Ultr Ultr skrev:
Har ju fattat i efterhand att man inte kan lita på någon. Min gubbe skulle låtit de två hantverkarna tappat pannan och skadat sig själva, haft sönder pannan och min husinredning. Allt hade blivit enklare med facit i hand.
Nja så kan man ju inte heller resonera. Det hade ju lika gärna kunnat gå bra och pannan kommit på plats utan olycka.

Men som sagt: kolla ett varv till med din olycksfallsförsäkring: För "öppet sår" låter som en förenkling eller så är det en väldigt billig försäkring :/
 
  • Gilla
Berntpeter och 4 till
  • Laddar…
EddieHansson
Ultr Ultr skrev:
Har ju fattat i efterhand att man inte kan lita på någon. Min gubbe skulle låtit de två hantverkarna tappat pannan och skadat sig själva, haft sönder pannan och min husinredning. Allt hade blivit enklare med facit i hand.
Jäkligt synd :( Ledsen för dig.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Ultr Ultr skrev:
Har ju fattat i efterhand att man inte kan lita på någon. Min gubbe skulle låtit de två hantverkarna tappat pannan och skadat sig själva, haft sönder pannan och min husinredning. Allt hade blivit enklare med facit i hand.
Ja, om uppgiften bedöms som övermäktig eller farlig bör man låta bli, speciellt om man saknar olycksfallsförsäkring. Sakskador som företaget ifråga åsamkar kunden ska ersättas.

Jag förstår att bedömningen i den uppkomna situationen kan ha varit svår
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
D
A AG A skrev:
Man kan nog se det på flera sätt. Egentligen var det väl ingen direkt kopplad till ett arbete. Om jag förstått saken rätt, lyfte han bara "något", och tog i mer än han tålde. Det var ju inget som föll, eller på ett mer direkt sätt orsakade skadan. Därför är det inte säkert att firman ska ses som vållande/inblandade. Dock bör ni ta det ytterligare några varv med era försäkringsbolag. Även med någon/några jurister, som kan avgöra om det är en arbetsrelaterad skada, på så sätt att firman kan ses som ansvarig.

Sist men inte minst, vill jag visa mitt medlidande, och beklagande. Då jag förstår vilket h-e ni går igenom.
Ta hand om er.
Det är ju definitionen av en olycka, att något oförutsett händer så att man skadar sig.
 
D Bubblebubb skrev:
Det är ju definitionen av en olycka, att något oförutsett händer så att man skadar sig.
Det är inget tvivel om det TS man utsattes för, var en olycka. Det jag dock menar är att olyckan inte tycks ha varit direkt orsakad av arbetet. Såsom det varit om man tappat pannan på honom, på något sätt. Om jag förstått saken rätt så överansträngde han sig "bara" så att muskelfästena gick av. Han tog alltså i mer än han behövde, och klarade av.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
EddieHansson
A AG A skrev:
Han tog alltså i mer än han behövde, och klarade av.
Ja, men med att hantverkarna verkade redan ha börjat tappa, och behövde akut hjälp. Då hade ju olyckan redan påbörjats, så att säga.
 
  • Gilla
Pygge70
  • Laddar…
P
B Boende45 skrev:
Ramlar någon av företagets anställda ner från ett tak är det du som husägare/byggherre som är ansvarig.
Så absurt är det, ja. Det är därför man ska kräva att firman man anlitar visar upp sin ansvarsförsäkring innan man gör en beställning.
 
A Almedals skrev:
Där har du fel. Du som byggherre är ansvarig för arbetsmiljön om någon springer på ditt tak om inget annat avtalats
Förstår inte ditt svar faktiskt.. jag är inte byggherre om jag beställer en panna med installation!
 
  • Gilla
  • Haha
Nyfniken och 4 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Att som en del ska skriva något i absurdum är nog att ta i. Det är en vanlig åkomma i samband med tungt lyft och inget ovanligt. Att försöka få det till att företaget är ansvarigt för skadan är nog noll. Ta det som en prövning och ( kanske inte ) gå vidare i livet, oavsett tankar på den ena eller andra vägen, för att försöka med ekonomisk vinning i det hela. NI har att betala för arbetet som är utfört och inget annat till företaget.
Jag betalar inte en spänn till dem! Gissar att du är hantverkare så skulle aldrig anlita dig!
 
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
  • Wow
Hullefar och 9 till
  • Laddar…
Ultr Ultr skrev:
Jag betalar inte en spänn till dem! Gissar att du är hantverkare så skulle aldrig anlita dig!
Du missade kanske min fråga om det var anmält som skada till försäkringsbolaget med krav på ersättning samt om det är olycksfallsförsäkringen ni försökte få ut på?

Samt, jag tror att jonaserik har rätt, att ni måste betala för jobb och material, det är en annan femma tyvärr.
 
  • Gilla
BaltzarH och 2 till
  • Laddar…
Hemskt utfall. Lider med er.

Arbetsmiljölagen skapar inte något ansvar mot utomstående personer som skadas. Andra lagar kan dock göra det.

Era andra försäkringar vill jag inte gissa om. Jag föreslår att ni grundligt letar reda på alla försäkringar och går igenom om villkoren kommer i närheten av att täcka skadan. Vill ni ha råd så lägg upp själva försäkringsvillkoren.

Möjligtvis kan vissa försäkringar eller medlemskap ge er rätt till viss rättshjälp. Tex. villaförsäkring eller villaägarnas rådgivning.

Det jag kan se som möjligtvis framkomligt är ett skadeståndsansvar från firman då ni haft ett avtal med dem. När det finns ett avtal ökar skadeståndsskyldigheter gentemot de andra parterna.

Här skulle det möjligtvis vara att företaget varit försumligt i att bära den tunga pannan och den risk de utsatt sina anställda och era tillhörigheter för har orsakat att din man skadat sig då han försökt rädda dem och tillhörigheterna från allvarlig skada.

Jag skulle här dels uppskatta skadans ekonomiska storlek när det gäller saker som förlorad arbetsinkomst och utgifter för vård samt vad den smärta han lidit skulle gett om det var tex. en trafikskada och dels anlitat en jurist med specialitet på inomobligatorisk skadeståndsrätt för rådgivning.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Ultr Ultr skrev:
Förstår inte ditt svar faktiskt.. jag är inte byggherre om jag beställer en panna med installation!
Jo, som beställare av arbete kallas du/ni för byggherre.
 
  • Gilla
  • Wow
reez och 9 till
  • Laddar…
Ultr Ultr skrev:
Jag betalar inte en spänn till dem! Gissar att du är hantverkare så skulle aldrig anlita dig!
Varför blir du plötsligt otrevlig. Jag förstår om du önskar att alla skulle säga att firman är skyldig er flera miljoner. Men tyvärr är det inte så det fungerar. "Skjut inte budbäraren". Hade du önskat att vi ljög för dig?
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 16 till
  • Laddar…
Det som hänt är en fruktansvärd OLYCKA. Det som skall redas ut är väl först och främst OM det är företagets försäkringsbolag som skall drabbas.

I min värld låter det orimligt då din man inte är anställd av bolaget i fråga och således inte borde täckas av deras försäkringar.

Steg två är ju att man anmäler till sitt eget försäkringsbolag. (Gissar på hemförsäkringen)
OM dom nu ändå inte är intresserade så är det iaf här man skall lägga sitt krut. Sen borde dem ev vara intresserade att processa mot företagets försäkringsbolag om det ens finns ett case den vägen.

Jag kan inte se att företaget hålls skyldiga för något som din man utsätter sig för. INGEN kunde eller ville ana att utgången skulle bli som den blev.

Sen att bolaget inte vill kommunicera.. har ni fått ett besked som ni inte är nöjda med och nu upplever ni att ni inte får någon respons. (Ni får inte svaret ni vill ha?)

Gällande betalning för vara och tjänst så kan ni inte slippa betala utan en skriftlig utfästelse emellan er parter där ni gör upp sinsemellan (men räkna då med att chansen att kanske få hjälp av eget försäkringsbolag minskar då man kan anse att saken är löst) eller ett utslag på högre nivå.

OM ni inte skall betala något alls och/eller få det kraftig reducerat så se till att få det på papper.

Erat enda case ser jag mot ert eget försäkringsbolag.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
Olycksfallsförsäkring gäller normalt för plötslig oförutsedd yttre händelse.
Skulle våga påstå att denna skada på bicepsfästen inte var plötslig utan byggdes upp och att det sedan blev för tungt och då faller det inte in under "plötslig".
Finns Rättsfall från Försäkringsöverdomstolen som tog upp hälseneeruptur.
Ena fallet var man som spelar tennis och ska slå volleyslag vid nätet och störtar fram varvid hälsenan brister. Det kvalificerade sig som olycksfall.
Andra fallet var man som skulle parkera bilen i sitt garage men stannade lite tidigt och skulle putta in bilen sista decimetern.
När han började putta bilen brast hälsenan.
Detta räknades inte som Olycksfalls då det "var en långsam anspänning" som orsakade skadan.
Han ökade helt enkelt trycket mot bilen efter hand istället för att tackla in den.
Om Försäkring däremot är en kombination med både Olycksfallsförsäkring och Sjukdom så täcker den mer men en ren Olycksfallsförsäkring täcker sannolikt inte denna skada.
Åtminstone om inte omständigheter närmare redovisas, skulle det vara att Mannen snubblade till kanske Plötslighet faktiskt finns och också Olycksfallsförsäkring gäller.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.