Köket är snart klart (bilder kommer...) och nu har vi bara en stilla undran om hantagens placering i höjdled på lådorna. Vår första tanke var att sätta handtagen på den översta tunnare lådan i mitten av den och sedan använda samma mått från handtaget till lådans överkant på samtliga andra lådor. Vi fick dock tips om att man inte skulle sätta något handtag på mitten av lådan då ögat uppfattar det som att handtaget sitter på den undre delen då. Så vår fråga nu är: Finns det fler saker man ska tänka på vid placering av handtag så att det ser snyggt och symmetriskt ut? Kanske någon som har ett ultimat mått på placering? :confused:
 
  • Gilla
DanielRisberg
  • Laddar…
Prova sätta fast med häftmassa och se själva :)
 
Handtagen på våra översta tunna lådor sitter över centrumlinjen, närmare bestämt är hålet borrat 5,5 cm under överkant. Det måttet gäller alla lådluckor. På skåpluckorna sitter hålet 5,5 cm från kanten. När jag nu tittar på dessa detaljer ser det riktigt bra ut.
Våra luckor var förborrade från fabriken, vilket (som jag förstått i efterhand) sparade mig en massa tid och bekymmer.
 
Vi valde "spegelluckor" och därmed blir "lillådan" helt slät. Därför tyckte jag att handtaget på lådan skulle sitta på samma mått som alla andra, dvs ngnstans mellan överkant och mitten. Helt fel, tyckte sambon, och eftersom han gör jobbet så hade jag inte mkt att säga till om. Men ändå använde han fel mall när han kom till "lillådan" så det blev samma mått iaf! Och han hade rätt det såg helt fel ut! Så det va till att inhandla ny lådfront och borra hålen i mitten. Blev kanon :) Men satsa på tipset med häftmassan för att få en hint innan fronterna sabbas!
 
Tipset med häftmassan är taget och genomfört! Nu är uppsatta och det blev himla bra tyckte vi. Man blir ju lite nojig så här när det är avgörande saker som inte går att göra ogjort om det blir fel. ;)
 
Vi har satt våra handtag 4 cm från överkant på varje lådfront. På underskåpsdörrar sitter de 4 cm ner och 4 cm in från sidan. På överskåpen är det 4cm upp och 4 cm in från sidan.
Måttet fick vi fram genom att titta på ett antal utställningar och mätte sedan av det som kändes bäst. Handtagen är rostfria 128mm breda med böjda hörn.
 
Jag satte knopparna 35 mm från kant.
Håller med Gunverth och andra, att 40 - 50 mm hade varit snyggare.
Men gjort är gjort. Finns större problem här i världen!

//KoW
 
40mm var det här.

Tycker dock att man bör ta hänsyn till handtagets design och storlek så häftmasse-tricket är ett kanontips.
 
30 mm funkade bra för våra svarta handtag med 96mm mellan hålen.
 
  • Gilla
Joel91
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.