nikasp
River tvättstugan nu och ville ha plastmatta igen men firman jag fick tag på vill endast lägga klinker för att ta på sig garanti så det blir 20x20 klinker och då ”måste” vi även slänga in golvvärme men jag kommer att behålla radiator i det rummet.

Fråga:
Vad är tunnast möjliga slinga man kan lägga? Jag känner bara till T2 Blå själv för klinker och tunt skikt avjämningsmassa.

Hur ”lite” höjd kan man räkna med utan att tumma på något? Fallet på befintligt spån är bra så kommer inte behövas bygga särkilt för att justera. Golvet i köket är strax under 15 mm högre. Tycker det är fult och opraktiskt om det blir stor skillnad.
 
  • Badrum under renovering, skyddsplast, arbetsmaterial, tvättmaskin, verktyg, skor, stege, oisolerade väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför lägga golvvärme med klinker när radiatorn ändå skall behållas? Plastmattan är lätt att hålla ren (billigare dessutom) och är man istället extra noga med (lite överdrivet) fall mot golvbrunn borde detta räcka mer än väl. Det gäller ju inte Norrbotten (där jag inte hade golvvärme i mitt då nybyggda hus). Om TS använder torktumlaren då och då torkar golvet också upp fortare.

Lite OT: golvvärmen i mitt nuvarande tvätt/duschrum la av och hela utrymmet gjordes om via FB för flera hundratusen. Men jag måste erkänna att jag numera är snål med att ha golvvärmen igång pga elpriset. Tidigare var den igång året runt.
 
Redigerat:
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
EL-golv och matta lirar inte med varandra bra. Mattan kan ta stryk av värmen och bli liksom sprickig och randig. Det bör vara ca min 5 cm med flyt ovanpå. Och därefter ett tätskikt. + klinker är bäst.
 
nikasp
yonna yonna skrev:
Varför lägga golvvärme med klinker när radiatorn ändå skall behållas? Plastmattan är lätt att hålla ren (billigare dessutom) och är man istället extra noga med (lite överdrivet) fall mot golvbrunn borde detta räcka mer än väl. Det gäller ju inte Norrbotten (där jag inte hade golvvärme i mitt då nybyggda hus). Om TS använder torktumlaren då och då torkar golvet också upp fortare.

Lite OT: golvvärmen i mitt nuvarande tvätt/duschrum la av och hela utrymmet gjordes om via FB för flera hundratusen. Men jag måste erkänna att jag numera är snål med att ha golvvärmen igång pga elpriset. Tidigare var den igång året runt.
Jag råkade ut för en hantverkare som försvann istället för att fixa ytskikt med start 1:a maj och nya firman överraskade med att återkomma om att de inte tar på sig att lägga matta. Måste göras innan det blir kallt då FLVP måste flyttas. Tänker själv inte använda värmegolv om det inte visar sig bli väldigt kallt, behåller radiator och mina två växelriktare avger 300W per styck som värst.

Vill bara inte snåla då vi troligen kommer att sälja inom något år, skulle själv se klinker utan värme som väldigt negativt.

PS. Vi har en tumlare som används sällan men den har värmepump så hjälper inte mycket. Värmegolv är ju enormt skönt att ha om man råkar vattenbegjuta golvet, vilket i princip aldrig hänt under våra 8 år i det här huset. Men i badrum är det outstanding.
 
nikasp
J jonaserik skrev:
EL-golv och matta lirar inte med varandra bra. Mattan kan ta stryk av värmen och bli liksom sprickig och randig. Det bör vara ca min 5 cm med flyt ovanpå. Och därefter ett tätskikt. + klinker är bäst.
Jo, blir klinker nu lite motvilligt. Dock så hade vi plastmatta i vårt Älvsbyhus och golvet i badrummet såg fortfarande toppen ut efter 20 år trots elvärmegolv. Fick byta termostat en gång innan vi byggde om 2018 (klinker och T2 blå).
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Renoverade mitt badrum som fått fula märken tvärs över golvet där fjärrvärmerören till elementen gått, I rummen med parkett hade parketten torkat där fjärrvärmerören gått.
Valde plastmatta i toaletten och badrummen för när jag rev upp golvklinker i källaren kunde jag konstatera att det funnits massor med vatten under klinkerplattorna och så blir det både tvål och hudrester som försvinner uneder golvklinkerplattorna. Verkar som om kakelfog släpper igenom vatten och så luktade det död skunk om betonggolvet när plattorna var borta.
Experimenterade men Hydrofix och massor med vatten och det verkar som om Hudrofix som ständigt är blöt släpper igenom vatten även om Hydrofixlagret var tjockt.. Så golvklinker är NO NO för min del i bostadsdelen. Fast hantverkare vill visst att renoveringar bara ska hålla i tio år. Själv vill jag att mina renoveringar ska hålla så länga som huset kan stå kvar.
 
nikasp
Vi har ett duschbadkar i badrummet så det är endast lite stänk som tar sig ut på golvet. Dusch- och badvatten åker ner i rör i golvbrunnen. Men låter som något är fel om det ser/såg ut så hos dig. Hur skulle vidrigare och annat mög kunna ta sig genom fogen?
 
BirgitS
nikasp nikasp skrev:
Jag råkade ut för en hantverkare som försvann istället för att fixa ytskikt med start 1:a maj och nya firman överraskade med att återkomma om att de inte tar på sig att lägga matta.
Tråkig sits men går det inte att få tag på en mattläggare som är medlem i GVK?
 
Finns T2 quicknet fortfarande? Det lägger man i fixet så det bygger ingenting. Förutsatt att det är något lämpligt (obrännbart) under. Golvgips eller flytspackel. Jag tog bort nätet så slingan kunde anpassas bättre efter rummet (litet). Golvtermostaten (sensorn), om man ska ha sådan, behöver sänkas ner i underlaget. Att tänka på innan tätskikt läggs.
Annars finns(?) även folievarianten som brukar vara lågvolt så man får lägga det själv.
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
EddieHansson
N nallepu skrev:
Renoverade mitt badrum som fått fula märken tvärs över golvet där fjärrvärmerören till elementen gått, I rummen med parkett hade parketten torkat där fjärrvärmerören gått.
Valde plastmatta i toaletten och badrummen för när jag rev upp golvklinker i källaren kunde jag konstatera att det funnits massor med vatten under klinkerplattorna och så blir det både tvål och hudrester som försvinner uneder golvklinkerplattorna. Verkar som om kakelfog släpper igenom vatten och så luktade det död skunk om betonggolvet när plattorna var borta.
Experimenterade men Hydrofix och massor med vatten och det verkar som om Hudrofix som ständigt är blöt släpper igenom vatten även om Hydrofixlagret var tjockt.. Så golvklinker är NO NO för min del i bostadsdelen. Fast hantverkare vill visst att renoveringar bara ska hålla i tio år. Själv vill jag att mina renoveringar ska hålla så länga som huset kan stå kvar.
Det är därför man har tätskiktet under kakel och fix.
 
Du vill alltså varken ha klinker eller golvvärme? Om du lyckats anlita sådana amatörer som inte kan lägga en våtrumsmatta, så kan de nog inte mycket annat heller. Räkna med dåligt utfört arbete, och krångel med fakturor.
Om du nu trots allt bestämer dig flr klinker och golvvärme, så var inte dumstönig, utan ta då bort radiotorn.
 
nikasp
BirgitS BirgitS skrev:
Tråkig sits men går det inte att få tag på en mattläggare som är medlem i GVK?
A AG A skrev:
Du vill alltså varken ha klinker eller golvvärme? Om du lyckats anlita sådana amatörer som inte kan lägga en våtrumsmatta, så kan de nog inte mycket annat heller. Räkna med dåligt utfört arbete, och krångel med fakturor.
Om du nu trots allt bestämer dig flr klinker och golvvärme, så var inte dumstönig, utan ta då bort radiotorn.
Läser jag Reco så får de bra betyg och ingen lillskutt-billig-firma, snarare tvärtom.

Hade inte riktigt tid eller ork och de som kör ringde och sa att det är klinker som gäller om de ska ta jobbet och garanti. Gillar ju egentligen klinker men då tycker jag att man måste ha värme ifall det (troligen) upplevs kallt delar av året. Och så bygger det ju i höjd.

I badrummet bytte jag radiatorn mot en handdukstork. Ska överväga om jag vill ta bort den eller ej. Vad är stora felet med att kanske helt slippa köra ren elvärme om golvet inte upplevs för svalt? Dumdristigt måste väl vara fel ord för det är ju hängslen och livrem att kunna köra både och eller antingen eller tycker jag.
 
Ett par tofflor ersätter elgolvvärme i dyrtider. ;)
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
nikasp
imported_Benno imported_Benno skrev:
Ett par tofflor ersätter elgolvvärme i dyrtider. ;)
Har investerat i solpaneler, ganska krallig LLVP och ska även fixa ”smart” styrning av FLVP efter tvättstugebygget. Huset drar bara 12-13000 kWh trots fyra pers. Är lite mer högtravande skäl än att ren eldrift är oekonomiskt bakom. Försöker dra ner på elkonsumtionen där det går utan att lida.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.