Vi satte in en IVT 490 till vårt 208 kvm Trivselhus när vi byggde för ca två år sedan. Första året förbrukade vi 22.000 kwh vilket var betydligt mer än jag förväntat mig. Jag började logga energiförbrukning och temperaturer och det visade sig att pumpen använde el-tillskottet väldigt mycket på vintern, typ så fort utetemperaturen underskred +4 grader.

Nu har jag aktiverat "ekonomiläget" samt ställt ned kurvan några hack med förhoppning om en lägre förbrukning. Senaste veckorna har det varit kallt inne på morgonen, men som tur är har vi braskamin också.

Jag kan egentligen för lite om det här för att kunna ge några råd, men skulle jag fått välja på nytt så skulle jag satt in en bergvärmepump.

Länk till mina mätningar för den som är intresserad: http://wittfeldt.dyndns.org/cacti/g...d=1193132896&graph_height=450&graph_width=700

(Zooma in genom att markera, zooma ut med högerklick)
 
Kan egentligen inte svara på din energianvändning.
Däremot är din loggning väldigt intressant.
Vilket program är det?
Ser att du loggar mer än din VP. Hur funkar det?
Vilka grejer behövs?
Är det svårt/dyrt att installera?
 
Allt är ju relativt. Men om man har en gammal dator som kan köra Linux och en trefasmätare så handlar det om ytterligare ca 500 kr för hårdvaran (kontroller, pulsräknare och några termometrar) Mjukvaran som jag använder är OpenSource och finns att hämta på nätet.

Inget är svårt, bara man vet hur man ska göra :) Man behöver inte löda eller så. En bra start kan vara tråden om 1-wire här på forumet: http://forum.byggahus.se/teknik/61047-maetning-med-1-wire.html
 
Att sätta in en IVT 490 i ett hus på 208 kvm är förkastligt, värmepumpsdelen har en max effekt på 2 kw och era 208 kvm har ett värmebehov av mycket lågt räknat 10 kw vid -18-20 gr så resten måste skötas av elpatronen vilket gör att elräkningarna skjuter ordentligt i höjden under vintermånaderna. Ekonomiläge ger lite, då jobbar kompressorn lite extra innan tillskottet går in, sänka varmvattentempen någon grad ger lite besparing men framförallt att låta pumpen sköta uppvärmningen inte termostaterna i rummen, där kan du spara mycket. Alla termostater på max och styra värmen i huset med värmekurvan och fininställningen kan ge en ordentlig besparing om du inte redan kör på det.
 
Jo det här med att VP:n är underdimensionerad för huset har man ju förstått nu. Surt att Trivselhus stod på sig om 490... Jag var själv inne på 495 twin / jordvärme, men de påstod att den var "svår att få nån ordning på". Bergvärme skulle man aldrig kunna räkna hem i ett så nytt och välisolerat hus hette det också.. Fan att man inte läste på lite mer då.

Tack för tipset om termostaterna iaf, hade ingen aning om att det kunde påverka. Har maxat alla termostater precis, vi får se om det ger nåt utslag på graferna nu då!
 
Du hade ju sänkt värmekurvan några snäpp skrev du innan så rör inte den på något dygn ännu, troligtvis får du justera lite till ner eller upp på den innan du blir nöjd med temperaturen i huset. Om det känns lite kallt vid +-0 +5 så använder du finjusteringen uppåt om det känns kallt vid +-0- -5 så justerar du upp värmekrvan något snäpp. När du är nöjd vid både +5 och -5 har du ganska så rätt inställningar. Vill ni ha lite svalare i sovrummet t,ex så använd termostaten där att reglera tempen.

Vi gjorde dessa åtgärder några månader efter vi flyttat in vintern 2005-2006 och sänkte dygnsförbrukningen 25-30% i ett nafs.
 
Komplettera med en luft-luftvärmepump! Din IVT 490 är ju bra på att ventilera, göra billigt varmvatten, ge viss grundvärme. Men merparten av uppvärmningen sker ju med ren elenergi som du själv konstaterat. Kan man stötta med eldning eller luft-luftvärmepump borde förbrukningen gå att få ner! Är du riktigt missnöjd med pumpen kan du ju sälja den på Blocket för kanske 20000kr och installera en Comfortzone CE65 istället (upp till 6,5kW mot dina nuvarande knappa 2kW).

/Pontus
 
Hej. Jag var riktigt trött på min Nibe 360p (i samma "klass" som 490). Sålde den på blocket för 25000 och installerade en CE65. Tidigare gick eltillskott in vid ca +10 ... +13 grader. Nu har jag blockat alla elpatroner men känner att gränsen är någonstans kring 0 grader. Men det är fasligt många dagar om året som är +5 grader i Borås (hela förra vintern). Installerade CE65 i April och har ännu inte behövt slå på elpatronerna.
Förbrukade (med mild vinter o stödeldning) mellan 31 Juli 2006 --> 23 maj 2007 19583khw. Kanske skulle sluta på en årsförbrukning på ca 22000. Ny bytte jag då i maj och har nu dragit 23715! Snitt på 25kwh/dag . Då skall man veta att hushållsel och varvatten är för oss ca 20kwh/dag.

Men eftersom den börjar ge sig vid 0 grader så kanske det ändå finns ide med en luft/luft för att stödja mellan 0 och -15 då jag annars får köra med elpatroner.
 
Dock ger ju en luft-luftvärmepump ganska dålig COP vid dessa låga temperaturer, men om man kommer upp i två gånger tillsatt el är det ju ändå bättre än elpatron. Se bara till att överdimensionera pumpen om du ska använda den när det är kallt, så håller den ut längre när temperaturen kryper under -15. Ved eller pellets har ju bäst verkningsgrad när det är kallt och vore ju egentligen optimalt om det inte vore för böket.

/Pontus
 
Jo.. exempelvis vissa nya ger en 4 kw vid -15 med cop 2 (http://www.energikunskap.se/WEB/STEMFe01e.nsf/V_Media00/C12570D10037720FC125737C004E32E1/$file/Mitsubishi%20Electric%20MSZ-FD35VA,%20LLVP-2007.pdf)

.. egentligen skulle man ha dubbla! :) Fast då är payofftiden mååånga år.

jag har öppen spis att elda i då det är undre 0 idag.
 
Vi är spekulanter på en 1800-talskåk med direktel och kakelugnar i de flesta rum samt en modern vedpanna i köket. Planen är en kraftfull L/L-pump på nedervåningen (Fujitsu Nocria AWYZ14LB för ca 22000kr) och en mindre på övervåningen (IKEA / Panasonic för 15000kr). Jag funderar också på att slänga ut elvarmvattenberedaren, köpa en Nibe 310p på Blocket för 15000kr, göra om ventilationen från självdrag till F-ventilation och värma badrummen, som ligger längst ifrån de tilltänkta innerdelsplaceringarna, med frånluftsvärmepumpen! Samtidigt skulle man få billigare varmvatten. Det finns mycket att fundera på! Besök gärna www.varmepumpsforum.com.

/Pontus
 
Det är tråkigt att försäljarna på trivselhus inte varnade er! Våra proppsar nu på en IVT 495 Twin till vårt enplans på 154 kvm men jag är jätterädd att dte inte ska räcka....de proppsar dock på att det blir jättebra...men de vill ju också att kalkylen ska se fin ut....
 
En 495 är klenare än en CE65:an.. och det lär inte vara så mkt billigare! Men dock tror jag trivselhus inte samarbetar med Comfortzone så då får man handla upp vent+pump själv!
Hade jag byggt nytt idag igen så hade jag nog valt en CE65 från början..
 
Går ju inte välja andra tillverkare med husföretag där man bara får tillbaka lite växelpengar för saker man väljer bort.................:(
 
oooo_quattro skrev:
En 495 är klenare än en CE65:an.. och det lär inte vara så mkt billigare! Men dock tror jag trivselhus inte samarbetar med Comfortzone så då får man handla upp vent+pump själv!
Hade jag byggt nytt idag igen så hade jag nog valt en CE65 från början..
Jag har en kompis som fick 15 % rabattt på CE50 med motiveringen att han bygger med Trivselhus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.