Hej alla underbara medlemmar av detta forum!

Jag står inför en spännande utmaning och behöver er expertis. Jag planerar att renovera min källare och vill skapa en trivsam och funktionell plats där vi kan tillbringa tid, kanske som ett spelrum, en hemmabio, eller till och med ett hemmakontor. Jag är öppen för alla idéer och inspiration ni kan dela!

Färgval: Jag vet att ljusa färger är det bästa för källare för att skapa en ljusare och mer välkomnande känsla. Men jag är intresserad av att höra era erfarenheter. Vilka färgval/typ har ni gjort och hur har det påverkat rummet? Kan man ha Akustikpanel på väggarna

Golv: Jag är splittrad, Vad tror ni är mest hållbart och praktiskt för en källare?


Dölja rör: Det finns ganska många synliga rör i källaren. Har ni några kreativa idéer om hur man kan dölja eller omvandla dem till en designfunktion?

Jag är verkligen tacksam för alla tips, råd och inspiration ni kan ge. Ingen idé är för liten eller för stor, jag vill höra allt! Tack på förhand för att ni tar er tid att hjälpa mig att göra denna renovering fantastisk.

Ser fram emot att höra era tankar och idéer.

Håller just nu ta bort färgen från väggarna som tidigare ägare målat. Tydligen så det Akrylfärg! inget alternativ för källaren
 
  • En hand drar loss färg som flagar från en vägg, vilket återstår är osminkat betong.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En vägg med flagande vit färg, en synlig underliggande lila färg och röd rörformig struktur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggde faktiskt om garaget i källaren just till ett Bio/TV-Spel/Musikrum med övernattningsmöjligheter för 8 år sedan.
Vi valde ljust rum med mörk TV-vägg samt mörkläggningsgardiner vid fönsterpartiet.

Se länk för Golv&Väggarbeten: https://www.byggahus.se/forum/threads/regla-och-isolera-kaellarvaegg.480310/#post-5109876

Ett råd: om du bygger in rör med gipslådor, så montera inspektionslucka vid ventiler etc.
Ett tips: Använd lådan för spotlights.
Bordet har inbyggd förvaring samt den höjbara skivan är speciellt bra när man äter vid Tv-tittande😉

Rummet känns ibland nästan på gränsen till överdämpat (undertak, Nålfiltsmatta samt stor bäddbar tygsoffa) så funderar på att testa att sätta upp en trädiffusator för att öka klangbilden lite grann.

Modernt vardagsrum, grå soffa, röd fåtölj, musik- och filmtemaposter, vit tak, belysning, no-person.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett vardagsrum med mörka toner, stor TV, soffgrupp och svart tegelvägg. Mysigt inrett med belysning och dekorationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vardagsrum med soffor, TV, högtalare, baksten-vägg, stort fönster och en röd bil utanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vardagsrum med grå soffa, rosa matta, bord, TV, utsikt till parkerad bil utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
DayM DayM skrev:
Golv: Jag är splittrad, Vad tror ni är mest hållbart och praktiskt för en källare?
Om det gäller en oisolerad betongplatta med risk för tillskjutande markfukt finns väl i princip tre alternativ.
1. Målning med diffusionsöppen färg.
2. Små klinker med breda fogar.
3. Den typ av heltäckningsmatta som inte är tät utan är gjord för källare.
 
  • Gilla
DayM
  • Laddar…
En Källare innebär ju inte per automatik att det alltid är ett problem med fuktig innemiljö trots att den är oisolerad & odränerad även om många tror, antar, gissar och utgår ifrån det (oftast personer utan en egen källare).

Vad har rummet använts till idagsläget?
Vad det för Golvbeläggning idagsläget?
Upplever ni obehag/problem med det?

Undersök själv genom att känna efter, titta, lukta mäta/avfukta om du inte vet eller misstänker något onormalt.
Det går även att tejpa plastfolie på stengolv/väggar för att se om kondens bildas under tid.

Om det redan är konstaterat att källarrummet verkligen har rejäla fuktproblem, så får ni utgå de förutsättningarna.
Antingen med byggnadstekniska åtgärder eller enbart diffusionsöppna material i högsta möjliga mån, för att sedan addera olika absorbent-hjälpmedel i efterhand för att skapa er en trevligare miljö som inte upplevs som en källare. 😉

Glöm inte att ha en fungerande ventilation med god Till- och Frånluft👍
 
  • Gilla
DayM
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.