Hej,
Vi har nu planer på att ändra planlösningen i vårt hus (1 plans hus från -72 med krypgrund, 139kvm). Vårt fokus ligger på att ha ett stort badrum och en mindre gästtoalett samt ett stort kök med öppen planlösning mot vardagsrummet. Tre sovrum är vi i behov av.

Innan vi redogör för hur vi har tänkt vill vi gärna få tips och idéer på den perfekta planlösningen för detta hus :)
 
  • planlösning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad synd att det inte var någon som hade några smarta idéer gällande vår planlösning. Vår tanke är att riva väggarna där badrummet är idag och flytta detta till där sovrum 3 idag ligger på så sätt får vi en öppen planlösning från kök mot vardagsrum samtidigt som vi får ett betydligt större badrum.

Så, vad tror ni? Låter det som en rimlig och smart lösning?
 
Enklast vore väl att göra vardagsrum av det som nu heter sovrum 1 och sovrum 2 och i stället flytta dessa två till allrummet bakom garaget. På så sätt slipper ni allt bök med att flytta vattnet från nuvarande köket.
 
Eller flytta sovrum 3 och 4 till allrummet och utöka badrummet in i vardagsrummet. Ni slipper flytta vatten och vinner ett mycket större vardagsrum.
 
Borin, Karl,
Tack för tipsen!
Allrummet/Sovrummet bakom garaget har vi tänkt att använda som ett TV-rum och dessutom blir det en lång promenad att vandra till badrummet samt att vi förlorar det stora ljusinsläppet vi idag har i det befintliga vardagsrummet.

Köket har vi planer på att placera (vid matplats) som ett L-format sådant mot altan och tvättrum, så att flytta vattnet blir vi ändå tvungna till. Förresten, är inte detta en lätt manöver då det är krypgund?

Vi vill gärna inte ångra oss när vi gjort denna typ av förändring, så efter en lite mer detaljerad beskrivning från min sida, håller ni med mig eller står ni fast vid era förslag? Ni har kanske möjligen ytterliggare förslag utifrån mina funderingar. Så brainstorma gärna fram allt ni har.
 
Är det så här du har tänkt? I så fall tycker jag att det verkar väl öppet. Det blir lite salkänsla över det.

Det är absolut en fördel med krypgrund, men det är ju ändå ett jobb att flytta vattnet.
 
  • planl%C3%B6sning2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Doldr,
Exakt, det är så vi tänkt det
 
Blir säkert kanonbra! Jag skulle satsa på köksö när ni har så mycket plats.
 
A
Får man fråga hur ni hade tänkt möblera vardagsrummet? Fast ni kanske inte skulle ha tv där? jag skulle också göra nån form av köksö
 
Enligt vår mening och de köksritare vi varit i kontakt med föreslås ett parallell kök utan köksö pga att det blir lite tajt med en sådan, tyvärr. Visst kan man ha köksö om den byggs i riktning mot vardagsrummet men nackdelen blir då att vi förlorar en hel del förvarningsutrymmen. Vi är intresserade av utveckla våra idéer kring kökets utformning, så jag får ta upp detta i en separat tråd.

När det gäller möbleringen i vardagsrummet har vi tänkte en hörnsoffa uppe i vänster hörn och TV-rummet har vi i vårt Allrum/Sovrum men vi har ändå funderingar på att klämma in en platt TV i vardagsrummet, frågan är bara vilken lösning som är den bästa. Som framgår av ritningen finns det två väggar att sätta den på men ingen av dem känns optimal. Det är möjligt att en väggplacering inte är det bästa.
Anna_Robban, du får gärna avslöja dina funderingar.
 
Jag vill tipsa om att göra badrummet i det som nu heter sovrum 2. Då kan ni koppla in det nya avloppet på det befintliga och minska kostnaderna på så sätt.
 
Ms_IT Nisse,
Det skulle också fungera men problemet blir då att vi får det intill köket, vilket vi inte är intresserade av.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.