Hej!

Jag funderar på att sätta glasfiberväv på gipsväggarna på i garaget jag bygger för att få en lite mer stöttålig vägg. Låter det vettigt?

Är denna arbetsgång rimlig eller kan man spara in något moment?

1. Förlimma väggen ett varv för att ny gips och de spacklade skarvarna suger så mycket.
2. Limma fast väven med rikligt med lim
3. Grunda väggen eftersom väven suger mycket färg
4. Två lager med färdigfärg

Jag kommer använda kvalitetsfärg i form av Alcro Milltex med glans 20.

Tips på prisvärd väv tages tacksamt emot också. Det är grymt stora prisskillnader har jag märkt.

Mvh Amrich
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Ja, det är väldigt mycket bättre med glasfiberväv. Det blev ofta skador i mina väggar innan jag fick på glssfiberväv. Nu får man anstränga sig om man ska göra något hål, eller skada i gipsen.
Din arbetsmodell låter väldigt rätt. Själv förlimmade jag inte väggarna. Det har blivit några bubbor av skiftande storlek på väggarna. Jag grundmålade inte heller. Det blev helt okej ändå. Men det hade täckt ännu bättre om det varit grundat. Så det duger utan förlimning och grundfärg. Men vill man ha det riktigt 100%-igt, så gör man som du tänkt.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Om du inte hunnit skaffa gips än är fibercementskivor ett bättre val i en verkstad. Hyfsat brandhärdigt och mycket slagtåligt.
 
Stort tack för era inputs! Gipsen är införskaffad redan så den kommer användas, bra tips annars!

Priserna på väv varierar som sagt väldigt kraftigt. Har någon tips om en prisvärd variant så är det av intresse. Jag ser att det säljs färdiggrundade också.
 
  • Gilla
MIKE THE HAMMER
  • Laddar…
Vad är skillnaden på glasfiberväv och målarfilt egentligen? Är det bara strukturen? Blir väggen lika stöttålig med målarfilt?
 
Gissar att det är olika namn på samma produkt. I beskrivningen står det att det är en glasfiberväv. Om jag jämför med den väv jag satte i huset så var den tjockare och starkare men betydligt mycket dyrare. Så jag chansade på Biltemas variant och tycker hittills att det funkat bra.
 
Tack för det!

Ska man späda vävlimmet med vatten (50/50) när man förlimmar? Jag har läst lite olika uppgifter om det.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Ett tips är att köra våtrumsväv nedtill om du tänkt tvätta golven med vattenslang framöver.

Du bör definitivt förlimma och grunda.

Ett annat tips är att överväga att ha en ljusgrå färg nedtill och inte bara vitt för att smutsen inte ska framträda lika mycket på väggarna efter att man lutat diverse ting mot väggen
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Tack för tipsen men jag tror jag har tänkt på dessa redan:

Jag har en 20cm sockel av lättklinker längst ner så jag tror jag klarar mig med vanlig väv med lämplig färg ovanför den.

Jag kommer ha en ljusgrå kulör, som matchar med golvet, en bit upp på väggen (ca 1m).

Fortfarande nyfiken på om vävlimmet ska spädas vid förlimmningen. Tips på bra kom och väv önskas också :)
 
Jag har också sockel i klinker men ångrar att jag inte körde våtväv nedtill (den grå färgen). Det stänker mer än man tror när vattnet landar på klinkersplattorna från vattenslangen
 
Skulle jag göra om detta idag skulle den grå delen vara våtväv

Ett garage med en motorcykel, stege, fönster och trädgårdsslang på vagn. Golv med stora kakelplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P pennybridge skrev:
Skulle jag göra om detta idag skulle den grå delen vara våtväv

[bild]
Våtrumsmatta eller motsvarande var min första tanke när jag såg din bild.
 
Jag får olika bud gällande vilket lim som man bör använda till glasfiberväv. Vissa säger att den ska sättas upp med våtrumslim oavsett miljö medan andra säger att vanligt vävlim ska användas.

Vad säger forumet?
 
A Amrich skrev:
Jag får olika bud gällande vilket lim som man bör använda till glasfiberväv. Vissa säger att den ska sättas upp med våtrumslim oavsett miljö medan andra säger att vanligt vävlim ska användas.

Vad säger forumet?
Jag körde vanligt vävlim.
Först limmade jag på väggen och lät det torka. Sedan limmade jag ca 2 våder på väggen åt gången.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.