Hej tänkte ta hjälp av en elektriker att installera en jordfelsbrytare i en central ifrån 80- talet.
Tänkte höra här om de finns något test man kan göra innan elektrikern kommer hit. Så han inte behöver lägga massa tid på att felsöka anläggningen. Utan kan fokusera på att bara installera JFB och sen åka. Tack på förhand.
 
För ett bra test behöver du en isolationsprovare. Tillvägagångssättet om du bara skall få ett ja eller nej är att stänga av huvudbrytaren, separera nollan från jorden, koppla ihop faserna med nollan och mäta med isolationsprovaren mellan de sammankopplade faserna med nollan och jorden. Får du ett utslag understigande några megaohm finns ett jordfel. Vissa större fel kommer även att ge utslag på en vanlig multimeter. Men det är inte heltäckande.

Efter denna mätprocedur är det mycket viktigt att allt kopplas tillbaka rätt och att nollan åter sammankopplas med jorden. Stor risk för förstörd utrustning och brand om det blir fel.
 
Och det kanske inte är ett projekt för en "amatör" för skulle du hitta ett fel så måste du väl fixa det innan elektrikern kommer, annars är det ju rätt meningslöst. Så det räcker inte att konstatera ett fel för det gör elektriker på några minuter, det är felsökning och åtgärdande som kan bli knepig om man inte riktigt vet vad man sysslar med.
 
  • Gilla
Et1975 och 1 till
  • Laddar…
Tommty
Om du verkligen vill unvika något så är det att koppla ur alla saker som är inkopplade med stickpropp.

Händer att om det inte suttit någon JFB innan så kan gamla maskiner, fläktar m.m. ha jordfel som löser ut den nya JFB. och det är enkelt att själv felsöka.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Fairlane
Välkommen till forumet Tjattezz.

Du har fått fina svar ovan. Jag hjälpte en bekant som saknade jordfelsbrytare under våren, dvs förutsättningarna var liknande dina. Jag gjorde inget arbete med det elektriska, utan hjälpte bara till i diskussionen med elektrikern så att elektriker och kund förstod varandra. Jag ställde då en fråga här på forumet hur lång tid det skulle ta för en elektriker att upptäcka och fixa ett fel i anläggningen som skulle avslöjas av installation av JFB. Svaret som jag tolkade det var att 99% klaras av inom 4 timmar, 90% inom 2, så det var inte mycket att bråka om. Det upptäcktes ett fel vid installationen och det tog under timmen att få fixat.
 
  • Gilla
Tjattezz och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.