A
Hej!! Nu har vi fått pergolan byggd och jag har även improviserat något form av utdragbart tak med en vattentät solsegelduk.

Det jag kanske borde tänkt på lite mer är vad som skulle göras åt all regnvatten (som självklart ansamlas i mitten och orsakar en tyngd varav solduken kollapsar).

Visserligen kan jag välja att bara ha den utfälld när vi sitter där och det är sol, men det skulle vara bekvämt att ändå kunna sitta där om det börjar regna (vi kommer fästa separata vattentäta dukar på sidorna) samt att man då inte behöver flytta undan möblerna varje gång det blir lite nederbörd (typ 80% av sommaren?).

Tar tacksamt emot tips!🧐Ett alternativ jag själv tänkt på är att ha fästena för solsegelduken lite snett på två av sidorna så att duken får en lutning & vattnet lätt kan rinna av, men vet inte om denna amatörmässiga konstruktion skulle hålla det….
 
  • En ofärdig träkonstruktion med ett omonterat beige presenningstak mot en grön skur och en himmel med moln.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träkonstruktion och rep mot en klar himmel med vita moln och gröna träd i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träkonstruktion med presenning, mot himmel och moln, intill grönt hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädäck med pergola, markis, hopfällt bord, stolar och en shoppingväska utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan du inte lägga på ett riktigt tak, det är ju varken första eller sista sommaren det regnar.
 
A
F fribygg skrev:
Kan du inte lägga på ett riktigt tak, det är ju varken första eller sista sommaren det regnar.
Bygglov…💰⏱️❌
 
Det blir nog problem att få vatten att rinna bort med dom säckar som blir när vatten kommer på. Tyget måste vara helt spänt för att kunna bli en nerförsbacke. Riktigt svårt med den konstruktionen.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Du behöver en takås eller kanske ännu hellre ett par takstolar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.