Hej,

Håller på att förbereda för tapetsering i en villa från '76 med gipsväggar. Bakom vattenburet element ser jag att (original då det delvis ligger under originaltapeten) det precis bakom elementet målats med en tjockare vit färg.

Någon som vet om detta är kutym och om man skulle vilja slipa och måla bakom elementet på nytt, behöver man då tänka specialfärg?
 
BirgitS
Välkommen till forumet!

Någon särskild färg för målning bakom element har jag inte hört talas om.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

Någon särskild färg för målning bakom element har jag inte hört talas om.
Tack!

Nej, inte jag heller. Ser heller inte ut att vara av estetiska skäl utan mer av funktionell anledning.
 
BirgitS
Vet ju inte hur din villa byggdes men om det var så att byggfirman inte målade och tapetserade därför att köparen ville göra det själv för att komma billigare undan så kanske köparen kladdade dit lite färg utan att ta bort elementet.
 
En gissning är att man målade bakom elementen innan dessa sattes upp, så var det gjort i vårt hus från 71 med.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Vet ju inte hur din villa byggdes men om det var så att byggfirman inte målade och tapetserade därför att köparen ville göra det själv för att komma billigare undan så kanske köparen kladdade dit lite färg utan att ta bort elementet.
Nej, det kom tapetserat som nyckelfärdigt hus så bör vara en fackmannagrej, därför nyfiken.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
En gissning är att man målade bakom elementen innan dessa sattes upp, så var det gjort i vårt hus från 71 med.
Precis, det är målat innan men det känns som att man avsiktligt lagt en annan färg bakom elementet. Har tyvärr ingen bild nu då jag är iväg.
 
tobast tobast skrev:
Precis, det är målat innan men det känns som att man avsiktligt lagt en annan färg bakom elementet. Har tyvärr ingen bild nu då jag är iväg.
Med målat innan menar jag att allt är grundat och sen tapetserat men just ett tjockare annat lager bakom element men som du säger, kan vara att man tänkte att man ville ha riktigt vitt bakom elementen för man bara ramade med tapeten.

Tack för svar alla!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.