Hej, provar i en egen tråd om hjälp med hur jag fortsätter med mitt limfärgade gamla tak.
Det har suttit skivor på så det är ganska mycket småhål.
hur mycket tror ni de syns om man låter det vara och bara skrapar och tvättar all gammal färg, kan de inte dra ihop sig lite efter tvätten?
Det ska limfärgas igen.
 
  • rummet (17).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen som har några goda råd i detta ämne?
 
Prova och se på en liten bit.
Man kan ju blanda lite tjockare limfärg. Har ingen erfarenhet av limfärg på trä men på puts kan man ju fylla igen mindre sprickor med limfärg iaf.
 
Vi körde med Gysinges matta linoljefärg på ett tak med spikhål detta blev bra.
 
Jag tänkte fortsätta med limfärg, får väl testa mig fram med lite tjockare färg då.
 
Finns det verkligen ingen som har någon erfarenhet av detta?
Jag har hittat tips om att ta bort gammal färg med tapetklister, har någon provat?
 
Prova att tvätta med tvättsvamp, detta tycker jag har gått bra. Bekymmer med tjockare limfärg kan vara att det börjar spjälka/flaga
Karin
 
Hej !

Jag målade ett handhyvlat tak (nytt) med limfärg för ett par veckor sedan, beroende på hur tjock man gör färgen täpper den igen olika stora defekter, enligt beskrivningen ska färgen vara som mjölk och då täcker den inte igen några stora hål och ojämnheter men man kan göra en liten sats som är tjockare och använda som "spackel" på dom mest utsatta ställena. men som det skrivs i tidigare inlägg så får lagret inte bli för tjockt pga att det kan flagna. dock tycker jag att små defekter som urslag eller spikhål inte gör så mycket, bara lite mer av husets historia som är synlig..
mvh Jonas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.