Har nyligen haft inspektion av Räddningstjänsten angående brandsäkerhet. Inspektionen kunde dock inte genomföras eftersom takstege saknades. Är detta något nytt krav, det har inte behövts tidigare? Dessutom skapar detta problem för mig, eftersom alla takstegar på marknaden är gjorda för tak av tegel eller plåt och inte fungerar på papptak. Jag riskerar nu att få nyttjandeförbud på en i övrigt utmärkt kamin, p g a detta med taksäkerheten.
 
Köp en lättmetallstege som räcker från nock till ca 10 cm utanför kanten ( för lång sågar du av den ), den lägges med fördel på 3 st regelar 45X95 som fästes i stegen. Det ska vara fäste i topp och under nockplåten går det att fästa ett par håljärn ( ett band med hål i ) samt att det ska vara fäste nertill. Stege upp ska krokas i den på taket så att den inte kan åka undan. Jag har bara ett rep runt skorstenen och sotarn säger att det är OK , det gäller att stegen inte åker sin egen väg.
 
Cw Lundberg och Per Wikstrand har infästning för takstege på papptak. Fästplattan ska dock pappas med svetsad papp så du bör nog anlita en pappläggare.
 
J jonaserik skrev:
Köp en lättmetallstege som räcker från nock till ca 10 cm utanför kanten ( för lång sågar du av den ), den lägges med fördel på 3 st regelar 45X95 som fästes i stegen. Det ska vara fäste i topp och under nockplåten går det att fästa ett par håljärn ( ett band med hål i ) samt att det ska vara fäste nertill. Stege upp ska krokas i den på taket så att den inte kan åka undan. Jag har bara ett rep runt skorstenen och sotarn säger att det är OK , det gäller att stegen inte åker sin egen väg.
Jag har funderat på liknande lösningar, problemet är att allt måste vara utfört enligt Brandskyddsmyndighetens regler. Inspektören som var här vägrade att ens gå upp på taket om det inte var grejer som är CE-märkta och allt utfört enligt Boverkets regler. Vi har haft sotare här tidigare och det var inga problem, men nu är det en myndighet som sköter detta och då är det väldigt strikt allting. Det här handlar alltså om den brandskyddsinspektion som utförs var sjätte år, och inte sotningen (som man f ö kan få utföra själv i vissa fall).
 
Rickard.
Alla seriösa på marknaden har fästen till papptak så det går definitivt att lösa men det blir ganska dyrt och kan således kännas ovärt....

Du är tyvärr inte ensam om detta, Jag har personligen monterat ett antal takstegar på hus där det är vansinnigt att det skulle behövas vilket kostat kunderna flera tusenlappar helt i onödan av samma anledning. Tydligen tas inte takmaterialet i hänsyn utan det är bara taklutningen.
 
S Stubai skrev:
Cw Lundberg och Per Wikstrand har infästning för takstege på papptak. Fästplattan ska dock pappas med svetsad papp så du bör nog anlita en pappläggare.
Den där hos Per Wikberg verkar intressant, måste bara hitta en återförsäljare för deras produkter. Svetsningen är inget jag klarar själv, men frågan är om man inte skulle kunna bara klistra pappen. Jag har lagt det befintliga papptaket själv, så jag är hyfsat van vid det materialet. Jag försöker hålla ned kostnaden lite här, bara stegen med monteringssats hamnar på runt 5000kr. Ska man anlita hantverkare blir det säkert det dubbla, för en stege som jag egentligen inte har någon nytta av. Annat än för att få inspektionen avklarad, alltså. Jag är ofta uppe på taket själv, det är ganska lågt (22 graders lutning) och pappen är lätt att gå på.
 
Det med CE märkning är en sak som används ofta för att kunna få sin vilja igenom. Blir då någon form av legalisering av sitt utttalande för dom som kollar upp. I mitt fall sotaren, så är det godkänt med en vanlig stege ( tex wibe ) som sitter fast i topp och botten och har stöd på 2 meter mellan på vägen upp, som är ca 10 cm höga och behöver inte skruvas i taket, kan ligga mot underlaget. Sen en krokfunktion för stegen upp till taket är bra. Är själv hemma och håller i stegen upp när sotaren kommer, godkänt det med.
 
Jag har ca 14m Cw lundbergstege, bättre begagnad. Skicka pm om det är intressant😉
 
P perarne123 skrev:
Den där hos Per Wikberg verkar intressant, måste bara hitta en återförsäljare för deras produkter. Svetsningen är inget jag klarar själv, men frågan är om man inte skulle kunna bara klistra pappen. Jag har lagt det befintliga papptaket själv, så jag är hyfsat van vid det materialet. Jag försöker hålla ned kostnaden lite här, bara stegen med monteringssats hamnar på runt 5000kr. Ska man anlita hantverkare blir det säkert det dubbla, för en stege som jag egentligen inte har någon nytta av. Annat än för att få inspektionen avklarad, alltså. Jag är ofta uppe på taket själv, det är ganska lågt (22 graders lutning) och pappen är lätt att gå på.
Jag tror att det skulle funka fint om du klistrade. Om man lägger biten man klistrar ovanpå snett så blir det en naturlig avrinning.

Jag köper all min taksäkerhet på Bevego, de har både Per Wikstrand och CW Lundberg.
 
J jonaserik skrev:
Det med CE märkning är en sak som används ofta för att kunna få sin vilja igenom. Blir då någon form av legalisering av sitt utttalande för dom som kollar upp. I mitt fall sotaren, så är det godkänt med en vanlig stege ( tex wibe ) som sitter fast i topp och botten och har stöd på 2 meter mellan på vägen upp, som är ca 10 cm höga och behöver inte skruvas i taket, kan ligga mot underlaget. Sen en krokfunktion för stegen upp till taket är bra. Är själv hemma och håller i stegen upp när sotaren kommer, godkänt det med.
Hur hög belastning behöver de två fästpunkterna klara för att installationen skall vara godkänd?
 
Lite olika hur många fästpunkter som behövs beroende på taklutning. Tror att Cw stegen vill ha max c-c 120cm upp till ca 15graders lutning sedan c-c 90cm.
 
Mikipedia Mikipedia skrev:
Lite olika hur många fästpunkter som behövs beroende på taklutning. Tror att Cw stegen vill ha max c-c 120cm upp till ca 15graders lutning sedan c-c 90cm.
Nej, taklutningen spelar ingen roll. Det är stegens längd som avgör. Instruktioner för montering av takstege på svenska, skissen på ett tak, varningsikon med person på tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S Stubai skrev:
Nej, taklutningen spelar ingen roll. Det är stegens längd som avgör.[bild]
Där ser man, då mindes jag fel😬
 
S Stubai skrev:
Jag tror att det skulle funka fint om du klistrade. Om man lägger biten man klistrar ovanpå snett så blir det en naturlig avrinning.

Jag köper all min taksäkerhet på Bevego, de har både Per Wikstrand och CW Lundberg.
Jag har beställt ett paket med stege och infästningsdetaljer från närmaste byggvarufirma, XL-BYGG. De beställer i sin tur från sin leverantör, tror det är Per Wikstrand. Det är i alla fall den stegen som de för. Det är inget de hade på lager själva, tydligen ovanligt med stegar för papptak.
Sen är det bara att hoppas att Räddningstjänsten godkänner detta, jag har i alla fall gjort vad jag har kunnat.
 
Mikipedia Mikipedia skrev:
Jag har ca 14m Cw lundbergstege, bättre begagnad. Skicka pm om det är intressant😉
Tack, men jag behöver ett komplett set med stege och speciella infästningsplåtar avsedda just för takpapp. Tydligen noga med detta, att det uppfyller alla krav.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.