Innan vi flyttade in i vårt hus hade vi en målare inne som målade alla väggar vita, kallare vita (0500-N)

Nu har vi precis byggt en ny vägg för att alla barnen ska ha varsit rum. Bara målningen kvar, enkelt trodde jag. Problemet är att färgen jag fått blandad på Bauhaus verkligen inte är i närheten av så vit som existerande väggar. Det blir ett ganska stort problem för övervåning och undervåning går ihop, så jag skulle mer eller mindre behöva måla om hela nedervåningen om jag ska köra på den här färgen.

Jag förstår att det kan finnas någon form av skillnad mellan olika förgleverantörer och batchar, men inte av denna ”magnitud”.

Den här färgen är verkligen inte vit, utan grå. Jag förstår att denna blandning har 5% svart i sig. Åkte tillbaka till Bauhaus, fick med mig en gratis provburk hem när dom blandat på nytt (denna gång S0500-N), men ser ingen skillnad verkar vara exakt samma nyans. Men färgerna heter olika, 0500-N verkar heta 9901 och S0500-N heter 9918. Det är iallafall vad det står på burkarna.

Är det någon skillnad på koden som har S:er i sig?

Finns det något annat som kan påverka så här mycket?
 
  • Enkel vit vägg med en synlig skarv eller möjlig vattenskada. Texturerad yta med mjuk skuggning och diffust ljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, NCS reviderades. Därav "S" som påstås betyda "Second Edition"
Kan skilja rätt mycket på vita nyanser.
 
M MagHam skrev:
Ja, NCS reviderades. Därav "S" som påstås betyda "Second Edition"
Kan skilja rätt mycket på vita nyanser.
När reviderades den? Invändigt målades huset 2018, skulle målaren använt sig av det gamla systemet då?

Och som sagt jag upplever de två färgerna jag fått o köpt från Bauhaus som identiska (om inte iallafall väldigt lika).
 
1995. Men recepten på båda standarderna finns tillgängliga. I varje fall hos Flugger som jag målat mitt fritidhus med. Det är vitt i gamla 0502-Y därför att S-0502-Y är alldeles för smutsgul i jämförelse.
 
P pipen84 skrev:
Innan vi flyttade in i vårt hus hade vi en målare inne som målade alla väggar vita, kallare vita (0500-N)

[...]

Finns det något annat som kan påverka så här mycket?
Köpte målaren sin färg på Bauhaus eller i en yrkesbutik med andra märken? Eller kan det vara så att den gamla färgen bleknat/gulnat på de fem år som gått?

Det finns många faktorer som påverkar här.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
O500-N (kalkvit) är ju en basfärg, fick du den "blandad" dvs bruten i butik så har det blivit fel. Den är ju helt klar i spannen redan från tillverkaren, ska ej brytas med något alls.
 
I InsidersUnited skrev:
O500-N (kalkvit) är ju en basfärg, fick du den "blandad" dvs bruten i butik så har det blivit fel. Den är ju helt klar i spannen redan från tillverkaren, ska ej brytas med något alls.
Ja dom har blandat i en liten klick (svart gissar jag).
 
zarkov zarkov skrev:
Köpte målaren sin färg på Bauhaus eller i en yrkesbutik med andra märken? Eller kan det vara så att den gamla färgen bleknat/gulnat på de fem år som gått?

Det finns många faktorer som påverkar här.
Vet inte var den köptes. Målarfirman finns inte kvar så kan inte heller fråga. Förstår att den ändras över tid, men den gamla färgen uppfattas som kallare än den nya… (som inteckna är vit)…
 
I InsidersUnited skrev:
O500-N (kalkvit) är ju en basfärg, fick du den "blandad" dvs bruten i butik så har det blivit fel. Den är ju helt klar i spannen redan från tillverkaren, ska ej brytas med något alls.
dom scannar ju sträckoden på burken och sen bestämmer maskinen hur den ska blandas?
 
P pipen84 skrev:
Ja dom har blandat i en liten klick (svart gissar jag).
P pipen84 skrev:
Vet inte var den köptes. Målarfirman finns inte kvar så kan inte heller fråga. Förstår att den ändras över tid, men den gamla färgen uppfattas som kallare än den nya… (som inteckna är vit)…
Som sagt, den skulle inte blandats alls. Min gissning är att du skulle haft en helt orörd burk med Bas A-färg.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
O500-n innehåller svart pigment. Men det är som sagt ofta basfärgen för många tillverkare. Så om just det märket du köpte innehåller O500-n som standard och butiken blandar i mer svart blir det fel.
 
Bart Bart skrev:
O500-n innehåller svart pigment. Men det är som sagt ofta basfärgen för många tillverkare. Så om just det märket du köpte innehåller O500-n som standard och butiken blandar i mer svart blir det fel.
Hur vet jag ifall basfärgen innehåller det? Det står inget om det på burkarna. (Jotum Lady Balance)
 
Det ska återförsäljaren veta. Alternativt får du höra av dig till Jotun och fråga. Jotun har varit bra att ha att göra med när jag ställt frågor till dem
 
Att det bara är svart brytpasta i ljusgrå färg kan man inte veta säkert.
Kollade på en burk Beckers Smoth Wall Bas A S-1000-N
Där ingår följande:
CW 10,2 (Svart svag)
OM 0,9 (Orange)
YX 0,9 (Oxidgul)
De två sista förmodligen för att balansera upp "blåstick" som annars skulle bli fallet för just denna kvalité av Bas A och den svartas inverkan.
Kom också ihåg att NCS är ett upplevelsebaserat färgsystem så brytpigment och deras förhållanden kan överraska.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
O500-N (kalkvit)…
S 0500-N brukar kallas råvit
S 0502-Y är kalkvit (stockholmsvit, m.m.)

Hur som helst har troligtvis något av följande skett:
- Gamla kulören på väggen har bleknat.
- Den som har blandat har slarvat.

I och med att NCS är en referens (hur ser det ut) är det alltid korrekt. Receptet (hur blev det på väggen) kan dock ha sina variationer om inte alla delar i kedjan är kontrollerade.
”S” betyder ”Second Edition” och reviderades 1995 för anpassa till tillgängliga och tillåtna pigment för standarden. Hur sedan färgtillverkare blandar till sina produkter är fritt valt. Recepten skiljer ALLTID mellan olika tillverkare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.