Hej!

Vill installera en solcellsanläggning nästa år och skulle uppskatta er input.

Huvuddelen av panelerna kommer att placeras som en lång "solcellspergola" som vetter söderut, lite i stil med bilden nedan men med bifaciala paneler ovanför en platta av ljus stämplad betong. Panelerna torde ligga knappt 2,5m ovan mark.

Vill dock även ha några lodrätt monterade paneler en liten bit bort i nord-sydlig riktning och/eller öst-västlig riktning.

Bägge delarna av anläggningen avses ge lite riktad skugga och insynsskydd utöver huvudfunktionen att alstra solel.

Det som gör mig lite förbryllad är att det på somliga sidor på nätet står att paneler på markstativ kostar mer än takbaserade anläggningar. Enligt Robin Toneby torde det vara avsevärt billigare (allt annat lika) att installera paneler närmare marken eftersom man då slipper kostnader för byggställningar, extra krångel osv: https://www.byggahus.se/varme/fraga...-bifaciala-paneler-rimlig-investering.479122/

Känns som att jag saknar någon pusselbit här. Kostar det mer att installera solceller på ställning/ram nära marknivå än att installera samma antal paneler på ett villatak?
 
  • Modern pergola med solpaneler, utomhusmöbler, gräsmatta, gröna växter, dagtid, hållbarhet, alternativ energi, trädgårdsdesign.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
"Känns som att jag saknar någon pusselbit här. Kostar det mer att installera solceller på ställning/ram nära marknivå än att installera samma antal paneler på ett villatak?"

Nu killgissar jag lite, men kanske har att göra med tillkommande kostnader för stallaget på mark? Plintar/markskruv, virke, gräva ner slang till kabeln osv. På ett villatak lyfter du bort några pannor och skruvar direkt i befintlig konstruktion.
 
Om du redan har stommen på plats och den håller för belastningen av solcellerna(+snö) bör det inte vara dyrare än på tak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.