Hej!

Jag o farsan började dra i en väg som vi tog för givet inte skulle vara bärande. Men när vi väl öppnat väggen noterade vi en stolpe och antog att den är bärande. Vi grävde fram ritningar och noterar på dessa att så ser fallet ut att vara. Bifogat en bild där jag markerat stolpen med rött. Tanken med vår rivning var att flytta dörren som går från köket in till gästrummet. Flytta den så man via tvättstugan när gästrummet istället. Detta för att kunna i höst göra om köket och få in ytterligare högskåp där dörren står idag. För att göra detta krävdes att garderoben rivs bort...Och ja, det var där vi noterade att vi hade en bärande balk. Vänster om garderoben sätt från ritningen i tvättstugan ligger en elcentral, därav kan dörren inte flyttas dit. Dock har vi en fundering som gör att vi kan lämna stolpen som den är. Hur är det med blå hörnet på den väggen? Finns det någon chans att den även bidrar till något bärande? Eller kan vi ta ner det hörnet med gott samvete. Hörnet är vad det ser ut som bestående av 2 st 120x45 reglar.

Två våningsplan, arkitektonisk ritning, sovrum, kök, vardagsrum, bibliotek, terass, möbleringsförslag, trappa mellan våningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Har du någon sektionsritning och hur gammalt är huset?
Har det blivit om- eller tillbyggt någon gång?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Har du någon sektionsritning och hur gammalt är huset?
Har det blivit om- eller tillbyggt någon gång?
Hej!

Huset är byggt 2006, inte om eller tillbyggt någon gång. Här kommer sektionritningar
 
BirgitS
På sektionsritningen är en vägg under taknocken utritad på båda planen, vilket oftast indikerar att den väggen är bärande. Likaså finns det en balk ovanför öppningen mellan hallen och matplatsen, en mellan vardagsrum och bibliotek samt en längs trappan enligt planlösningen. Det är därför troligt att det på åtminstone entréplanet är bärande väggar eller andra bärande konstruktioner ungefär under taknocken hela vägen. Gissningsvis då förutom balkarna längs de två garderoberna, övre badrumsväggen och fortsatt åt vänster och runt sovrummets två garderober samt bort till ytterväggen. Exakt hur det är löst i det blå hörnet vet jag inte men så vitt jag kan bedöma är hela väggen mellan garderoberna och tvättstugan bärande, liksom väggen mellan tvättstugan och sovrummet.

Alla ingrepp i bärande konstruktioner ska man man anmäla till kommunen och man ska få ett godkännande därifrån innan man påbörjar ingreppet. Det är säkrast att anlita en byggkonstruktör som kan kolla hur det är gjort och vilka förstärkningar som krävs om man t.ex. vill ta upp en dörr.
 
BirgitS BirgitS skrev:
På sektionsritningen är en vägg under taknocken utritad på båda planen, vilket oftast indikerar att den väggen är bärande. Likaså finns det en balk ovanför öppningen mellan hallen och matplatsen, en mellan vardagsrum och bibliotek samt en längs trappan enligt planlösningen. Det är därför troligt att det på åtminstone entréplanet är bärande väggar eller andra bärande konstruktioner ungefär under taknocken hela vägen. Gissningsvis då förutom balkarna längs de två garderoberna, övre badrumsväggen och fortsatt åt vänster och runt sovrummets två garderober samt bort till ytterväggen. Exakt hur det är löst i det blå hörnet vet jag inte men så vitt jag kan bedöma är hela väggen mellan garderoberna och tvättstugan bärande, liksom väggen mellan tvättstugan och sovrummet.

Alla ingrepp i bärande konstruktioner ska man man anmäla till kommunen och man ska få ett godkännande därifrån innan man påbörjar ingreppet. Det är säkrast att anlita en byggkonstruktör som kan kolla hur det är gjort och vilka förstärkningar som krävs om man t.ex. vill ta upp en dörr.
Tanken är inte att ta upp något nytt hål utan sätta in en dörr där garderoberna står idag. Och regla igen den som är från köket. Det skulle väll innebära att inget ingrepp görs i börande? Eller tänker jag fel? Det som för mig rör till det är det blå hörnet med två 120x45 reglar. Kan dessa tas bort är allt frid o fröjd?
 
BirgitS
Jag tror att det blå hörnet är bärande och ev. då hela "vågräta" väggen mellan tvättstugan och garderoberna.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tror att det blå hörnet är bärande och ev. då hela "vågräta" väggen mellan tvättstugan och garderoberna.
Det stämde mkt riktigt. Vi funderar istället på följande. Att flytta den ensamma 120x45 dikt an mot limträbalken(med flytta menar vi sätta in ny och sedan ta bort den befintliga) då den överliggande balken slutar vid limträstolpen. Se bilder. Tanken är då att bevara limträstolpen samt det ”blå” hörnet och få en passage mellan dessa på ca 75 cm. Och på sätt få dörren där vi önskar. En ny fundering då är huruvida det skulle vara okej att såga i golvreglarna där stolpen och de i hörnet två 120x45 står på? Går det kapa ur runt dessa så de står på fyrkanter som motsvarar deras storlek?
Trälist och gipsskiva med skada, ofärdig eller reparerad vägg, byggmaterial synliga, inomhus snickeri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ombyggnad pågår, ogjorda väggar, exponerad stomme, grått klinkergolv, spackel, dörröppning, byggstök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett litet rum med oavslutade träväggar, betonggolv och byggavfall. Opolerat. Enkel konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hörn av ett oavslutat rum med naket golv, spånplattor och synlig regel. Renoveringsarbete kan vara pågående.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsprojekt, vägg rivits, synliga träreglar, oavslutat arbete, grått golv, inomhus, öppen dörr, ofärdig konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Insida av en kartong, skräp och fläckar syns, ytan underneath är grå och strukturerad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Sånt kan jag inte svara på utan jag tycker du bör anlita en byggkonstruktör samt lämna in en anmälan om ingrepp i bärande konstruktion.
 
  • Gilla
tb97tool och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.