Jag har nyanlagda gångar med singel runt huset och nu börjar en del mindre löv, små kvistar mm lägga sig på dessa.
Jag letar efter ett effektivt sätt att städa bort dessa och har hittat så kallade trädgårdsstädare vilket i praktiken är en lövblås med sugfunktion och uppsamlare.
Funkar dessa på singelgångar eller kommer man att suga upp gruset också?
I mitt fall skulle det vara Makita DUB187 som är aktuell då jag har flera andra 18V-verktyg från Makita.
https://www.toolab.se/makita-dub187...J1RHh-kZ8Z4LJc1-slFvHG8RTBAJgzHhoCv1YQAvD_BwE
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Jag har en Dub184 och den kan utan problem blåsa bort grus om man drar på lite effekt, men det är ju ändå skillnad på att blåsa något längs marken och suga upp. Med torra löv och rätt effekt tycker jag det borde funka fint. Högar med blöta löv är jag mer fundersam kring.
 
H Hans G2 skrev:
Jag har en Dub184 och den kan utan problem blåsa bort grus om man drar på lite effekt, men det är ju ändå skillnad på att blåsa något längs marken och suga upp. Med torra löv och rätt effekt tycker jag det borde funka fint. Högar med blöta löv är jag mer fundersam kring.
OK!. Ja, hos mig så uppstår inga större högar men jag vill ha något som skulle kunna suga upp allt smått som kommer uppifrån så som mindre löv, barr etc.
 
Jag kör en DUB362 på våra grusade ytor och visst. Flåsar jag på och trycker den nära marken kan jag flytta på grus. Men med lite känsla och inte full effekt går det utmärkt att bara ta löv, även plaskvåta sådana som legat länge på hösten. Brukar blåsa upp allt på gräsmattan, och där vill jag inte ha någon sten. Funkar fint!
 
Jag har läst på lite och det kanske är ett bättre val att satsa på en nätansluten maskin för att få mer kraft.
Jag har mycket lövträd kring tomten och på gräsytorna är det inga problem att räfsa ihop löven på hösten men det vore fint att även kunna strimla dessa och snabba på komposteringen.
Har tittat lite på Bosch Gardentidy 3000 https://www.bosch-diy.com/se/sv/p/universalgardentidy-3000-06008b1001 som kanske är en uppföljare till ALS 30?
Någon som använder den för liknande ändamål?
 
Jag är tveksam till att det där funkar så bra. Jag köpte en 230V Skil lövsug/blås för 10 år sedan och den står oanvänd. Jag upptäckte snart att sugfunktionen suger allt eller inget och resultatet blir bara en massa gegga överallt, inte några snygga strimlade löv alltså. Blåsfunktionen fungerar däremot, men maskinen är klunsig, skarvsladden i vägen, ljudet ohyggligt och resultatet uselt.

Jag tror i och för sig att munstyckets utformning spelar stor roll och Boschmaskinen är kanske bättre gjord.

(Om nån vill ha min blåsbälg finns den att hämta i Göteborg.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.