S
Vi skall bygga ett lösvirkeshus (drygt 200 kvm BOA, enplans i Skåne) och har bestämt oss för att det skall bli ett stenhus (och inte trä). Har tidigare varit helt inne på att byggfirman (som skall få uppdraget - inte bestämt vilken än) skall göra det med Finjas Ergotherm-block.

När vi nu är inne i offertsvängen så har jag fått synpunkter från en potentiell byggfirma gällande just Finjas Ergotherm-block. Denne bygggare har uttryckt skepsis både vad gäller fuktrisker med produkten och att Finja efter empiriska konsumenttester skulle ha tvingats ändra i produktanvisningar och utförandehandböckerna (fler än en gång) för att stå skadelösa.

Gällande fuktrisken avsåg denne byggare att väggar mot öst och norr under perioder på året drar till sig fukt/väta som blir stående inne i cellplastkärnan varpå fukten sedan drar sig in i huset när innetemperaturen blir högre än ytterditon.

Finja själva dementerar båda invändningarna.

Jag undrar om någon annan i forumet känner igen detta men framförallt så skulle jag också vilja ta del av så många argument för och emot Ergothermblocken resp CelBlocket som möjligt, innan vårt beslut. U-värde uppger Finja till 0,23 medan H+H talar om 0,29 för sina block.

http://www.hplush.se/html/start/PMCelBlocket.pdf

http://www.finjabetong.se/aktuell/pdfny/Ergotherm_2006.pdf
 
Vi ska också bygga ett stenhus av block så snart tomten är avstyckad och färdigställd.
Jag tycker personligen att det känns bättre med solida block som HH-Celcon eller Ytong.
Vi vill ha ett stenhus för att det är Solidt och då känns det knas med block som är fyllda med frigolit.

Det är alltså en högst känslomässig aspekt och har inget med blockens kvalitet eller tekniska förmågor att göra.


Mvh
 
Hej,

Raka frågor får raka svar av mig i alla fall.

Vi ska bygga en gård i strax utanför Göteborg.
All byggnation sker i egen regi, det som ska byggas är bostadshus, garage-maskinhall, mindre stall.

Nån "budget" finns inte då vi säljer en tvåfamiljsvilla (med tre lägenheter iofs) som är avbetald.
Dvs Försäljningen av gamla bostaden finansierar allt med råge.

Grundläggande elarbete, schaktning och hjälp gjutdagen kommer lejas, likaså murning av stommen, putsning av fasad, montering takstolar och råspont. Detta så att det går undan och huset blir "tätt och låst" snarast möjligt.

Allt resterande är eget arbete, vvs,plattsättning,invändig murning och putsning,snickeri mm.

Mvh
 
Hej!
Jag står också i startgroparna för att bygga ett stenhus i skåne, dock med två våningar. Mitt gamla hus är byggt i sipporex och efter en del nyfiket "forskande" om väggelement så finns det för mig inget annat val än solida väggar i sipporex, putts både ut och innvändigt och även innerväggar i sipporex. Valet är är dock också för mig mest "kännslomässigt". Det känns som att solida block är väl beprövat och fuktproblem kan andra oroa sig för. Jag har även murat om en del hemma i gamla huset av sipporex och gillar materialet. När man skall fästa saker på väggarna gäller det dock att ha rejäla nylonplugg och inte borra för stora hål.
 
Den uppenbara skillnaden är ju att Celcons produkt är en homogen produkt utan organiska ämnen i väggen.
Finja har en kombivägg som vi inte har sett några egentliga långtidstester på.
Tidigare hade de träreglar i konstruktionen, jag vet inte om de bytt ut detta mot stålreglar ännu.
Vi vet ialla fall att kombinationen cellplast/trä/gips inte visat sig vara en så lyckad konstruktion i andra typer av väggar.
 
Vad jag vet så kondenserar alltid en gas (fukt ) på det kallaste stället så problemet borde uppstå när yttertempen är höre än inomhustempen och fuktvandringen sker inåt i väggen .

Golvvärme sommartid liknande problem omvänd fuktvandring.
 
S
Pamp skrev:
När man skall fästa saker på väggarna gäller det dock att ha rejäla nylonplugg och inte borra för stora hål.
Har för mig att någon pratade om att sätta gips eller spånskiva för att minimera dessa bekymmer. Kanske missuppfattade jag, d v s att det gällde innerväggarna (vilka vi funderar att uppföra som endera träregelvägg eller stålregelvägg).
 
Tommy66 skrev:
Har för mig att någon pratade om att sätta gips eller spånskiva för att minimera dessa bekymmer. Kanske missuppfattade jag, d v s att det gällde innerväggarna (vilka vi funderar att uppföra som endera träregelvägg eller stålregelvägg).
Då tappar du lättbetongens ljuddämpande egenskaper.
 
Är det allt man "tappar"?

Kan det bli problem med fukt i träet om man sätter spån/plywood-skiva på trä/stål-regel och sedan gips?
Jag är också i startgroparna och är mycket nyfiken på sk stenhus. jag hade en fundering på att sätta upp reglar
och träskiva+gips för att enklare kunna fästa saker i väggen
 
B
Hej,
Jag ska också bygga en hus med block men vilken vet inte än (kanske Ytong lättare att puttsa med flyttande gips på insida för att inte låtta fukt komma inn) med jag ska obsolut inte putsa på utsidan darför vatten hittar alltid hur komma inn i vägen. Ni kan säga det finns block med cellskum etc.... Men allt puts idag är jätte finnt med det är fusk, om man vill beholla huset länge och inte sälja då jag rekommendera fasadtegel med luftbalt. Det är kanske dyrare i början men med tiden det låna sig. Med en puts man måste ändå måla och är säcker 100% att fukt kommer inn.
 
Håller inte benny där. Finns färgat puts. Vitputs är naturligt vet. Så man behöver inte måla om inte vill.
Sen det där med fukten är ju löjligt. En liten % går helt igenom väggen i värsta fall. om skulle göra det kommer man att märkar det. nej
 
Jag har idag ett "gammalt" hus, vi byggde om det och för att tillbyggnader och fönsterbyten med tillhörande balkbyten (över fönstren) inte skulle se för j-vligt ut så putsade vi hela huset, med genomfärgad puts. vilket vi inte ångrar.

Den erfarenheten vi fick av detta var att huset blev torrare, visst teglet var gammalt (1945), men ändå.
Det är nu 6 år sedan vi putsade, så vi får väl vänta ytterligare 15år innan vi vet ;)


Tommy66:
Jag skall också strax börja bygga ett hus, ett av alternativen är "lösvirkes", jag kommer i så fall välja ett block utan cellplast.av just den anledning som du pekar på, fukten som blir stående nära cellplasten.
Cellplast är ganska så tät vilket gör att fukt har svårt att vandra igenom väggen, en av tankarna med stenhus
är just att fukt skall kunna vandra igenom väggen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.