Jag kan absolut ingenting om el. Jag har en gammal mindre spis som jag vill byta ut. Det enda jag vet är att man behöver veta om det är 230V eller 400V på gamla spisen för att sätta in en ny. Antar att ledningarna/kontakterna kan skilja sig.

Bifogat en bild på en infolapp på baksidan av spisen så ni kan se.

Sen har jag bifogat en bild jag googlade fram på hur själva kontakten ser ut (tog ingen bild innan jag gick till jobbet). På väggen sitter en järnplatta/kupa, men sladden från spisen går rakt in i den. Dvs ingen "vanlig" kontakt man bara kan dra ur. Hur installerar man en ny spis då?

Tack på förhand!
 
  • Elanslutningsetikett på maskin, schematiska diagram, trespråkig text, ventileringshål, skruvar, industriell känsla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En oanvänd eluttag och en gammal industriell kontakt, avstängd med röda kryss, felaktig installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den nuvarande spisen kräver nolla för att fungera så det måste finnas. Sedan behöver man undersöka om den är inkopplad med 3-fas eller 2-fas eller möjligen 1-fas. Det kan man se om man stänger av strömmen och tar bort luckan över anslutningsplinten.
 
tommib
Din gamla spis har 230 V värmeleement, dvs den ska kopplas in med nolla. Exakt hur den är inkopplad (en, två eller tre faser) framgår inte. Har du en, två eller tre säkringar som går till spisen?

Du har en anslutningsdosa. Man öppnar anslutningsdosan och ansluter spisens kabel fast. Detta ska göras av elektriker. För att förenkla för framtiden kan man be elektrikern byta ut anslutningsdosan (eller göra som på bilden) till ett perilex så att du kan plugga i och ur spis själv.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Lägenhet? I så fall finns risk att det bara är 1-fas.
 
Din existerande spis är en 230V-spis som kan kopplas på 1, 2 eller 3 faser, om du skaffar en med samma anslutningsmöjligheter (vilket i praktiken är fallet med alla spisar som inte är 400V som säljs i Sverige) så går den att koppla in likadant oavsett om den är inkopplad på 1, 2 eller 3 faser.

Detta då de få normalstora spisar för ren 1-fas 230V som existerar fungerar generellt inte i svenska enfamiljshus eftersom många enfaliljshus bara har elabbonemang som tillåter 16A per en fas, och säljs därför normalt inte i Sverige.

Så skaffa en 230V-spis som klarar både 3N och 2N-koppling, som nästan alla spisar som säljs i Sverige klarar, undantaget de numera rätt ovanliga rena 400V-spisarna. I fallet integrerade hällar och ungnar är alla 230V.

Det skulle teoretiskt kunna behövas säkra upp om du skaffar en strörre spis, men det får du titta i elcentralen efter. Det vanligaste är att det sitter 3 st 16A-säkringar i elcentralen för spisen vilket räcker för alla normala spisar.

Spisen har så gott som alltid egna säkringar, och "spis" bör stå skriven på säkringstavlan.

Om det är en äldre renoverad lägenhet så kan det också vara 2 st säkringar på 16A eller mer som sitter där för spisen, för de fall att elanläggningen är ombyggd från 400V 3-fas utan nolla till 230V tvåfas med nolla, vilket är relativt vanligt, men inte heller detta är ett verkligt problem - det är få spisar kopplade som 2N som även om man slår på allt samtidigt (vilket sällan är ett realistiskt scenario) verkligen klarar att blåsa en säkring på 16A.

Det enda problematiska skulle vara belastningen om spisen är installerad på en enkel fas, men detta är direkt ovanligt i Sverige - om så skulle vara fallet så kan du se det i elcentralen på att det bara finns en 1-polig säkring för spisen, men detta är direkt ovanligt om det är en permanentbostad. Och om man kan leva med att man inte kan köra allt samtidigt så fungerar det också.

Kort sagt, det behövs ett specialfall för att man inte ska kunna koppla in en ny spis om du bara ser till att den är en 230V-variant.
 
D dan_norstedt skrev:
Din existerande spis är en 230V-spis som kan kopplas på 1, 2 eller 3 faser, om du skaffar en med samma anslutningsmöjligheter (vilket i praktiken är fallet med alla spisar som inte är 400V som säljs i Sverige) så går den att koppla in likadant oavsett om den är inkopplad på 1, 2 eller 3 faser.

Detta då de få normalstora spisar för ren 1-fas 230V som existerar fungerar generellt inte i svenska enfamiljshus eftersom många enfaliljshus bara har elabbonemang som tillåter 16A per en fas, och säljs därför normalt inte i Sverige.

Så skaffa en 230V-spis som klarar både 3N och 2N-koppling, som nästan alla spisar som säljs i Sverige klarar, undantaget de numera rätt ovanliga rena 400V-spisarna. I fallet integrerade hällar och ungnar är alla 230V.

Det skulle teoretiskt kunna behövas säkra upp om du skaffar en strörre spis, men det får du titta i elcentralen efter. Det vanligaste är att det sitter 3 st 16A-säkringar i elcentralen för spisen vilket räcker för alla normala spisar.

Spisen har så gott som alltid egna säkringar, och "spis" bör stå skriven på säkringstavlan.

Om det är en äldre renoverad lägenhet så kan det också vara 2 st säkringar på 16A eller mer som sitter där för spisen, för de fall att elanläggningen är ombyggd från 400V 3-fas utan nolla till 230V tvåfas med nolla, vilket är relativt vanligt, men inte heller detta är ett verkligt problem - det är få spisar kopplade som 2N som även om man slår på allt samtidigt (vilket sällan är ett realistiskt scenario) verkligen klarar att blåsa en säkring på 16A.

Det enda problematiska skulle vara belastningen om spisen är installerad på en enkel fas, men detta är direkt ovanligt i Sverige - om så skulle vara fallet så kan du se det i elcentralen på att det bara finns en 1-polig säkring för spisen, men detta är direkt ovanligt om det är en permanentbostad. Och om man kan leva med att man inte kan köra allt samtidigt så fungerar det också.

Kort sagt, det behövs ett specialfall för att man inte ska kunna koppla in en ny spis om du bara ser till att den är en 230V-variant.
Tack för det utförliga svaret & tack till er andra med. Det är tyvärr mycket grekiska för mig, men jag är tillbaka med ett par bilder på säkringarna & säkringstavlan ifall det hjälper avgränsa. För mig ser det ut som att spisen bara har 1st säkring, och lite googlande får det att verka som att en C20-säkring betyder 20A. Men det låter på dig som att det inte är något att oroa sig för här, eller? Jag kan helt enkelt köpa i princip vilken 230V spis som helst och undvika alla som är 400V, så kan en elektriker koppla in den?
 
  • Elcentral med säkringar och skylt: "GOLVVÄRME ÄR INSTALLERAT I BADRUM - 1998".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrisk schema; grupper, strömkretsar, säkringar, områdeskvadratmillimeter; delvis oskarp, pappersdokument.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tommty
Du har 1-fas spis, men iallafall en 20A säkring vilket är bra.

Så du behöver leta efter spisar som går att koppla 1-fas.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Tommty Tommty skrev:
Du har 1-fas spis, men iallafall en 20A säkring vilket är bra.

Så du behöver leta efter spisar som går att koppla 1-fas.
Tackar!
 
Fairlane
D dan_norstedt skrev:
Det enda problematiska skulle vara belastningen om spisen är installerad på en enkel fas, men detta är direkt ovanligt i Sverige - om så skulle vara fallet så kan du se det i elcentralen på att det bara finns en 1-polig säkring för spisen, men detta är direkt ovanligt om det är en permanentbostad.
Det är väl inte det vanligaste, men direkt ovanligt är det väl inte. Det finns många äldre lägenheter med bara en fas, exempelvis TS.
 
  • Gilla
Willmanh och 1 till
  • Laddar…
Det kanske är vanligare med 1-fas spis än jag trodde.

Oavsett, godtycklig 230V-spis kommer att fungera. Den enda komplikationen i det här fallet är effekten (säkringen på 20 A och jordfelsbrytaren på 25 A), nominell max belastning är bara 4,6 kW nominellt, vilket är i runda slängar hälften av vad märkeffekten på en normal spis med fyra plattor är.

Detta betyder i praktiken att det finns en risk att man kan utlösa säkringen om man kör allt på spisen samtidigt. I verkligheten är problemen dock inte så stora, eftersom man normalt inte använder allt på spisen samtidigt (och en del spisar har logik för att begränsa maxströmmen, en del är också programmerbara - men det är inte uppenbart att man ska använda detta). I verkligheten kommer man normalt inte ha några större problem.

Detta för att karaktäristiken på en C20-säkring tillåter "kortvarig" överström, så om man tar ut dubbla strömmen (dvs. kör max på spisen) ska säkringen klara mellan 30 sekunder och 40 minuter, min och max-kurvor för C-karaktäristik finns här: http://www.electricalaxis.com/2016/10/operating-characteristics-of-circuit.html

Det finns dock en brasklapp, och det är att jordfelsbrytaren bara är på 25A och verkar försörja hela lägenheten, men det är en gammal synd. Det är inte svårt att se ett scenario där jordfelsbrytaren blir mer än lovligt överbelastad redan i dagsläget (men en tolkningsfråga om det är att anse som ett fel - men om man lastar med allt vad säkringarna tål så kommer funktionen på jordfelsbrytaren att vara osäker). Det kan vara en sak (för elektrikern) att stämma av med bostadsrättsföreningen eller hyresvärden, för jordfelsbrytaren borde nog bytas till (åtminstone) en 40A-variant, och i så fall kanske även C20-säkringen borde bytas då den kan ha tappat sin spänst över tiden - och den kommer att stressas en del om man utnyttjar spisen hårt. Eventuellt så kan elektrikern säkra upp till en C25-säkring efter besiktning och beräkning av utlösningsvillkor, men det beror på detaljer i elsystemet om det fungerar, men det kan nog anses vara överkurs.

Många spisar (utöver de som är kopplade på 3-fas) är nog installerade med avsäkring lägre än märkeffekten, vilket jag gissar på även är fallet med den gamla spisen.

Jag föreslår att man efter installation av nya spisen provar att slå på allt på den (kastruller med vatten på plattorna) och se om man lyckas lösa ut C20-säkringen, och i så fall hur snabbt. Med en ny spänstig säkring av kvalitetsmärke så kommer man troligen inte lyckas lösa ut säkringen, även om den ligger på gränsen, ens i det fallet eftersom moderna spisar har termostatstyrning så kör de bara max effekt under en begränsad tid, Löser säkringen dessutom ut snabbare än 30 sekunder är den nog mogen för byte.

Eller så kan man leva med att säkringen går om man försöker köra allt på spisen samtidigt, och anpassa användandet - för det är nog ovanligt att man verkligen använder spisen så hårt att detta är ett problem.
 
J joehandel skrev:
Tack för det utförliga svaret & tack till er andra med. Det är tyvärr mycket grekiska för mig, men jag är tillbaka med ett par bilder på säkringarna & säkringstavlan ifall det hjälper avgränsa. För mig ser det ut som att spisen bara har 1st säkring, och lite googlande får det att verka som att en C20-säkring betyder 20A. Men det låter på dig som att det inte är något att oroa sig för här, eller? Jag kan helt enkelt köpa i princip vilken 230V spis som helst och undvika alla som är 400V, så kan en elektriker koppla in den?
Lite oroväckande att gruppförteckningen nämner ”2-fas” i en anläggning som bara har enfas in. Jag antar att man menar att det går 2 olika grupper i samma rör från centralen som ibland görs i nödfall vid lägenhetsrenoveringar. Jag hoppas bara det är separata nollor till grupp 7 och 8 i så fall.

Helt orelaterat till TS spis och väldigt spekulativt men det vore ju inte första gången någon lyckas försöka dra en ”flerfasgrupp” med delad nolla i en enfasanläggning
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.