Hej,

Vad finns det för bänkbelysning för fast installation idag? Det mesta, för att inte säga nästan allt, är gjort för installation med stickpropp. Ikeas ansluts sedan med C7-kontakt. Det är få som har plintar för att ansluta installationskabel.

Det bästa jag hittat så långt är den här: https://www.elbutik.se/dokument/im00537-shelf-line-202106-pdf-_-32978.pdf

Vissa estetiska detaljer gör att jag inte föredrar den. Jag har min installationskabel belägen på mitten av listen, och vill inte bygga nåt märkligt t-kors för att få till en anslutning där. Hade också varit trevligt att kunna ha ett en dimbar trafo.

Sak samma, vore intressant att veta vilka andra bänkbelysningar för fast installation ni känner till?
 
Utvecklingen av armaturer har gått fort, allra helst underskåpstyp och där är det konsumenternas önskan som styr. Ingen vill anlita en elektriker för jobbet, därav är det ett faktum med stickpropp bara. Ledningarna brukar vara väldigt långa och går inte att kapa/skarva utan lite besvär. Svårt att gömma dom på ett bra sätt.
Men så är det med många delar som säljs och går inte att förändra snabbt.
 
Måste det vara en färdig armatur eller kan du tänka dig LED-tejp? I så fall ökar utbudet markant.

LED-tejpen är självhäftande och monteras gärna i en aluminiumkanal för värmespridningens skull. Med anslutningen på mitten sätter du helt enkelt två remsor, en åt varje håll. Det enda man skall tänka på är att inte sätta alldeles för långa remsor med matning enbart i ena änden, om spänningsfallet blir för stort lyser det svagare i bortre ändan. Hur långa remsor man kan sätta beror på drivdonet.

Sök på "ledstrip" hos t.ex. elbutik så får du många träffar:

https://www.elbutik.se/searchresults.html?SEARCH=1&q=ledstrip
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
LED-strip finns dom i 230 V Har bara sett 24 VAC , sen är det ingen speciell kraft i dom, blir lite blackt ljus. Har sådana själv och ska byta till riktiga armaturer för 230 V och vet inte, men kanske med dimmerfunktion.
 
J jonaserik skrev:
LED-strip finns dom i 230 V Har bara sett 24 VAC , sen är det ingen speciell kraft i dom, blir lite blackt ljus. Har sådana själv och ska byta till riktiga armaturer för 230 V och vet inte, men kanske med dimmerfunktion.
Det finns både 12 och 24 VDC och man kan utan problem hitta remsor om 1500 lm/m (ca 15W). Letar man lite kan man hitta >2600 lm/m (20-25W). Ett separat drivdon med tillräcklig effekt monteras sedan på lämpligt ställe. Utvecklingen har gått fort, det som var standard för några år sedan är ingenting idag.

Många underskåpsbelysningar består av just en led-remsa och ett drivdon ihopmonterat så om ljuset i en färdig armatur duger så finns det lösa remsor som överträffar det. (Sen finns det naturligtvis bänkbelysning med spottar, varför man nu skulle vilja ha punktbelysning över sin diskbänk.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Problem uppstår nästan oftast på 230V-sidan av drivdonet. Se bilden från IKEAs dokument nedan. Om drivdonet har fast kabel kan man montera den helt i en kopplingsdosa och däri skarva till installationskabel. Ännu snyggare om man sätter dosan kloss an mot drivdonet så apparatsladden inte går exponerat. Men det är varken godkänt eller snyggt att t ex klippa stickproppen, skarv mot installationskabel i en kopplingsdosa, och ändå ansluta med en C7-kontakt. Hur gör en elektriker? Det är det jag vill veta egentligen. Och vilken produkt använder de.
Illustration visar en oansluten elkabel och en vägguttag med pil som pekar mot kabeln.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Totte_S
M Masthugg skrev:
Problem uppstår nästan oftast på 230V-sidan av drivdonet. Se bilden från IKEAs dokument nedan. Om drivdonet har fast kabel kan man montera den helt i en kopplingsdosa och däri skarva till installationskabel. Ännu snyggare om man sätter dosan kloss an mot drivdonet så apparatsladden inte går exponerat. Men det är varken godkänt eller snyggt att t ex klippa stickproppen, skarv mot installationskabel i en kopplingsdosa, och ändå ansluta med en C7-kontakt. Hur gör en elektriker? Det är det jag vill veta egentligen. Och vilken produkt använder de.
[bild]
Där har du en förklaring till att elektriker gärna vill vara med och välja material. Vill man fastansluta så väljer man en armatur me fast nätkabel till drivdonet, annars får man göra så gott man kan. Det finns kortare färdiga kablar med C7 kontakt så man slipper så mycket lös kabel att hantera. Då kan man sätta ett uttag för belysningen så dolt man kan under skåpen.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Det var ju lite det jag skrev i mitt första inlägg.


Åter till frågan: vad har ni för exempel på LED-bänkbelysning anpassad för fast installation?
 
Jag har på något ställe monterat Ikeas lampor till en Plejd trafo. Då är det inga bekymmer att klippa ner långa kablar, men det blir ju lite hempul så att säga.
 
Aha, det var ju smart. Då blir ju alla med externt drivdon ett alternativ. Och så får man ha en trådlös brytare till plejden?
 
Totte_S Totte_S skrev:
Hur långa armaturer vill du ha?
Du har alltså matningen på mitten ungefär då?
Hur landar den här hos dig:
[länk]
Den där var ju bra! Det där med mitten var en detalj - jag hittade knappt någon med plintar. Så jag tänkte skapa en tråd och be om några som hade plintar (eller p annat sätt var lämpade för fastinstallation) överhuvudtaget.

Lite fundersam är jag dock. Den är ”dimbar” men tänds med en enkel vippbrytare? Hur skulle den kunna dimras då? Dimring är inte viktigt men det sår lite tvivel kring om det är nåt jag missar…
 
M Masthugg skrev:
Aha, det var ju smart. Då blir ju alla med externt drivdon ett alternativ. Och så får man ha en trådlös brytare till plejden?
Har faktiskt haft Plejd på annan belysning i rummet så använt den sista ingången där för att styra plejd trafon.
 
M Masthugg skrev:
.Lite fundersam är jag dock. Den är ”dimbar” men tänds med en enkel vippbrytare? Hur skulle den kunna dimras då? Dimring är inte viktigt men det sår lite tvivel kring om det är nåt jag missar…
Man sätter en fjäder i vippbrytaren, av/på sköts med korta tryck och dimring med långa.
 
Känns det rimligt även i en sån här liten brytare? Förknippar det mer med väggbrytare.

En vit långsträckt enhet med en slät yta på ett blankt mörkt bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.