Hej. Jag har et hus ifrån 1924 var jag nu har isolerat vinden genom att spruta inn 39 cm celloluse.

Nu ska jag börja på taket inne och funderar på hur jag ska förhindra att fukt från huset når upp på vinden. Jag har sett följande produkter .
https://isoleringslandslaget.se/produkter/tatskikt/angbroms/

Anticimex var på befaring och dom förespråkar plast som 100% ångspärr????

Vad er rätt?
Plast som ångspärr, eller en duk som för ågnbroms?

Mvh Espen
 
i badrum är spärr bra, annars går broms bra.
 
Ångbroms
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Ångbroms
Kan du rekommendera någon bestämd typ?
 
Så länge den är P-märkt så är det bara att köra
 
Rickard.
Ångspärr mot (uteluftventilerad) kallvind är aldrig fel om du frågar mig. Inte för att jag är en expert på ämnet men det är vad jag lärt mig av att prata med lite olika stora tillverkare.
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Ångspärr mot (uteluftventilerad) kallvind är aldrig fel om du frågar mig. Inte för att jag är en expert på ämnet men det är vad jag lärt mig av att prata med lite olika stora tillverkare.
Hej Richard. Du sejer ångspärr, (plast?) andra sejer ångbroms........hur ska jag tolka detta?
 
Rickard.
Espen64 Espen64 skrev:
Hej Richard. Du sejer ångspärr, (plast?) andra sejer ångbroms........hur ska jag tolka detta?
Byggahus forumet är generellt väldigt possitiva till ångbroms även fast jag tror många inte har några riktiga erfarenheter av det medans jag är lite mer skeptisk och förstår inte riktigt fördelen med att släppa igenom lite fukt till en vind.

Logiken jag fick förklarat för mig är att all fukt som kommer från huset till vinden kommer torka upp/ut och då finns det bara nackdelar med en inte helt tät duk. Sanningen är säkert att båda valen kommer funka i praktiken men jag hade hellre sparat lite pengar och fått så tätt som bara möjligt.

Att folk på internet inte är överens är något man får leva med.

Jag har också "monterat" tusentals m2 ångspärr och 0 m2 ångbroms så det kanske spelar in i min åsikt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Byggahus forumet är generellt väldigt possitiva till ångbroms även fast jag tror många inte har några riktiga erfarenheter av det medans jag är lite mer skeptisk och förstår inte riktigt fördelen med att släppa igenom lite fukt till en vind.

Logiken jag fick förklarat för mig är att all fukt som kommer från huset till vinden kommer torka upp/ut och då finns det bara nackdelar med en inte helt tät duk. Sanningen är säkert att båda valen kommer funka i praktiken men jag hade hellre sparat lite pengar och fått så tätt som bara möjligt.

Att folk på internet inte är överens är något man får leva med.

Jag har också "monterat" tusentals m2 ångspärr och 0 m2 ångbroms så det kanske spelar in i min åsikt.
Jag håller med dig, det finns noll logik i att släppa upp lite fukt på vinden som en ångbroms gör. Även om det är så lite att det troligen är säkert.

Plast är ett dåligt ordval för båda produkterna eftersom det är gjorda av plast båda två.
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Båda kommer att fungera och vara en förbättring. Men det finns ingen fördel med en ångbroms framför en ångspärr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.