Hej,

Vi ska byta golv i ett hus från 1968.

Vi ska riva plastmattor och även byta spånskivor som mattorna ligger på.

Prov har visat att själva mattan har asbest, men ej limmet.

Ska jag göra det själv, dvs riva ut mattorna eller anlita firma, vad tycker ni?

Är rätt händig.

Följdfråga är då, brukar man dra loss mattan i ett stycke eller skära i bitar och ta bort hela spånskivorna under med matta och allt på?

Tack för tips och svar.
 
S
Använd en bra mask. Riv bäst du vill.

Våttorka.

Klart.
 
  • Gilla
Skalman9 och 1 till
  • Laddar…
Uppdatera ditt testamente. Riv ut skiten sen med bra mask.
 
  • Haha
  • Gilla
AG A och 3 till
  • Laddar…
Düsseldorff
Mask som klarar asbest. Riv ut mattan om golvspånet är bra, dvs funkar att lägga nytt golv på. Annars kan du lika gärna riva ut spånet med mattan på. När du är klar ska du våttorka alla ytor ordentligt.
 
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Mask som klarar asbest. Riv ut mattan om golvspånet är bra, dvs funkar att lägga nytt golv på. Annars kan du lika gärna riva ut spånet med mattan på. När du är klar ska du våttorka alla ytor ordentligt.
Men hur gör man då med skarver mellan spånskivorna? Där måste jag isf skära mattan, vilket frigör asbest?
Är det då inte bättre att dra loss mattan hel?
 
D Daniel__s skrev:
Uppdatera ditt testamente. Riv ut skiten sen med bra mask.
Haha
 
Skalman9 Skalman9 skrev:
Men hur gör man då med skarver mellan spånskivorna? Där måste jag isf skära mattan, vilket frigör asbest?
Är det då inte bättre att dra loss mattan hel?
Några snitt frigör väldigt lite, om ens något. Det är om du river, borrar och är oförsiktig som det dammar. Samt, det är inte radioaktivt ämne vi pratar om så försök slappna av lite för ditt eget bästa.
 
  • Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
Ok, bra att veta... Ska slappna av 😁
 
Förresten någon som vet om de där spånskivorna är spikade, limmade eller bara ligger löst på golvets regler?
Borde vara spikade va?

Frågar för att veta hur jadg bäst tar bort matta och spånskivor i ett stycke
 
Skalman9 Skalman9 skrev:
Förresten någon som vet om de där spånskivorna är spikade, limmade eller bara ligger löst på golvets regler?
Borde vara spikade va?

Frågar för att veta hur jadg bäst tar bort matta och spånskivor i ett stycke
Kan vara limmade och spikade/skruvade också. Då blir det pepparkakor när du är klar :(
 
Düsseldorff
Skalman9 Skalman9 skrev:
Förresten någon som vet om de där spånskivorna är spikade, limmade eller bara ligger löst på golvets regler?
Borde vara spikade va?

Frågar för att veta hur jadg bäst tar bort matta och spånskivor i ett stycke
De bör vara limspikade eller limskruvade beroende på ålder.
 
BirgitS
Skalman9 Skalman9 skrev:
Ska jag göra det själv, dvs riva ut mattorna eller anlita firma, vad tycker ni?
Arbetsmiljöverket har information om hur anställda som hanterar asbest ska göra för att skydda sig så det kan ju vara bra att läsa det även om du kan förenkla lite när det bara gäller enstaka gånger.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Arbetsmiljöverket har information om hur anställda som hanterar asbest ska göra för att skydda sig så det kan ju vara bra att läsa det även om du kan förenkla lite när det bara gäller enstaka gånger.
Jo jag har sett deras info, ska läsa lite mer där.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.