Har behov av att ta två 50cm PAX stommar och få ner bredden på dem till 45cm istället.

Tänker att, givet att man kapar allt med dessa 5cm, från lådor till inredning, så borde det gå rätt bra?

Klarar IKEAs mdf att man gör sånt? Antar att man får borra nya hål också i själva stommen, från delen man kapat ifrån åtminstone. För att fästa lådor etc.

Eller är jag helt ute och cyklar med hur svårt detta är? Är det bättre att gå måttbeställt om jag ändå har detta krav?
 
B
Jag har minskat flera stommar. Lådor också. Går bra. Är enkelt.

Däremot så är det inte lika lätt att kapa luckor eller lådfronter. Några massiva lådfronter har jag kapat, men det beror på luckan/lådfronten om det går bra eller inte. Så dessa har jag köpt rätt mått från andra företag vid några tillfällen.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Jag har minskat flera stommar. Lådor också. Går bra. Är enkelt.

Däremot så är det inte lika lätt att kapa luckor eller lådfronter. Några massiva lådfronter har jag kapat, men det beror på luckan/lådfronten om det går bra eller inte. Så dessa har jag köpt rätt mått från andra företag vid några tillfällen.
Kul att höra att det gått bra!
Något speciellt som stökade när du kapade lådfronter/luckor?
Var det lätt också med dörrarna?
 
B
Svåraste var att borra nya hål för gångjärnen, vill minnas att jag gjorde det på pelarborr med ca 35mm borr.

Väldigt fint blad till sågen rekommenderas om man ska såga lucka/lådfront för att det ska bli snyggt.

Ikeas delar är ju inte så dyra. I värsta fall misslyckas man och har bränt några hundralappar och får göra om det igen. Eller krypa till korset och måttbeställa...
 
  • Gilla
gurkmeja101
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Svåraste var att borra nya hål för gångjärnen, vill minnas att jag gjorde det på pelarborr med ca 35mm borr.

Väldigt fint blad till sågen rekommenderas om man ska såga lucka/lådfront för att det ska bli snyggt.

Ikeas delar är ju inte så dyra. I värsta fall misslyckas man och har bränt några hundralappar och får göra om det igen. Eller krypa till korset och måttbeställa...
Haha, det e sant! Med IKEAs grejer har man i alla fall råd att göra någon liten miss.

Tack för inputen!
 
Har kapat en del i IKEA-stommar, inga problem. Inte MDF dock, det var melaminbelagd spånskiva. Blir snygga snitt med fintandad cirkelsågsklinga. För gångjärnsfästen, finns bra borrfräsar som ger exakta urtag.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Man ska nog se upp lite.
När stommar görs är det inte säkert att materialet är lika över hela skivan.
Jag har hört (av min svåger som varit på studiebeök i en fabrik som tillverkar delar till IKEA) att man gör förstärkta zoner genom att putta in extra högkvalitativt material där gångjärn och liknande ska sitta. Detta skulle enligt hans berättelse ske automatiskt, i flödet där skivor pressas, och utifrån ritningar var man kan snåla eller var det behöver vara starkt.
 
  • Gilla
gurkmeja101 och 1 till
  • Laddar…
Stämmer bra, både spånskivor och Pax tillverkas i Hultsfred av IKEA.
Spånskivorna tillverkas med olika hårdhet, t.ex. "puckar" av extra spån där de ska ha större styrka innan de pressas. Så redan när spånskivan tillverkas är den unik för att sedan kunna kapa ut x-detaljer.
Bra att vara medveten om det och beredd på att göra anpassningar.
Sparar material, men också vikt på paketen som ska transporteras.
 
  • Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.