Fairlane
T-dog T-dog skrev:
Undrar om så många i tråden lever på att själva arbeta i tjänste/projekt branschen, det verkar nämligen inte så. De bästa hantverkarna arbetar givetvis i b2b branschen med kunniga, professionella beställare och STORA budgetar.

De som är kvar till privatmarknaden, med krångliga kunder och små budgetar, är de hantverkare vi förtjänar ☺️ att låta dessa räkna på fasta priser och bygga avtal med viten etc känns som idioti och dömt att misslyckas.

Mitt råd för att hitta bra hantverkare. Smöra som fan för dom du vet är duktiga. Be ödmjukt om hjälp, fråga om en grov budget/tidsuppskattning, serva dom under bygget med allt de behöver för att jobba effektivt. Är du nöjd med resultatet så betala fakturan utan att detaljgranska varje minut.

Nästa gång du anlitar samma hantverkare så kommer det vara ännu enklare för ni litar på varandra. Mina två cents 😎
Jag håller inte helt med. Först och främst så är det ju inte så att de bästa hantverkarna nödvändigtvis jobbar inom B2B. Det beror ju på vad man vill göra. Är elektrikern som jobbar inom B2B med att sätta upp 1000 uttag i ett nytt bostadsområde skickligare än den som gör jobb i villor, lägenheter, bondgårdar etc? Bara ett exempel, detsamma kan man hitta inom rörmokeri, snickare etc. Det finns massor med skickliga hantverkare som jobbar utanför B2B.

Sen är beställaren nog mer kunnig ibland inom B2B, men säg kontoret som behöver flytta eluttag, utöka antalet uttag etc. De är nog inte bättre beställare än en normal privatperson "här vill jag ha ett uttag och här också. Det här uttaget vore bra om det kunde flyttas 2 meter till höger". Ungefär på den nivån hamnar man nog oavsett.

Däremot håller jag med om att man ska vara rädd om en bra hantverkare som man hittat. Därmed inte sagt att man ska acceptera totalt felaktiga tidsuppskattningar och bara betala hur som helst.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
T-dog T-dog skrev:
De som är kvar till privatmarknaden, med krångliga kunder och små budgetar, är de hantverkare vi förtjänar ☺️ att låta dessa räkna på fasta priser och bygga avtal med viten etc känns som idioti och dömt att misslyckas.
Nej då, har gjort två badrumsrenoveringar och en större ombyggnad med rivning av väggar, nya väggar, nytt golv, målning etc. till fast pris och förseningsviten. Inga problem med det alls.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nej då, har gjort två badrumsrenoveringar och en större ombyggnad med rivning av väggar, nya väggar, nytt golv, målning etc. till fast pris och förseningsviten. Inga problem med det alls.
Det är min erfarenhet också. Skickliga hantverkare som lämnat offert som jag godkände, inte några sämre hantverkare som blivit kvar till oss som privatpersoner och som jag har behövt fjäska för. Reko personer som förstår att man har en budget, en kalkyl, som man måste hålla sig inom.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
S styren skrev:
Ärligt talat så orkar jag inte ta in ditt bluddrande om timmar hit och dit. 100% ointressant. Stängde av för länge sedan. Sorry🙂

Lycka till med bygget!
Wow, sällan man stöter på individer som är så övertygade att de har rätt (trots att du har hoppat helt i galen tunna) och desperat försöker rättfärdiga alla verklighetsfrånvända påhopp.

lycka till med fortsatta kommenterandet!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nej då, har gjort två badrumsrenoveringar och en större ombyggnad med rivning av väggar, nya väggar, nytt golv, målning etc. till fast pris och förseningsviten. Inga problem med det alls.
Och vi har renoverat två badrum och en tvättstuga med flytt av en vägg på löpande räkning och det tog den tid som projektledaren muntligen sade att det ungefär skulle ta. Vi blev inte överraskade när fakturan kom. Inga problem med det alls 🙂
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Bra med påminnelse om att maxpris/-tid gäller som tak! Helt bisarrt att se det utdragna och tröttsamma trollningsförsöket, så himla svårt är det inte att läsa och tyda inlägg.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
S
M mushu skrev:
Bra med påminnelse om att maxpris/-tid gäller som tak! Helt bisarrt att se det utdragna och tröttsamma trollningsförsöket, så himla svårt är det inte att läsa och tyda inlägg.
Du är inne på rätt spår, tråden är lätt att missuppfatta- jag nämner det tidigt i tråden att så kan ha skett- ingen aning jag struntar i den här tråden nu.

TS ville endast ha bekräftelse på att det är moraliskt/etiskt.

Kärringen hade blivit våltagen hemma av inbrottstjuven, och berättade i polisförhöret:
Först våltog han mig, sedan drack vi kaffe. Sedan våldtog han mig igen.

Omsatt på tråden:
Först jobbade vi ihop, sedan drack vi kaffe och skrev kontrakt. Sedan jobbade vi igen och sen anmälde jag honom för brott mot avtalet.

Jag har gjort många stora jobb likt TS tillsammans med snickare, men det skulle aldrig falla mig in att jobba parallellt 50%-50% med snickaren och samtidigt skriva ett avtal med både slutdatum, och vite inskrivet. Snickaren offrade antagligen sin egen semester för detta också.. Verkar lite udda trots allt.

Willab Garden projektet är klart nu, alla är nöjda. Snickaren jobbade säkert gratis de sista 40 timmarna, och projektet blev ett av dom billigaste byggena i historien. Bra gjort!🙂

Lärdom: gör skriftliga avtal (om du hittar nån som är villig att skriva på)
 
  • Haha
  • Arg
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Styren: Din liknelse och sammanfattning är helt bisarr och felaktig - helt i linje med det troll du är,

Intressant också att du återkommer hela tiden till denna tråd, trots att du flertalet gånger innan skrivit att du skulle sluta skriva/strunta i denna tråden. Nu skrev du det igen. :p

Vi skrev avtal, där både maxtiden samt slutdatum var 100% hantverkaren som angav själv, utan att jag/vi bad få det inskrivet. Att som du indirekt påstår - att jag lömskt "snärjde in" hantverkaren i avtalet är alltså helt verklighetsfrånvänt. Jag var dock tydlig med att vi ville ha uppskattad arbetstid inskrivet i avtalet, för att kunna budgetera projektet från vår sida. Nog mycket pengar som det var att köpa uterummet.

Det fanns inget om vite inskrivet i avtalet som du påstår - en lögn. Hantverkarformuläret -17 bekriver generellt rättigheter/skyldigheter gentemot både beställare och hantverkare. Om alla som beställer hantverkarhjälp använder sig av detta formulär blir det tydligt för alla parter vad som gäller.

Ja, hantverkaren fick jobba "gratis" i runt 15-20 timmar i slutet för att färdigställa, ihop med mig. Helt enligt avtalet. Dock ska det sägas att de 60 timmar vi betalade blev avgjort högre/dyrare än de 40 timmar vi trodde det från början ungefärligen skulle ha kostat.

"anmälde honom för brott mot avtalet" - också lögn. Vi var helt "on the same page" hela tiden och han har fått sina pengar.

Slutet gott, allting gott.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
S styren skrev:
Du är inne på rätt spår, tråden är lätt att missuppfatta- jag nämner det tidigt i tråden att så kan ha skett- ingen aning jag struntar i den här tråden nu.

TS ville endast ha bekräftelse på att det är moraliskt/etiskt.

Kärringen hade blivit våltagen hemma av inbrottstjuven, och berättade i polisförhöret:
Först våltog han mig, sedan drack vi kaffe. Sedan våldtog han mig igen.

Omsatt på tråden:
Först jobbade vi ihop, sedan drack vi kaffe och skrev kontrakt. Sedan jobbade vi igen och sen anmälde jag honom för brott mot avtalet.

Jag har gjort många stora jobb likt TS tillsammans med snickare, men det skulle aldrig falla mig in att jobba parallellt 50%-50% med snickaren och samtidigt skriva ett avtal med både slutdatum, och vite inskrivet. Snickaren offrade antagligen sin egen semester för detta också.. Verkar lite udda trots allt.

Willab Garden projektet är klart nu, alla är nöjda. Snickaren jobbade säkert gratis de sista 40 timmarna, och projektet blev ett av dom billigaste byggena i historien. Bra gjort!🙂

Lärdom: gör skriftliga avtal (om du hittar nån som är villig att skriva på)
Elva dagar sedan:
S styren skrev:
Avslutar tråden här för min del. 🙂
Och nu tillbaka - igen! - med en helt fullkomligt bisarr liknelse med våldtäkt av alla saker. Nej, nu får du faktiskt lägga dig och vila min vän. Tack för den tydliga illustrationen av hur mkt tid och energi som kan slösas av ett enda förvirrat troll men du kan avsluta lektionen här. Hare.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.