Vit värmeelement med termostat, två grå rör till golv, parkettgolv, vägg i neutralt färgton.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min svåger har precis köpt ett hus där rör till radiatorer är i plast. Det är nyligen installerat och det är en del saker som inte ser ut att ha blivit färdiga innan säljaren sålde.

Jag är inte bekant med plaströr till radiatorer. Hur brukar man göra mellan golv och radiator?
Behöver de skyddas från åverkan (från barn) eller är det bara en estetisk fråga?


Jag sökte innan jag skapade tråden och hittade inget träffande, men tar gärna referenser där jag/han kan läsa mer.
 
Om man tycker rören är fula kan man måla dem vita eller med väggens kulör.
 
  • Gilla
Hank_Ö
  • Laddar…
H Hank_Ö skrev:
[bild]

Min svåger har precis köpt ett hus där rör till radiatorer är i plast. Det är nyligen installerat och det är en del saker som inte ser ut att ha blivit färdiga innan säljaren sålde.

Jag är inte bekant med plaströr till radiatorer. Hur brukar man göra mellan golv och radiator?
Behöver de skyddas från åverkan (från barn) eller är det bara en estetisk fråga?


Jag sökte innan jag skapade tråden och hittade inget träffande, men tar gärna referenser där jag/han kan läsa mer.
Förr måste rör skyddas för solljus för att inte minska i hållfasthet, gulna och få sprickor. De har nog fått bättre UV-skydd med åren men sol kan nog fortfarande skada.
 
Om rören hade kommit upp rakt så hade det funnits vita skyddsrör att knäppa på, men nu...
Kan man snickra en låda som täcker rören?
 
  • Gilla
Hank_Ö
  • Laddar…
M -MaH- skrev:
Om rören hade kommit upp rakt så hade det funnits vita skyddsrör att knäppa på, men nu...
Kan man snickra en låda som täcker rören?
Kan inte skyddsrören krökas lite om de värms?
En kabelkanal kan kanske passa.
 
  • Gilla
Hank_Ö
  • Laddar…
L lordi skrev:
Det går nog att knäppa på skyddsrör men det kommer att se lite snett ut eftersom rören inte kommer upp exakt rätt under radiatorn.

[länk]
Har man inga avstängningsventiler för varje radiator mumera?
 
J Jochi skrev:
Har man inga avstängningsventiler för varje radiator mumera?
Jo, ibland är det föreskrivet i t ex hyreshus.
I villor är det inte nödvändigt på samma sätt, så då sparar man ofta in på den kostnaden.

Det finns ventiler som passar direkt på anslutningarna på radiatorn
 
  • Gilla
Jochi
  • Laddar…
H Hank_Ö skrev:
[bild]

Min svåger har precis köpt ett hus där rör till radiatorer är i plast. Det är nyligen installerat och det är en del saker som inte ser ut att ha blivit färdiga innan säljaren sålde.

Jag är inte bekant med plaströr till radiatorer. Hur brukar man göra mellan golv och radiator?
Behöver de skyddas från åverkan (från barn) eller är det bara en estetisk fråga?


Jag sökte innan jag skapade tråden och hittade inget träffande, men tar gärna referenser där jag/han kan läsa mer.
Hemskt snållösning. Jag tänker kanske silverfärgad spray så de ser ut som vanliga förkromade rör. Synd att de går lite snett bara
 
  • Gilla
Hank_Ö
  • Laddar…
Det finns speciella täckbrickor man kan trycka dit mot golvet:
Målar man rören vita först och trycker på brickorna (de ska gå att trä över anslutningsmuttrarna) så kanske det ser bättre ut.

Värmeelement med kopparledningar, plastskydd på golv, trädörr, vitmålade väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men beige att rören inte linjerats med radiatorn. Och så har man kladdat väggfärg på dem...
 
  • Gilla
Hank_Ö
  • Laddar…
Tack för alla bra förslag.

Finns det någon risk att ett litet barn kan skada rören genom att dra (eller gnaga) på dem?
 
H Hank_Ö skrev:
Tack för alla bra förslag.

Finns det någon risk att ett litet barn kan skada rören genom att dra (eller gnaga) på dem?
Om mamman och pappan är gnagare ja...
 
H Hank_Ö skrev:
Tack för alla bra förslag.

Finns det någon risk att ett litet barn kan skada rören genom att dra (eller gnaga) på dem?
Det är nog större risk att man skadar rören om man kör dammsugaren hårt mot dem. Det brukar vara en ganska vass kant runt hålen i parketten.
Rören kommer ju också upp för långt ut i rummet (kan dock vara synvilla) så de är väl mer exponerade.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hemskt snållösning. Jag tänker kanske silverfärgad spray så de ser ut som vanliga förkromade rör. Synd att de går lite snett bara
*
Tänkte något liknande som vit färg eller bred tejp längs röret men så är jag osäker på hur plaströren trivs med färg och lim.
Man får inte klistra dekaler på skyddshjälmar av plast eller på plastbyttor på flygplan för det försämrar hållfastheten.
*
 
J Jochi skrev:
*
Tänkte något liknande som vit färg eller bred tejp längs röret men så är jag osäker på hur plaströren trivs med färg och lim.
Man får inte klistra dekaler på skyddshjälmar av plast eller på plastbyttor på flygplan för det försämrar hållfastheten.
*
Måla eller spraya går nog bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.