Är det okej att dra dubbla EKK från centralen, via en kopplingsdosa och sen vidare till varsin takdosa uppe i huset? Eller måste jag ha en kopplingsdosa per fas?
 
ThomasLindgren skrev:
Är det okej att dra dubbla EKK från centralen, via en kopplingsdosa och sen vidare till varsin takdosa uppe i huset? Eller måste jag ha en kopplingsdosa per fas?
Ja, det är tillåtet om det märks ordentligt och förväxling inte behöver befaras. Men det är inget jag skulle rekommendera i ett privat hushåll, då det är en stor risk för fel.

Dock är det ganska vanligt förekommande inom industrin och offentliga lokaler.
 
Borde vara en ganska simpel sak att märka upp, det blir ju ganska bra med plats i dosan.
 
ThomasLindgren skrev:
Borde vara en ganska simpel sak att märka upp, det blir ju ganska bra med plats i dosan.
Ja, märker du varje kabel med säkringsnummer och varje fasledare så blir det nog bra.
 
Och varför då?

Dra upp en rejäl kabel och sätt en central uppe, inget tjaffs med enfas ur trefas och mindre spänningsfall.

Prototypen
 
En central? Har just bytt till en ny normcentral i källaren, någon mer vill jag inte ha. All eldragning till resten av huset är redan gjord.
 
prototypen skrev:
Och varför då?

Dra upp en rejäl kabel och sätt en central uppe, inget tjaffs med enfas ur trefas och mindre spänningsfall.

Prototypen
Varför?? jo för att man kan göra så.
Vad har spänningsfallet med detta att göra??
Blir svårt att undvika enfas ur trefas när man har enfaslaster.

Själv har jag aldrig vare sig hemma eller hos kund, satt mer en 1 central per hus (garage brukar få egen).
 
Gnistjagarn, då får du komma hem till mig och sanera.

Protte
 
prototypen skrev:
Gnistjagarn, då får du komma hem till mig och sanera.

Protte
Du reder dig nog själv. Men svara gärna på mina frågor.
 
En central per våning är inte så ovanligt i villor.
 
Är väl vanligare med hus utan källare? I de hus med källare jag har sett har det alltid funnits en central i källaren och ingen mer.
Men det har ju ingen betydelse i den här tråden egentligen, då det inte har med ämnet att göra.
 
gnistjagare skrev:
Varför?? jo för att man kan göra så.
Vad har spänningsfallet med detta att göra??
Blir svårt att undvika enfas ur trefas när man har enfaslaster.

Själv har jag aldrig vare sig hemma eller hos kund, satt mer en 1 central per hus (garage brukar få egen).
Spänningsfallet blir mindre om man drar halva sträckan med 6 mm2, Utlösningsvillkoret är enklare att uppfylla.
Det eviga tjaffset med tre faser fram till en fördelning som kräver trepoliga säkringar eller JFB. En central där är det legitimt att dela upp till enfas.

Antalet centraler måste anpassas till de verkliga förhållandena, Blir rören alltför långa med många böjar så kan det vara svårt att dra i tråd. Det kan vara svårt att få till en bra dragning av många rör till en övervåning, kan man då klara sig med ett rör så kan det i många fall underlätta.

Prototypen
 
ThomasLindgren skrev:
Är väl vanligare med hus utan källare? I de hus med källare jag har sett har det alltid funnits en central i källaren och ingen mer.
Men det har ju ingen betydelse i den här tråden egentligen, då det inte har med ämnet att göra.
Mitt hus har i gamla delen central i källaren och på övervåning, Nya delen bara i källaren.

Protte
 
prototypen skrev:
Spänningsfallet blir mindre om man drar halva sträckan med 6 mm2, Utlösningsvillkoret är enklare att uppfylla.
Vilket troligtvis inte är svårt att uppfylla i denna installationen ändå.

Det eviga tjaffset med tre faser fram till en fördelning som kräver trepoliga säkringar eller JFB. En central där är det legitimt att dela upp till enfas.
Men det är om du har gemensam nolla. här är det ju två separata matningar, alltså inte relevant.
Och ja, det är även legitimt att dela upp till enfas i kopplingsdosor.

Antalet centraler måste anpassas till de verkliga förhållandena, Blir rören alltför långa med många böjar så kan det vara svårt att dra i tråd. Det kan vara svårt att få till en bra dragning av många rör till en övervåning, kan man då klara sig med ett rör så kan det i många fall underlätta.
Då är man dålig på att lägga rör. Om jag kan minnas rätt har jag aldrig satt mer en 1 central per hus (ej garage) under 170 kvm. Allt är en smakfråga, men jag vet (då jag tidigare jobbat mot privatkunder) att kunden inte direkt önskar fler synliga centraler i sina hem.

Gnistis.
 
Jag har tolkat ursprungs frågan så här: Får man dra ut två st trefas grupper och dela ut dessa.

Citat
Är det okej att dra dubbla EKK från centralen, via en kopplingsdosa och sen vidare till varsin takdosa uppe i huset? Eller måste jag ha en kopplingsdosa per fas?
Slut citat

Det kanske är Tomas Lindgren som ställt en tvetydig fråga. Har han dragit två enfas så fattar jag inte vad han frågar om, det är väl bara att dra.

Till gnistjagarn: Det må vara i nyinstallation att det går planera EN central, men vid ROT så kanske man får igenom ett rör i befintlig vägg, om man är duktig. Att generaliser kan vara lite farlig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.