Hej,

Har ni något bra tips hur man kan klä in plintgrund enligt bilden? Mörkblå trävägg över övervuxen mark med dold grund och synligt lövavfall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Syns inte vad du har för avstånd på plintarna, men ett sätt är att fästa stående reglar på plintarna och sedan sätta virke som bilden. Det är fjällpanel på bilden och det är av sämsta sorten, men något annat passar inte att täcka med. Blir det att skarva så sätts en brädlapp på baksidan som fäste.
 
Bäst är nog att sätta skivor som tål markfukt. Sök på sockelskiva så hittar du alternativ.

Annars kanske det går att bygg stenmur mellan plintarna men blir nog svårt att få tätt uppåt isf.
 
Till förrådet som jag bygger har jag köpt en amroc skiva, typ 1200x3000 som jag har sågat till 4 längder. Nu har jag planerat in mer space mellan första fjällpanelen och marken än vad du har men det ska gå att passa in ändå.

Amroc är en spånskiva med cementbeklädnad. Det finns säkert ett tiotal substitut men jag ska se om jag kan hitta mer information om den.

edit:
https://www.wramstra.se/en/product/amroc-10-x-1200-x-2600
 
Claes Sörmland
Liten varning att bygga om en öppen plintgrund till en torpargrund kan ha sina negativa sidor med ökad fuktbelastning på trossbotten och upp i väggar.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Liten varning att bygga om en öppen plintgrund till en torpargrund kan ha sina negativa sidor med ökad fuktbelastning på trossbotten och upp i väggar.
Precis, kan vara smart att sätta in en ventil på varje sida om möjligt, annars minst två så luften kan förflyttas.
 
  • Gilla
Kashew
  • Laddar…
Instämmer med ovanstående.

Plintgrund är ful men det är en jäkligt säker konstruktion. Se till att ha bra ventilation i grunden oavsett hur du väljer att "bygga igen".
 
Tack alla för era svar! Tror ni det skulle fungera att använda nedan ventilationsgaller:
 
  • Förpackning av aluminium, troligen medicinblister, tabletter, gråskala, enkel, strukturerad design, farmaceutiska produkter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gör ett par fyrkanter 300X300 av läkt och sätt myggnät i varje ända. Det kommer att lufta mycket mer än den du visar. I mitt tycke för klen att ventilera.
 
Jag tycker du ska ventiler av plåt med galler i, möss etc går rakt igenom ett myggnät. De kommer säkert även tunnla under din sockelskiva men man behöver ju inte göra det lätt för dem.
 
Verkar vara delade meningar huruvida man skall klä in grunden eller inte.. primärt är det för att vi har problem med att vattenledningar tenderar att frysa när tempen kryper ner runt -10 grader
 
Fryser ? Är det bara på den biten det fryser, då är dom inte på frostfritt djup, kanske berg där. Men då blir det värmekabel i slangen och termostat som styr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.