Vi har nyligen köpt ett hus där färgen har släppt på skivorna som är uppsatta för att täcka plintgrunden. Besiktningsmannen angav i protokollet att det inte är möjligt att måla på de skivorna som nu är uppsatta. Vi skulle gärna vilja ha liknande utseende som i dag - någon som har något förslag på vilket material vi skulle kunna använda oss? Vi skulle alltså vilja ha skivor som vi kan måla om så att det ser ut som de som är på bilden (men med möjlighet att måla utan att färgen lossnar).
 
  • Gult hus med veranda omgivet av skog, solpaneler på taket, bilder taget från luften.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
All målning på skivmaterial innebär ju en risk att färgen så småningom lossnar. Går det inte att hitta en skiva som är tillräckligt nära önskat utseende redan som den är? Mitt förslag skulle vara Fibercement/Cembrit.
 
Stort tack! Kommer vikten att skilja sig kraftigt från en vanlig skiva? Min oro är alltså att det kan påverka konstruktionen givet plintgrunden men det kanske inte är någon fara eller vad tror du?
 
Är osäker på vad du menar med "vanlig skiva". Men såklart kan man räkna på vikten om man tror man ligger på gränsen för vad plintgrunden klarar.
 
När jag tittar på din bild tror jag också det utseendemässigt skulle vara okej att fortsätta med brädverket som du har längst till höger, även på den vänstra delen. Om det nu är grånad tryckimpregnerad fur, eller sibirisk lärk, eller vad det är.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.