1,5v är kort tid för besiktning och sedan ska du vänta på att få protokollet, ta ställning och sen lämna besked.

Tror att vi hade tre veckor när vi sålde som sedan behövde förlängas då protokollet inte hann komma ut.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det finns en liten risk att bli lite blåst här. Antag att du har skrivit på. Men säljaren skriver inte på. Säljaren kan påstå sig ha skrivit, ”ligger” posten. Men det dyker aldrig upp. I princip kan säljaren då komma på tillträdesdagen och ha sålt till någon annan, eller kräva mer betalt.

Så länge säljaren inte skriver så är avtalet ogiltigt. Du kan häva. Men du kan aldrig veta eller bevisa om säljaren skrivit på eller inte. Häver du så ”jag skrev på igår” och du kan bli skadeståndsskyldig för din hävning.

Detta är lite av att måla f-/n på väggen. Men man bör ha koll på läget.

Den ”långa” tillträdestiden beror troligen på att bouppteckningen måste registreras, det är lååång ledtider på det. Inte säkert att 3 månader räcker.

Om det finns en variabel tillträdesdag i avtalet (typ invänta ex registrering), så bör man ha ett skrivet slutdatum. Så du inte är bunden i flera år, pga någon tvist mellan arvingarna.

Dödsboets fullmaktshavare. Mäklaren skall kontrollera ”legitimiteten”, att personen verkligen få teckna för dödsboet. Kolla med mäklaren vilka kontroller han gör, kolla sedan med sakkunnig om det räcker. Mäklare tenderar att rätt ofta förenkla sitt arbete lite väl mycket.

Är detta ett ”normalt” dödsbo med rationellt tänkande arvingar. Så är det säkert inga problem, även om någon slarvar med formalia. Men som köpare kan man inte veta om arvingarna hatar varandra.
Vi har valt att avvakta med signering tills säljarnas ombud är på plats.

Jag frågade mäklaren hur de kontrollerat legitimiteten i fullmakten och han svarade något vagt om att det gör han/mäklarfirman. Men jag tänkte ev. försöka göra lite kontroller själv också, litar inte så mycket på mäklare. Några tips här? Jag har bara namnen på dödsbodelägarna men antar att jag kan kolla med typ Skatteverket om listan är komplett givet vad de vet nu. Sedan kanske jag kan försöka jaga ifatt dem via telefon och kontrollera vad de säger själva.

Vi tänkte även justera protokollet så att det finns en ”senast <något datum>”. Vi vill inte hamna i något limbo.

En besiktningsman har jag hittat via sbr.se och han sade sig kunna genomföra besiktningen nu snart och besiktningen kan vi även göra innan kontraktet är klart sade mäklaren.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Jag har själv rätt diffus kunskap om vad som krävs för den som skriver på för dödsboet. Ofta utses en arvinge att teckna dödsboets firma. Det används främst för löpande betalningar av fakturor, ev försäljning av lösöre osv. Men jag tror (kan ha tokfel) att det är skillnad på försäljning av fast egendom. Jag tror att det krävs en fullmakt från samtliga dödsbodelägare som är explicit för just försäljning av just DEN fasta egendomen. Signatuerna på fullmakten måste dessutom vara bevittnade om den skall duga för att ni skall få lagfart. Annars är det inget generellt krav att signatuerer på en fullmakt skall vara bevittnade. Aternativt att samtliga dödsbodelägare själva skriver på.

Och det är nog också här det kommer in att bouppteckningen måste vara registrerad vid överlåtelsen. Är den inte det så är det inte formellt fastställt vilka som är arvingar.
 
Min egen närmaste erfarenhet var när vi sålde hus och sommarstuga efter våra föräldrar. Då hade vi problem med ett av mina syskon. Vi tvingades gå till tingsrätten och få en boutredningsman utsedd (svindyrt). Han (advokat) får då "diktatorisk makt" över dödsboet. Och säljer det som behöver säljas fördelar ut arvet utan nödvändigt godkännande av arvingarna. Men just försäljning av fast egendom fick han inte göra utan godkännande från oss arvingar, alternativt godkännande från rätten.

Försäljningen godkändes efter överklagande från syrran ända upp till högsta domstolen (nekad prövningstillstånd redan i hovrätten). Det var totalt 15 eller 17 vändor till rätten, lite beroende på hur man räknar.
 
  • Wow
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Nu är ju frågan avgjord i det här fallet, men för intresserade trådläsare:

Risken med att som köpare skriva under utan att säljaren gör det är att man ensidigt blir bunden av avtalet. Skulle säljaren strula kan man inte tryggt bara gå vidare till nästa objekt, utan säljaren kommer när som helst kunna skriva på avtalet och tvinga igenom affären.

Så ska man göra så bör man allra minst ha en klausul om när säljaren senast ska ha skrivit under för att avtalet ska vara giltigt.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
När min son köpte sin första lägenhet var jag med på kontraktskrivningen. Säljaren var bortrest utan mobiltäckning, visste inte ens att mäklaren hade "gjort avslut". Mäklaren sade sig ha fått i uppdrag att sälja för minst xxxx kronor, och avbröt budgivningen när min son bjöd över det okända limitpriset (jag skulle aldrig anlita den mäklaren). Säljaren skulle skriva på några dagar senare.

Jag påpekade riskerna, sonen ville köpa iallafall. Jag fick mäklaren att lova att inte släppa ifrån sig avtalet till säljaren innan det var underskrivet. Som en kompromiss.
 
SarB
H hempularen skrev:
Jag har själv rätt diffus kunskap om vad som krävs för den som skriver på för dödsboet. Ofta utses en arvinge att teckna dödsboets firma. Det används främst för löpande betalningar av fakturor, ev försäljning av lösöre osv. Men jag tror (kan ha tokfel) att det är skillnad på försäljning av fast egendom. Jag tror att det krävs en fullmakt från samtliga dödsbodelägare som är explicit för just försäljning av just DEN fasta egendomen. Signatuerna på fullmakten måste dessutom vara bevittnade om den skall duga för att ni skall få lagfart. Annars är det inget generellt krav att signatuerer på en fullmakt skall vara bevittnade. Aternativt att samtliga dödsbodelägare själva skriver på.

Och det är nog också här det kommer in att bouppteckningen måste vara registrerad vid överlåtelsen. Är den inte det så är det inte formellt fastställt vilka som är arvingar.
Det ska framgå att fullmakten avser försäljning av fast egendom (vilken den fasta egendomen är måste inte specificeras), men fullmakten behöver inte vara bevittnad för lagfart.
Just vid fast egendom görs alltså ett avsteg från de så kallade generalfullmakerna där man har rätt att företräda någon i samtliga angelägenheter, det behöver framgå att det även avser försäljning av fast egendom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.