Ska snart till att renovera ett rum som skall bli arbetsrum och då har tanken kommit på vad jag bör göra för att få till et bra nätverk.

Tankar än så länge/bakgrundsinfo:
- Dra om inkommande telefonlinje så att första jag blir i detta rum
- Installera ett "skåp" för ADSL-modem, switch/router mm
- I skåpet skall en korskoppling/patchpanel för telefon samt datanät finnas
- Installera extern antenn till det trådlösa nätverket
- Till skåpet skall ett antal rör gå från vinden för att "framtidssäkra" installationen för tex internet TV etc
- I arbetsrummet skall det bli två arbetsplatser samt plats för skrivare/scanner etc
- Det kommer att finnas tre stationära dator i arbetsrummet, 1-2 bärbara i huset samt 1 stationär i barnrummet.
- idag används endast nedervåningen men övervåningen skall inredas framöver.
- ett 1-wire nät för loggning av temperaturer, mätning/loggning av el finns
- ett separat nät för larm/brandlarm/styrning finns/kommer att finnas, utöver inbrottslarm
- haft el-behörighet men den gäller inte längre då det är en 15-20 år sen jag jobbade med elinstallation, så datanät/larm är inte min starka sida. Inte så vanligt med nätverk i slutetpå 80-talet.

Nu till mina frågor/önskemål:
- vad bör jag tänka på rent allmänt
- Cat5 eller cat6?
- några som har bilder på "skåp-installationer, typ den som finns i nätverksskolan.
- Tips på hur jag skall märka/dokumentera, finns det någon lämplig standard?
- tips på hur nyttja färger på kablar/patchkablar, finns det någon lämplig standard?
- tips på lämpliga böcker?
- Vill i första hand köra på trådbundet nät, vad säger norm angående antal data/telefonuttag i olika rumstyper, kök, sovrum, vardagsrum etc. Har för mig att norm sa tidigare att man skulle ha ett telefonjack i badrummet men det är väl borta numera när de flesta kör bärbar telefon.
- hur många tp-kablar rymms i 16, 20, 25 mm VP-rör?
- Är det bättre med en kanal från skåpet till vinden istället för ett antal VP-rör,

Nog med frågor för denna gång
Mvh
Mats
 
i ett snällt draget 16 mm rör får man i två cat6.
Har inte testat på 20 mm
25 mm får du i fyra enkelt. 6 går med våld i ett spikrakt rör. Iom detta jag rekommenderar att man drar dubbla 16 rör till varje dosa. 16 rör är billiga likas skarvar och dosor för dem.
färgstandarder finns det ingen så vitt jag vet. Teleorange kablar för tele kanske?
Som jag antar att du har sett i skolan så rekommenderar jag starkt att man bara tänker uttag och struntar i funktion när man bygger nätet. Sätt 2 dubbeluttag i varje rum som grund så har du lite kapacitet.
Till hemmakontoret skulle jag dra minst ett och helst två dubbeluttag till. Grundtanken är två datorer =2 uttag, 2 telefoner=2 uttag till, 1 fax plus en skrivare två till. Sen något jag har missat plus ett i reserv ....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.