goddagens..

jag tänkte påbörja ytterligare ett litet skumt projekt och denna gången en höj och sänkbar tv-bänk..

först lite hur de ser ut där hemma..

bor i lägenhet och har en vägg i vardagsrummet där det strax kommer sitta en ramspänd duk till biotittandet. under denna duk så sitter center högtalaren fast i väggen. framför centern och kanske 15-20 cm framför duken står min gamla trotjänare till tv.. vill fortfarande ha kvar teven men vill kunna få den att "försvinna" när de blir biomys..

litet vardagsrum så vill helt enkelt ha en höj och sänkbar tv bänk.. det ultimate vore att bänken var eldriven :)

frågan e så här att har ni några tips på vad man kan använda som "redskap" för att höja bänken. teven väger ca 70kg.

funderad på gascylindrar som finns t.ex i kontorsbord, el manövrerade sänglyftar som på sjukhus.. har ni andra tips ? och kanske även en länk på köpet ?

vill även hålla ner kostnaden för allt om de nu går..

tack å hej så länge
 
Hej!

Vilket underbart projekt! Själv håller jag på med liknande projekt nu, men med lite "värre" möbler.. jag återkommer om det...

Det finns något som kallas ställdon, vilket kan beskrivas som en 12V elektrisk cylinder. De finns i flera olika slaglängder och krafter. Det är exempelvis sådana som "driver" ställbara sängar, elektriskt höj- och sänkbara skrivbord osv. Enkel installation och drivning, en trafor 220V AC -> 12V DC är det som behövs...

Här är EN tilvlerkare iaf... www.aratron.se.. klicka vidare till prdutker och ställdon... Det finna många tillverkare och olika priser. Även www.elfa.se har exempel (sök på ställdon). Priserna varierar, men Elfas var inte så billiga.

Återkom gärna med info... är du snäll så kan jag hjälpa dig med konstruktionen lite.. Jag finns på ICQ 10197408 eller helst på MSN design_X5@hotmail.com.

//Magnus
 
hej igen

goddagens magnus och tack för inspirationen och hjälpen, håller på och finslipar lite på ritningen och letar efter bra lyftverktyg. har ganska snålt om utrymme även på bredden så letar efter den perfekta lösningen ( om det nu finns en sådan ;) ju dyrare desto smäckrare kan man nästan säga iallafall..

skickat lite mail till olika företag om vilket pris dom kan lämna på lyftpelare i dess olika former, än så länge så lutar jag åt att införskaffa mig sådana.

det jag funderat lite på om en sådan lyftpelare klarar ev en statisk vikt i halv fullt läge om du e med på vad jag menar eller om det bara är i ändlägena den låser sig..

de som jag igentligen mest av allt skulle vilja ha är i princip en lyftanordning som liknar en domkraft, låg i startläget, men som kan höja sig ordentligt.. enda jag hittat kostade fläsk om det skulle styras med el

lovar att återkomma när jag bestämt mig för vilken modell jag ska köra på.. blev mer och mer sugen fler finurliga lösningar som kan tillämpas på andra saker.. huvudbry å massa kladdpapper hehe


mvh
//niklas
 
snusdosan skrev:
hej igen

goddagens magnus och tack för inspirationen och hjälpen, håller på och finslipar lite på ritningen och letar efter bra lyftverktyg.  har ganska snålt om utrymme även på bredden så letar efter den perfekta lösningen ( om det nu finns en sådan ;)  ju dyrare desto smäckrare kan man nästan säga iallafall..

skickat lite mail till olika företag om vilket pris dom kan lämna på lyftpelare i dess olika former, än så länge så lutar jag åt att införskaffa mig sådana.

det jag funderat lite på om en sådan lyftpelare klarar ev en statisk vikt i halv fullt läge om du e med på vad jag menar eller om det bara är i ändlägena den låser sig..

de som jag igentligen mest av allt skulle vilja ha är i princip en lyftanordning som liknar en domkraft, låg i startläget, men som kan höja sig ordentligt.. enda jag hittat kostade fläsk om det skulle styras med el

lovar att återkomma när jag bestämt mig för vilken modell jag ska köra på..  blev mer och mer sugen fler finurliga lösningar som kan tillämpas på andra saker..  huvudbry å massa kladdpapper hehe


mvh
//niklas
Kul att du bygger!
Ja det brukar ju vara så att det kostar mer ju fetare lösningar man vill ha.. =)

Ställdonen klarar att hålla statiska belastningar utmed hela lägnden. Principen för hur de fungerar e sådan att det är en rotarane motor som driver en kuggstång. Motorn är självhämmande sålänge den itne har signal att rotera åt något håll. Om du vill ha längre slaglängd så tänk på att du kan åstadkomma det genom att ha någon sorts utväxling, det är inga problem. Se till exempel på saxlyftbord, lastbilskranar, skyliftar och så vidare... det är relativt enkelt..

En annan billigare lösning är att du använder blockerbara gasfjärar. De är såna som håller uppe bagageluckan på bilar. Det finns varianter som är låsta i normalfallet och blir aktiverade när man drar i en spak, håller in en knapp eller dylikt. Typ sådana som sitter i kontrosstolar. De kräver ingen drivkälla utan de jobbar ju bara med den algrade enrgin i fjädern. Jag har använt såna i flera konstruktioner med gott resultat.

Om du kan slösa lite med utrymmet så kolla in de billiga eltelfrar som Jula säljer. Jag har själv en sådan för 795kr i en lösning som ligger på ritbordet... billit!

Ska bli roligt att se hur du löser detta!
 
Vad kostar en lyftpelare av värsta sorten d.v.s. 700mm? Håller på och skissar på en platt TV som helt magiskt uppenbarar sig i köket.. :surprised:
 
Fredrik i Trollhättan skrev:
Vad kostar en lyftpelare av värsta sorten d.v.s. 700mm? Håller på och skissar på en platt TV som helt magiskt uppenbarar sig i köket.. :surprised:
Vad är det som ska vara 700mm? Är det slaglängden, max-höjden, minhöjden?

Kolla exempelvis www.aratron.se...
 
Hehe det blir ett tjockt golv då med andra ord :)
 
Nej, inte direkt tjock, utan vi har tänkt att när vi gjuter bottenplattan, göra det utrymmet då som en nersänkt låda i betong. Lådan kommer att vara ventilerad samt ha rör för.... allt.

Det blir ungefär som ett nersänkt vardagsrumsgolv! ;D

Tricket är en kant som måste göras för att undvika att vatten (av någon outrgrundlig anledning) fyller upp hålet! Och att värmen från plasman kan ventileras bort. Tänkte också köra klinkers så att det inte syns att där finns en "lucka".

TV-apparater, dukar, etc är brutalt fula och skall inte synas förrän dom används. Tycker jag i alla fall....


 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.