Ja, som rubriken lyder... Jag har en lägenhet som är byggd i mitten av 1980-talet. Innerdörrarna är sannolikt bytta någon gång runt 2010. Nu är det så att jag är trött på såna här moderna dörrar som känns som att de är gjorda av papp. Dels bidrar de ju inte med någon charm överhuvudtaget, dels är de inte ljudisolerande för fem öre.

Om jag får fantisera fritt så skulle jag vilja anlita nån snickare till att ta bort de här moderna skitdörrarna och sätta in begagnade dörrblad i massivt trä. Tänk spegeldörrar som man kan handla begagnat på blocket.se. Jag är med på att man måste byta karmen också, och i förekommande fall bygga en ny karm.

Så min fråga är, har någon annan gjort något liknande? Erfarenheter?

Eller finns det någon snickare här som kan komma med värdefulla synpunkter angående hur mycket arbetstid ett sådant byte av en dörr skulle ta? (vi pratar nu dörrar till sovrum, inte till badrum).
 
Totte_S
Har du övervägt att köpa nya dörrblad i massivt trä? Är ingen dörrexpert, men från 80-talet borde det gå att hitta dörrblad med rätt gångjärnsmått så du slipper karmbytet.
En obehandlad massiv dörr som du penselmålar med bra färg kommer vara ett stort lyft. Fördelen är att du kan byta själv.
Gamla spegeldörrar på blocket kan ha vilka mått som helst, och de mått du vill ha kommer inte finnas när du letar, enligt lagen om alltings jävlighet.
Gamla spegeldörrar går till viss del att anpassa måtten på, men proportionerna i speglarna förstörs. En del kommer kanske föreslå att man kan demontera en gammal spegeldörr, kapa till rätt mått och sedan sätta ihop. Det tar många timmar…
 
  • Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
Det finns rätt ok nya dörrar i massivträ.

Konstigt nog brukar vita spegeldörrar inte vara riktigt trä men däremot omålade är det.

Nedsidan är att gångjärnen är fula, men sett till insatsen så kanske du kan leva med det...
 
Jag håller med @Totte_S att du bör utforska dörrblad som passar befintlig karm.
De enklaste billiga dörrbladen (formpressade) som sitter i många lägenheter är inte allt som finns utan det finns massiva dörrblad.
Ta en tur förbi ett byggvaruhus så får du kanske hjälp att finna ett dörrblad du gillar.
Det kan visserligen vara en HSB dörr och då byter man ofta även karmen då de har fel gångjärn.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Tack snälla ni alla tre för kloka svar. Det kan nog vara vettigast till att börja med att kolla på nytillverkade massiva dörrar då. Charmfaktorn blir visserligen lite mindre men med penselmålning så kan det ju se skapligt ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.