Hej har en Kärcher BP7 som drar vatten från en å för bevattning. Fungerar av och till, problemet har varit läckage på sugsidan. Nu finns det tryck på sugsidan men kommer inget vatten åt andra hållet. Backventil funkar. Inget stopp i sugalangen. Inget stopp inne i maskinen. Inget backläckage. Pumpen går igång någon sekund ibland men stannar sedan. Jag provade att koppla bort slangen uppströms (gröna slangen på bilden) men den gick ändå inte igång. Misstänker därför att det kan vara elektriskt, något glapp i strömbrytaren? Tacksam för tips på hur komma vidare med felsökning.
 
  • Gul trädgårdspump märkt "Kärcher" bland gröna växter och tom plastflaska på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur många meter skarvsladd använder du till pumpen?
 
Det är ganska långt. Risk för stort spänningsfall. Vilken ledningsarea är det och vilken effekt har pumpen? Bor du på landsbygden med långt till transformatorstationen?

Edit: Har du provkört pumpen vid huset med bara en kort anslutningskabel?
 
Jo men det har funkat hittills i alla år… 😃Det är vanliga skarvsladdar för utomhusbruk, 3 st. Bra idé, jag ska provköra närmare huset, får göra en slinga så det upppumpade vattnet går tillbaka till hinken jag pumpar ur.
Det är landet men som sagt, allt är samma som alla tidigare år. Apropå el: finns det bättre ledningsdragning än tre skarvsladdar men som inte kostar skjortan?
 
Ok. Finns ju t.ex. jordkabel N1XV-U i olika dimensioner, t.ex. 3G1,5. Från 18 kr/m. Kablar kostar en del. Den kan grävas ner om man vill det. https://www.elbutik.se/product.html/n1xv-jordkabel-/-kraftkabel?category_id=2099

Sedan behöver man räkna på utlösningsvillkoret för att se om säkringen löser ut vid en kortslutning. En 3G1,5 kan förmodligen max vara säkrad med en C 6 A automatsäkring. Med 3G2,5 går det förmodligen att ha en C 10 A automatsäkring.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.