Genom åren har jag alltid fått höra att stugan alltid har luktat som den gör. Men i min värd så är det något som inte stämmer.

Efter att ha spenderat flera somrar med byta isolering, från mineralull (med mängder av musbajs i) till cellulosa samt bytt panel så är den fräna doften, som sätter sig i kläderna fortfarande kvar.

Jag var nära att helt enkelt acceptera läget/doften och försöka gå vidare med livet tills idag!

När jag köpte reglar till altanbygge passade jag även på att köpa en enklare fuktmätare.

Nu har jag spenderat ett antal timmar med att mäta fuktkvot på allehanda ställen, brutit upp golv och krupit nere i plintgrunden.

Var än jag mäter så visar mätaren mellan 14-18% även på sådana bitar som ser helt torra ut. På en del utsatta ställen bla en syll så drog det iväg till 20%.

Är detta ok?
Ska jag byta det som är sämst?
Någon som har varit med om något likande?


Simon
 
Mmm, det finns flera anledningar. Doften sätter sig i väggarna (bl.a spånskivor och tretex) eller fuktskadad isolering. Vet du om ni har plast i väggarna som ev kan stänga in fukt? Samt, har ni någon aktiv ventilation?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Mmm, det finns flera anledningar. Doften sätter sig i väggarna (bl.a spånskivor och tretex) eller fuktskadad isolering. Vet du om ni har plast i väggarna som ev kan stänga in fukt? Samt, har ni någon aktiv ventilation?
Har rensat bort all plast i väggarna. Alla spånskivor såg helt ok ut. Självdrag och kallställes på vintern.
 
Såga bort några små bitar av väggspånet och lägg i plastpåsar och låt ligga ett dygn. Lukta sedan i påsen. Sätter en 5 öring på att det delvis sitter i väggarna då ägarna har dålig ventilation och kallställt, fukten fastnar och sedan stinker det instängt mm.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Hur ventileras det på vintern ? Är det folk där vintertid också?
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Hur ventileras det på vintern ? Är det folk där vintertid också?
Öppna ventiler. Självdrag. Ingen där på vintern.
 
Är det så att det finns virke som är tryckimpregnerat före 1978 (och därmed innehåller pentaklorfenol) någonstans?
 
S Simonsilver skrev:
Öppna ventiler. Självdrag. Ingen där på vintern.
Ok. När vi köpte fritidshus, så fanns en timrad stuga på 18 m2, som hade tydlig " stuglukt". Den var på 1 rum och hade 2 ventiler för självdrag. Jag monterade en "Solventilator" och lukten försvann. Huset används inte på vintern och kallställs då.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Är det så att det finns virke som är tryckimpregnerat före 1978 (och därmed innehåller pentaklorfenol) någonstans?
Tyvärr var det inte bara det tryckimpregnerade virket som behandlades med pentaklorfenol-lösning, även alldeles vanligt virke (som inte är tryckt-grönt) kan vara det. På sågverken doppades ofta de färdigsågade virkespaketen i pentaklorfenol-lösning för att inte drabbas av diverse svamp- och mögelangrepp under torkningen i det fria. Det här var innan varmluftstorkarnas dagar.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Är det så att det finns virke som är tryckimpregnerat före 1978 (och därmed innehåller pentaklorfenol) någonstans?
Inte vad jag har hört från tidigare ägare eller något jag sett/doftat när jag krupit nere i grunden.
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Ok. När vi köpte fritidshus, så fanns en timrad stuga på 18 m2, som hade tydlig " stuglukt". Den var på 1 rum och hade 2 ventiler för självdrag. Jag monterade en "Solventilator" och lukten försvann. Huset används inte på vintern och kallställs då.
Kanske får bli en sådan i vinter för att se om det blir någon skillnad.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Tyvärr var det inte bara det tryckimpregnerade virket som behandlades med pentaklorfenol-lösning, även alldeles vanligt virke (som inte är tryckt-grönt) kan vara det. På sågverken doppades ofta de färdigsågade virkespaketen i pentaklorfenol-lösning för att inte drabbas av diverse svamp- och mögelangrepp under torkningen i det fria. Det här var innan varmluftstorkarnas dagar.
Majoriteten av virket i stugan kom från någons släkt med sig på gården. Samtidigt så har jag träffat på både det ena och det andra i sann ’man tager vad man haver’-anda. Så det är säkert inte helt omöjligt.

Storstugan är byggd på 50-talet och sen tillkom det en sidobyggnad under 80-talet.
 
Plötsligt slog det mig!

Tidigt 70-tal, hela stugan var brun, altanen - brun. Uteköket - brun. Skulle kunna va målat med cuprinol eftersom de även krängde färg som innehöll pentaklorfenol.

IOM tillbyggnaden under 80-talet så smackade man bara upp lite reglar på en ytterväggspanel och gjorde ett nytt rum. Så inbyggt i väggen sitter alltså nu idag (faktiskt det rum jag sover i) troligtvis brun cuprinol-panel och osar..

Allt var brunt förutom snickarboden som var faluröd och som jag aldrig riktigt förstått varför den inte inte luktar nått.. men nu vet jag!
 
S Simonsilver skrev:
Plötsligt slog det mig!

Tidigt 70-tal, hela stugan var brun, altanen - brun. Uteköket - brun. Skulle kunna va målat med cuprinol eftersom de även krängde färg som innehöll pentaklorfenol.

IOM tillbyggnaden under 80-talet så smackade man bara upp lite reglar på en ytterväggspanel och gjorde ett nytt rum. Så inbyggt i väggen sitter alltså nu idag (faktiskt det rum jag sover i) troligtvis brun cuprinol-panel och osar..

Allt var brunt förutom snickarboden som var faluröd och som jag aldrig riktigt förstått varför den inte inte luktar nått.. men nu vet jag!
Var det inte enbart grönt?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Var det inte enbart grönt?
Det fanns både grön och brun variant. Vet inte vad , som var skillnaden förutom färgen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.