Det regnade kraftigt nyligen och det var flera översvämningar ute i området. Vårt hus fick vatten i källaren, varpå en del blev förstört. I samband med detta såg jag att en dyr matta var mal-äten, trots att den var noga inplastad o tejpad.

Innan jag ringer F-bolaget vill jag fiska lite här om det finns fallgropar o vad som gäller, så jag inte blir bortdribblad utan ersättning.

Täcker hemförsäkring ovädersöversvämmningar i huset? ..framför allt syftar jag på ägodelar och inte fastighetens skador (I dagsläget är vi ganska säkra på att vatten kom in via källardörr och en marklucka på källargolvet).
Täcker hemförsäkring även mot skadedjur, som i mitt fall klädmal? ..uppätna upptröjor och mattor osv.

Jag förstår olika försäkringar skiljer lite, men jag frågar generellt. Jag har drulle också.
 
Dracula Dracula skrev:
Täcker hemförsäkring även mot skadedjur, som i mitt fall klädmal? ..uppätna upptröjor och mattor osv.
Min erfarenhet är att FB kan ersätta plötslig vattenskada på tex mattor vid klassad översvämning eller vattenskada vid brand. Då har FB ersatt tvätt av mattor (misstänker att det är svårt hävda personliga kläder om det inte gäller dyrbar frack/smoking etc) och då har tvätten skett i direkt anslutning till skadetillfället. Malangripna mattor är inte "plötslig händelse" och där finns säkerligen inget FB som ersätter. Jag har reparerat mekanisk skadad matta efter brand som FB ersatt. Men då var det konstaterat värdefull matta.

I övrigt är det förkastligt att förvara en matta väl inplastad - utmärkt grogrund för malangrepp såvida mattan inte varit nytvättad vid inplastningen och förvaringen skett under mycket kort tid.
 
Redigerat:
Som yonna säger. Det malen har rört kommer du inte få något för. Ev hjälp med sanering av skadedjuren kan du få om du äger bostaden.

Bortdribblad blir man inte. Säger man som det är så får man den ersättning man är berättigad till. Sen i vissa fall är det noll kr och de är mindre tråkigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.