Vi är intresserade av en tomt i Södertälje kommun där det krävs enskilt avlopp.

Enligt Södertälje kommun: ”gäller därför även kretsloppskrav på enskilda avlopp. I kommunen finns ett kretsloppssystem för återföring av källsorterat klosettavlopp till odling. Om ditt avlopp har en extremt snålspolande toalett ansluten till en sluten tank så möjliggör du återföring av värdefull fosfor, kalium och kväve till odling. Bad-, disk- och tvättvatten behandlas oftast i en separat reningsanläggning, oftast placerad på den egna fastigheten.”

Min fråga: om man har separat tank för toalettavlopp är det då krav på en extremt snålspolande toalett (typ vacuumtoalett eller urinsorterande toalett) eller går det att ha en vanlig snålspolande toalett (dubbelspolning 4/2 liter) och isf tömma tanken oftare?

Samt; går det att ställa in spolningsmängden lägre på vissa toaletter så att de uppfyller ev krav på 1 liter/spolning?

Vi tänker att om vi har en extremt snålspolande toalett, typ urinsorterande, så behöver man ju ändå göra stor spolning då man alltid använder toapapper? (Att slänga toapapper i separat hink i permanentboende är inte aktuellt.)
 
Hej Kravet på snålspolande wc hänger ihop med tömnings intervallet som återvinnaren använder i detta ex telge energi. Så skall du slippa extra tömningar som kostar extra och en alltför stor tank dvs över normala avgiftsgränsn på 3000L så är nog en vakumwc att föredra. De vill återvinna både urin (fosfor) och fekalier
 
  • Gilla
Warleod
  • Laddar…
Precis som @håbbe1961 skriver är det en snålspolande toa kommunen helst vill att ni installerar. Och jag gissa på att en 3 kbm,s tank är det vanligaste att installera. Men ni kan ju diskutera med ngn installatör om att ev installera en större tank (ex.vis 6 kbm eller större) kolla bara med kommunen hur de ställer sig för jag gissar på att ni "måste tömma" en gång per år i alla fall. Jag tror att "billigaste tömningen är s.k autotömning med ett lagom antal veckor emellan. Men som sagt kolla med kommunen.
/B
 
S Sandra G skrev:
Vi är intresserade av en tomt i Södertälje kommun där det krävs enskilt avlopp.

Enligt Södertälje kommun: ”gäller därför även kretsloppskrav på enskilda avlopp. I kommunen finns ett kretsloppssystem för återföring av källsorterat klosettavlopp till odling. Om ditt avlopp har en extremt snålspolande toalett ansluten till en sluten tank så möjliggör du återföring av värdefull fosfor, kalium och kväve till odling. Bad-, disk- och tvättvatten behandlas oftast i en separat reningsanläggning, oftast placerad på den egna fastigheten.”

Min fråga: om man har separat tank för toalettavlopp är det då krav på en extremt snålspolande toalett (typ vacuumtoalett eller urinsorterande toalett) eller går det att ha en vanlig snålspolande toalett (dubbelspolning 4/2 liter) och isf tömma tanken oftare?

Samt; går det att ställa in spolningsmängden lägre på vissa toaletter så att de uppfyller ev krav på 1 liter/spolning?

Vi tänker att om vi har en extremt snålspolande toalett, typ urinsorterande, så behöver man ju ändå göra stor spolning då man alltid använder toapapper? (Att slänga toapapper i separat hink i permanentboende är inte aktuellt.)
Intressant inlägg. Kom du fram till något om att begränsa en vanlig snålspolande toalett? Min oro om jag använder en extremt snålspolande toalett att det kanske blir stopp i avloppet om fallet inte är över det normala? Har själv idag en sluten tank där kommunen kanske kommer begära snålspolande toalett. Vår befintliga toalett är trasig och måste bytas och idag kanske inte heller 4/2 liter. Verkar även bara finnas en extremt snålspolande på marknaden (Wostman Ecoflush)? Någon med erfarenhet? Jag tänker att man lägger kisspappret i stora skålen och när efterföljande gör 2an så åker även kisspappret.
 
Redigerat:
  • Gilla
Curre99
  • Laddar…
S Sandra G skrev:
Vi är intresserade av en tomt i Södertälje kommun där det krävs enskilt avlopp.

Enligt Södertälje kommun: ”gäller därför även kretsloppskrav på enskilda avlopp. I kommunen finns ett kretsloppssystem för återföring av källsorterat klosettavlopp till odling. Om ditt avlopp har en extremt snålspolande toalett ansluten till en sluten tank så möjliggör du återföring av värdefull fosfor, kalium och kväve till odling. Bad-, disk- och tvättvatten behandlas oftast i en separat reningsanläggning, oftast placerad på den egna fastigheten.”

Min fråga: om man har separat tank för toalettavlopp är det då krav på en extremt snålspolande toalett (typ vacuumtoalett eller urinsorterande toalett) eller går det att ha en vanlig snålspolande toalett (dubbelspolning 4/2 liter) och isf tömma tanken oftare?

Samt; går det att ställa in spolningsmängden lägre på vissa toaletter så att de uppfyller ev krav på 1 liter/spolning?

Vi tänker att om vi har en extremt snålspolande toalett, typ urinsorterande, så behöver man ju ändå göra stor spolning då man alltid använder toapapper? (Att slänga toapapper i separat hink i permanentboende är inte aktuellt.)
Hej Sandra G, hur har det gått för er? Vi finns också i Södertälje kommun och har ålagts att ha sluten tank, så nu funderar vi på vilken toalösning vi ska välja. Vore intressant att höra vad ni kom fram till och vilka erfarenheter ni har.
 
M Metafor skrev:
Hej Sandra G, hur har det gått för er? Vi finns också i Södertälje kommun och har ålagts att ha sluten tank, så nu funderar vi på vilken toalösning vi ska välja. Vore intressant att höra vad ni kom fram till och vilka erfarenheter ni har.
Hej!
Vi skickade nyss in bygglov och har inte hunnit bestämma oss för typ av avlopp. Vi funderar på att se om det går att få igenom ett minireningsverk. Har ni kollat på det alternativet? Bygger ni också nytt hus, förresten?

Vad vi vet är att vi inte vill ha vakuumtoalett och egentligen inte extremt snålspolande toalett heller. Så vi får se hur vi kan lösa det om sluten tank krävs.

Vi fick svar direkt från kommunen att vi måste genomföra en Hydrogeologisk undersökning pga lågt grundvatten i området. Så det letar vi företag för just nu.

Har ni genomfört en sådan?
 
S Sandra G skrev:
Hej!
Vi skickade nyss in bygglov och har inte hunnit bestämma oss för typ av avlopp. Vi funderar på att se om det går att få igenom ett minireningsverk. Har ni kollat på det alternativet? Bygger ni också nytt hus, förresten?

Vad vi vet är att vi inte vill ha vakuumtoalett och egentligen inte extremt snålspolande toalett heller. Så vi får se hur vi kan lösa det om sluten tank krävs.

Vi fick svar direkt från kommunen att vi måste genomföra en Hydrogeologisk undersökning pga lågt grundvatten i området. Så det letar vi företag för just nu.

Har ni genomfört en sådan?
Hej, tack för svar. Hoppas ni får anlägga ett minireningsverk eller en konventionell anläggning med trekammarbrunn och markbädd.
Vi bygger inte nytt, utan har ett fritidshus där vi varit i lugn och ro i många år. Nära Mälaren. Men nu gör kommunen tillsyn på alla avlopp och kräver byte till sluten tank. Trots att ingen kunde se att det skedde något läckage från vårt avlopp. Vi kollar på toaletter och känner som ni.
 
M Metafor skrev:
Men nu gör kommunen tillsyn på alla avlopp och kräver byte till sluten tank
Och grundar sig på för regel eller paragrafer.
 
  • Gilla
mixmans
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Och grundar sig på för regel eller paragrafer.
Ja, det kan man verkligen undra. Det hela är som en slags omvänd hantering, där man som fastighetsägare som bevisa funktion. Kommunen behöver inte ens visa på något problem. Vi anlitade en konsult som efter koll skrev att anläggningen fungerade. Borde ju räcka kan man tycka. Men icke. Fanns inga synliga problem, nässlor eller lukt. Spelade ingen roll. Utdömt.
 
S Sandra G skrev:
Vi är intresserade av en tomt i Södertälje kommun där det krävs enskilt avlopp.

Enligt Södertälje kommun: ”gäller därför även kretsloppskrav på enskilda avlopp. I kommunen finns ett kretsloppssystem för återföring av källsorterat klosettavlopp till odling. Om ditt avlopp har en extremt snålspolande toalett ansluten till en sluten tank så möjliggör du återföring av värdefull fosfor, kalium och kväve till odling. Bad-, disk- och tvättvatten behandlas oftast i en separat reningsanläggning, oftast placerad på den egna fastigheten.”

Min fråga: om man har separat tank för toalettavlopp är det då krav på en extremt snålspolande toalett (typ vacuumtoalett eller urinsorterande toalett) eller går det att ha en vanlig snålspolande toalett (dubbelspolning 4/2 liter) och isf tömma tanken oftare?

Samt; går det att ställa in spolningsmängden lägre på vissa toaletter så att de uppfyller ev krav på 1 liter/spolning?

Vi tänker att om vi har en extremt snålspolande toalett, typ urinsorterande, så behöver man ju ändå göra stor spolning då man alltid använder toapapper? (Att slänga toapapper i separat hink i permanentboende är inte aktuellt.)
Anser det hela är politiska drömmar. Jag har nytt wc sedan ett år och ställt in stor och liten spolning på högsta. Ändå får jag stopp ibland om man torkat sig i fyra omgångar.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Nu är det så att en kommun kan inte döma ut en anläggning bara så där, efter eget gottfinnande, inte ens p.g.a ålder. Är den riktigt gammal så kan ni utan att meddela kommunen gräva upp den och byta infiltrationsmassor. Det är renovering av den och behövs inget lov eller liknande. Detta är helt enligt VA-lagen. Bara att den måste finnas på exakt samma ställe, får inte avvika i sidled eller annorstädes med decimeter. Ni har inte skyldighet att bevisa något, det är kommunen som ska bevisa att den inte fullgör sin funktion. detta med omvänd bevisning är något som dom kör med, för att pressa dom som har enskilt avlopp till bristningsgränsen och inte vet vad som gäller.
 
  • Gilla
Einh och 3 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Nu är det så att en kommun kan inte döma ut en anläggning bara så där, efter eget gottfinnande, inte ens p.g.a ålder. Är den riktigt gammal så kan ni utan att meddela kommunen gräva upp den och byta infiltrationsmassor. Det är renovering av den och behövs inget lov eller liknande. Detta är helt enligt VA-lagen. Bara att den måste finnas på exakt samma ställe, får inte avvika i sidled eller annorstädes med decimeter. Ni har inte skyldighet att bevisa något, det är kommunen som ska bevisa att den inte fullgör sin funktion. detta med omvänd bevisning är något som dom kör med, för att pressa dom som har enskilt avlopp till bristningsgränsen och inte vet vad som gäller.
Så sa de (från kommunen) som inspekterade mitt svlopp. Finns en dom i högsta instanns som är vägledande.

Bara överklaga kommunens beslut. Speciellt om man har utlåtande från oberoende företag
 
  • Gilla
Metafor och 1 till
  • Laddar…
Till METAFOR , hur ser fastigheten ut, är det tätbebyggt - sjönära - närhet till rinnande vatten i naturen eller vad. Jag behöver mer info.
 
J jonaserik skrev:
Till METAFOR , hur ser fastigheten ut, är det tätbebyggt - sjönära - närhet till rinnande vatten i naturen eller vad. Jag behöver mer info.
Hej,
Ja det vore toppen om vi bara fick byta ut den gamla infiltrationen mot en ny. Det var faktiskt bestämt så, med kompletterande fosforfällning, ett system som fick godkänt av den handläggare som drivit frågan. Men den bytte plötsligt jobb. Och när en efteträdare kom på plats revs allt upp. Sluten tank, inget annat, bestämdes det då.

Det är ett fritidshus, sjönära läge, avlopp från 50-talet, med fungerande trekammarbrunn och stor markbädd.

Vi har överklagat utan framgång. Bland annat hänvisat till ett uppmärksammat mål från Växjö tingsrätt för några år sedan där en fastighetsägare med likadan anläggning fick rätt mot kommunen. Det kan man tycka borde vara ett prejudikat. Men även det struntade både kommun och domstol i.
 
  • Ledsen
Nalleman64
  • Laddar…
Har du det gamla beslutet i skrift kvar. Hur sjönära är det, Vilken domstol överklagade ni till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.