innan de horisontaldras under källargolvet i marken till bergvärmepumpen där de då dras vertikalt uppåt för anslutning till bergvärmepumpen. Har hittills funkat bra.

Nu ska jag bygga ut huset just där de kommer in, kommer bygga ut huset ca. 2,5m så de måste flyttas men kollektorhålet klarar sig.

När det installerades ville rörmockaren prompt att det skulle utföras likt ovan, själv tyckte jag det var konstigt varför man inte kunde horisontaldra från kollektorhålet och gå oskarvat under källarväggen in till berrgvärmepumpen men det kanske finns anledning att man vill avsluta kollektorhålet ca. 1m under mark? Eller var det för att slippa ha en djup schakt?

Helst skulle jag vilja flytta på dessa kollektorslangar redan innan jag påbörjar utbyggnaden och har en ny betongvägg att gå igenom och det ställer kanske till det. Råkade även ha hål på en kollektorslang igår så antingen lagar jag den tillfälligt eller passar på att slå två flugor i en smäll och drar om de nu så de är ur vägen.

Mina funderingar:

1. Antar att det, nu när det är befintligt, inte går att sänka överkant kollektorhålet och gå ut med slangarna horisontellt under källargolvnivå? Risk att skada kollektorslangar om man ska såga av foderröret lägre antar jag? Kanske annan anledning?

2. Är det möjligt att redan vid kollektorhålet skarva på nya kollektorslangar som dras direkt ner vertikalt och sedan horisontaldras under min utbyggnad in till min bergvärmepanna? Känns som att det kan bli problematiskt med en hög luftficka? Skulle kunna ha en körbar inspektionsbrunn vid kollektorhålet om det skulle vara fördelaktigt?

3. Helst vill jag ju bli av med slangarna redan innan jag påbörjar utbyggnaden och har ingen annan bra källarvägg att gå in genom där jag inte ska gräva så de skulle ju vara vägen oavsett om de nu behöver gå in genom källarvägg högt upp. Är det trots allt bäst att krångla och låta de vara kvar och sedan dra om de när den nya källarväggen är på plats och göra likt det ursprungligen gjordes med skarvar högt upp på insida ny källarvägg?
*
Detta kan fungera men är lite bökigt att åstadkomma. Se bifogad Kurt Olssonskiss.
Man höjer foderrör med PEMrör upp till en ny brunn med lock i markytan.
Rören förses med t-rör för ledningar neråt under blivande golv. Där måste de isoleras väl för att det inte skall bli kallt golv.
T-rörens avstick uppåt förses med avstängningsventiler och automatiska avluftare. Brunnen täcks lämpligen med loch av aluminium som lätt kan lyftas. Brunnsbotten måste ha god dränering så den inte fylls med vatten.
Viktigt att kopplingar utförs täta.
Tryckexpanstionskärl installeras i byggnaden.

Jag har likande i mitt suterränghus. Borrhålet på hög mark i överplanet och VP i suteröngplan. Skillnad är att mitt avstick till VP utfördes i källarhöjd så att rören ligger horisontellt in till appratrummet. Jag har elsvetsade T-rör och bara proppar utan ventiler överst. Rören ovan t,-rören fungerar som luftklockor men lite luft har samlats. Har bara behövt lufta en gång i liten markbrunn 400 mm.
*
 
  • Ritad schematisk bild visar markyta, ventiler, automatiska lufftare och foderör, möjligen vetenskapligt eller tekniskt koncept.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
OBS inga automatluftare, det är sprit och det klarar inte dom i längden, ett måste med avluftare där vid hålet, men ska då vara med ventil under. Någon kommer säkert att säga , det fungerar hos mig, OK med det, men säkrats är med ventil.
 
  • Gilla
Danne_83
  • Laddar…
Det är bra om det går att lufta ur högpunkterna, men sällan det faktiskt är så. Oftast får vi rörmokare spola runt med spoltunna för att få bort all luft. Jag har jobbat mycket med värmepumpar och även jobbat på brunnsborrar sidan, oj vad jag svurit över system som inte går att lufta utan att spola runt :D

Gör du som Jochi säger kommer det fungera kaka, speciellt om du sätter in ett riktigt expansionskärl så att du kan ha övertryck i systemet. VId pumpbyte eller andra ingrepp är det bara att öppna ventilerna under avluftarna ett par dagar och fylla på köldbärare så att trycket hålls uppe på rätt nivå. Om borrhålet inte ligger mkt högre än pumpen räcker 0,5 bar hur bra somhelst.
 
  • Gilla
Danne_83
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
OBS inga automatluftare, det är sprit och det klarar inte dom i längden, ett måste med avluftare där vid hålet, men ska då vara med ventil under. Någon kommer säkert att säga , det fungerar hos mig, OK med det, men säkrats är med ventil.
Det fungerar ofta bra med avluftare av samma typ Flexvent Top där det är långt mellan vätskan och utblåset. Men vid byte och om man får undertryck på retursidan är det guld värt med ventil under. Största problemet jag har sett personligen med avluftare i borrhål är att de är väldigt dåliga på att stoppa luft från att sugas in.
 
Jepp en flotör invändigt och en sådan tätar bara det finns tryck underifrån
 
J Jochi skrev:
*
Detta kan fungera men är lite bökigt att åstadkomma. Se bifogad Kurt Olssonskiss.
Man höjer foderrör med PEMrör upp till en ny brunn med lock i markytan.
Rören förses med t-rör för ledningar neråt under blivande golv. Där måste de isoleras väl för att det inte skall bli kallt golv.
T-rörens avstick uppåt förses med avstängningsventiler och automatiska avluftare. Brunnen täcks lämpligen med loch av aluminium som lätt kan lyftas. Brunnsbotten måste ha god dränering så den inte fylls med vatten.
Viktigt att kopplingar utförs täta.
Tryckexpanstionskärl installeras i byggnaden.

Jag har likande i mitt suterränghus. Borrhålet på hög mark i överplanet och VP i suteröngplan. Skillnad är att mitt avstick till VP utfördes i källarhöjd så att rören ligger horisontellt in till appratrummet. Jag har elsvetsade T-rör och bara proppar utan ventiler överst. Rören ovan t,-rören fungerar som luftklockor men lite luft har samlats. Har bara behövt lufta en gång i liten markbrunn 400 mm.
*
Stort tack, ja det var något sådant jag funderade på och det är ju en möjlighet även om jag helst skulle vilja undvika en brunn.
 
Daniel Andreas Sjöblom Daniel Andreas Sjöblom skrev:
Det är bra om det går att lufta ur högpunkterna, men sällan det faktiskt är så. Oftast får vi rörmokare spola runt med spoltunna för att få bort all luft. Jag har jobbat mycket med värmepumpar och även jobbat på brunnsborrar sidan, oj vad jag svurit över system som inte går att lufta utan att spola runt :D

Gör du som Jochi säger kommer det fungera kaka, speciellt om du sätter in ett riktigt expansionskärl så att du kan ha övertryck i systemet. VId pumpbyte eller andra ingrepp är det bara att öppna ventilerna under avluftarna ett par dagar och fylla på köldbärare så att trycket hålls uppe på rätt nivå. Om borrhålet inte ligger mkt högre än pumpen räcker 0,5 bar hur bra somhelst
Jag har ett vanligt vitt påfyllnadskärl, menar du att man ska byta ut det till ett annat expansionskärl som kan hantera tryck? Någon länk till en sådan?
 
Daniel Andreas Sjöblom Daniel Andreas Sjöblom skrev:
Det är bra om det går att lufta ur högpunkterna, men sällan det faktiskt är så. Oftast får vi rörmokare spola runt med spoltunna för att få bort all luft. Jag har jobbat mycket med värmepumpar och även jobbat på brunnsborrar sidan, oj vad jag svurit över system som inte går att lufta utan att spola runt :D

Gör du som Jochi säger kommer det fungera kaka, speciellt om du sätter in ett riktigt expansionskärl så att du kan ha övertryck i systemet. VId pumpbyte eller andra ingrepp är det bara att öppna ventilerna under avluftarna ett par dagar och fylla på köldbärare så att trycket hålls uppe på rätt nivå. Om borrhålet inte ligger mkt högre än pumpen räcker 0,5 bar hur bra somhelst.
En följdfråga, vad är anledningen till att man vill ligga så högt upp med borrhålet (ca. 1m under mark), för min del vore det ju enklast att bara avsluta borrhålet i nivå strax under källargolvet och sedan dra upp dem på vägg vid bergvärmepumpen, då är de ju alltid ur vägen och bra även att inte få någon luftficka men det vill man antagligen inte?
 
J jonaserik skrev:
OBS inga automatluftare, det är sprit och det klarar inte dom i längden, ett måste med avluftare där vid hålet, men ska då vara med ventil under. Någon kommer säkert att säga , det fungerar hos mig, OK med det, men säkrats är med ventil.
Automatluftare brukar ju inte vara så populära i kollektorsammanhang så det är nog vettigt att undvika!
 
D Danne_83 skrev:
En följdfråga, vad är anledningen till att man vill ligga så högt upp med borrhålet (ca. 1m under mark), för min del vore det ju enklast att bara avsluta borrhålet i nivå strax under källargolvet och sedan dra upp dem på vägg vid bergvärmepumpen, då är de ju alltid ur vägen och bra även att inte få någon luftficka men det vill man antagligen inte?
Bekvämlighet? Personligen vill jag helst ha borrhålet på lägsta punkten om det går så att alla rör lutar uppåt mot värmepumpen.
 
Daniel Andreas Sjöblom Daniel Andreas Sjöblom skrev:
Bekvämlighet? Personligen vill jag helst ha borrhålet på lägsta punkten om det går så att alla rör lutar uppåt mot värmepumpen.
Så då borde det inte vara något problem att gräva fram en schakt till mitt befintliga hål och sedan kapa foderröret ca. 2m lägre? Tänker att man kan kapa röret några decimeter för högt för att sedan kapa det i rätt nivå för att kunna hålla koll så att man inte sågar i slangarna, känns det som en rimlig väg att gå?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.