Vintertid brukar mina fjärrvärmeräkningar ligga på strax över två tusen. Inte så mycket kanske.
Är trotts detta sugen på att montera upp 24 eller 48 vacuumrör på garagets södervägg och kanske få ut lite extra solvärmevatten .
Skulle behöva en termostat med två rör in. Tänkte mig att är fjärrvärmen varmare ska fjärrvärmevatten gå ut till elementen i huset och om vattnet från vacuumrören varmare ska ventilen stänga fjärrvärme vattnet och släppa fram solvarna vattnet från vacuumtuberna
Finns det någon sådan ventil med två rör in och som släpper fram den varmaste vattnet och stänger av den kallaste vattnet.
Funderar på om jag kan slopa cisternen med en massa varmvatten och istället värma upp luften i källaren. Elle finns det någon risk för skador på huset om det en solig och varm dag kulle bli bastuvarmt i källaren
I sommarhuset i Stockholms skärgård har vi stora lådor som vi fyllt på med salt. Sommartid häller vi på lite vatten och när vatten dunstar blir mjölk och smörpaketen kylskåpskalla. Funderar om man kan använda salt som värmelagring eller är det effektivare att ha saltmättad vatten i värmeväxlarens vattenbehållare. Har för mig att jag för en massa år sedan läst om att man kan gräva ner en stor behållare under altanen med flera tusen kilo salt som ska fungera som värme eller kyllager?
 
Inkommande fjv-vatten kan vintertid vara över 100⁰ och som lägst ca 70⁰.

Ett alternativ är att låta returen från radiatorerna gå genom "solfångaren" om "solfångarens" temperatur är högre än returen och sen gå genom fjv-växlaren, då kommer centrala reglersystemet automatiskt att tillföra värme från fjärrvärmen om det behövs annars förblir fjv-ventilen stängd.
 
  • Gilla
Elajomannen och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Inkommande fjv-vatten kan vintertid vara över 100⁰ och som lägst ca 70⁰.

Ett alternativ är att låta returen från radiatorerna gå genom "solfångaren" om "solfångarens" temperatur är högre än returen och sen gå genom fjv-växlaren, då kommer centrala reglersystemet automatiskt att tillföra värme från fjärrvärmen om det behövs annars förblir fjv-ventilen stängd.
Fast normalt kör man väl inte rent vatten till sådana solfångare. Även om man skulle köra det via en värmeväxlare är jag tveksam till det är bra lösning om man inte redan har väldigt stora tankar. Sommartid när man inte tar ur någon effekt kommer väl vätskan i rören "koka" och expansionskärlet måste ta hela volymen. Kan ha fel, men finns nog de som kan förklara det bättre. Får man däremot skicka ut överskottet på fjärrvärmenätet så kanske det blir en bättre lösning tekniskt. Pool är väl med ett alternativ att kyla överskottet via.
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.