Upptäckte hur smidigt järnsulfat var mot mossa - en säck på 25 kg kostar typ inte ett smack och räcker en halv livstid - istället för att köpa dyra produkter som räcker till en tiondel av gräsmattan för samma pris.

Nu har jag blivit radarstyrd på nästa del; ogräsbekämpande medel i gödsel.
Ta Stroller T-kombi plus som exempel, enligt innehållsförteckning;

Aktiva ingredienser: NPK 14-1-3 , Mechorprop-P 0,3 vikt-% , MCPA 0,5 vikt-% , Järn (ll) sulfatheptahydrat 18 vikt-%

Vad är det i detta som dödar själva ogräset? Gödslar jag med det så dör verkligen klöver o annat trams inom en vecka, men de dör inte om jag drar på med järnsulfat allena utan då dör bara mossan. Vad är det för ingrediens jag ska försöka leta rätt på här? :D
 
Söker jag på Mecoprop-P visar det sig vara ett ogräsbeskämpningsmedel, likaså MCPA.
NPK är gödning, järn (ll) sulfatheptahydrat verkar vara mot mossa?
 
  • Gilla
Lidd
  • Laddar…
Fotografen skrev:
Söker jag på Mecoprop-P visar det sig vara ett ogräsbeskämpningsmedel, likaså MCPA.
NPK är gödning, järn (ll) sulfatheptahydrat verkar vara mot mossa?
MCPA låter bekant, hur kan man få tag på detta som en enkel produkt?
 
Det kan du förhoppningsvis inte, bekämpningsmedel ska man inte dosera själv lite hursomhelst. Järnsulfat är ju en annan historia eftersom det är en enkel kemikalie som också används till andra ändamål än att döda mossa. Det är därför den går att köpa säckvis i handeln.

Första rådet är annars att vänta till på försommaren då den typen av medel har bäst effekt (ogräset ska nämligen växa). Sköter du gräsmattan i övrigt behöver du inte pyssla med stroller hela tiden utan det kan vara motiverat i början för att få bort allt ogräs om gräsmattan är vanskött.
 
MCPA kan du köpa som lantbrukare för besprutning men inte privat. Det är en växthormon som får vissa växter (inte gräs) att att växa snabbare än det klarar av så det dör. Mängden i T-kombi är mycket liten så effekten är begränsat.
 
Både jag och min bror har råkat överdosera Stroller T kombi på mindre områden och då dog allt, även gräset, så försök dosera rätt.

Finns det inget annat fabrikat som säljer liknande medel, helst billigare?
 
Mjo, men BT Kemi blev jämnat med marken :)

Man ska inte överdriva, men MCPA, Mecoprop osv är beskedligare varianter av fenoxisyror och alltså släkt med hormoslyr, agent orange osv. Man kan fråga sig om det behövs i en villaträdgård. Jag tycker det kan vara motiverat om gräsmattan består mest av annat än gräs och då helst som engångsinsats.
 
  • Gilla
Nonkan
  • Laddar…
Nu är fenoxisyror i sig inte så värst farliga för människor. Problemen med Hormoslyr och Agent Orange var ju inte fenoxisyrorna men produktionsresten av dioxiner som inte filtrerades bort (ja och de som filtrerades bort men dumpades i marken).
Så de är relativt ofarliga men har ett mycket dåligt rykte och har därför mycket begränsat tillåten användning i Norden.
 
Intressant!

Jag följer Olle Bergs program, på ett ungefär i varje fall, men får ändå bitvis övertag av en slags klöver i gräsmattan och den dör riktigt duktigt snabbt på t.ex. stroller kombin. Där jag inte kört med strollern så har jag än så länge inte lyckats få gräset att få övertag över klövern, men jag antar att det tar tid innan gräset verkligen befäster och dominerar en gräsmatta.

Just klövern är dock riktigt seg, mossan tar ju järnsulftatet hand om och maskrosorna har fått bita i gräset (!).
 
S shadowfire skrev:
Upptäckte hur smidigt järnsulfat var mot mossa - en säck på 25 kg kostar typ inte ett smack och räcker en halv livstid - istället för att köpa dyra produkter som räcker till en tiondel av gräsmattan för samma pris.

Nu har jag blivit radarstyrd på nästa del; ogräsbekämpande medel i gödsel.
Ta Stroller T-kombi plus som exempel, enligt innehållsförteckning;

Aktiva ingredienser: NPK 14-1-3 , Mechorprop-P 0,3 vikt-% , MCPA 0,5 vikt-% , Järn (ll) sulfatheptahydrat 18 vikt-%

Vad är det i detta som dödar själva ogräset? Gödslar jag med det så dör verkligen klöver o annat trams inom en vecka, men de dör inte om jag drar på med järnsulfat allena utan då dör bara mossan. Vad är det för ingrediens jag ska försöka leta rätt på här? :D
Klöver är väl bra i en gräsmatta, bidrar med kväve. Förr kompletteringssåddes ofta gräsmattor med vitklöver.

Jag har använt Stroller Kombi på ett litet områder där maskrosorna var väldigt besvärliga att bekämpa mekaniskt (seg och ganska hård jord, tunna och krokiga rötter och tätt mellan maskrosorna). Det fungera bra och jag har inte behövt använda det igen, men det var drygt 20 år sedan så jag vet inte om det var samma preparat då.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.