Att spindlar är ett tecken på ett friskt hus är ju himla bra. Tack för meddelandet men nu vill frugan gärna ha bort dom, hus skall man göra för att iallafall minska antalet?

Anticimex eller "huskurer"?
 
spindlar är inte ett tecken på ett sunt hus... (gammal myt)

enkelt sätt att få bort spindlar i källare är att ta bort ställen de trivs på (under skåp, bakom skåp etc etc)
 
Det är lite halvsvårt att få bort spindlar. Man kan behandla via anticimex men....

"Myten" att spindlar innebär friska hus, är ibland tvärtom. Spindlar (beoende på art) lever ofta på mindre insekter. Ibland på sina artfränder.

Insekter trivs generellt sett i fuktiga och mörka miljöer. Många spindlar innebär ofta att det är god tillgång på föda där. Dvs har Du ett fuktproblem som drar till sig insekter och därefter spindlar?

Reducerar Du då spindlarna så får Du hyffsat med insekter som KANSKE påverkar Ditt hus skick.

Jag personligen hade använt dammsugare och tagit bort äggkokonger, ökat ventilationen och kanske släpat dit anticimex om det var besvärande.
 
Tack för snabba svar. Har redan tänkt att kolla över ventilationen och sätta in mekansik frånluft.
 
Min förra (och sista) katt var ypperlig spindeljägare. Eftersom det gamla plankgolvet hade rejäla glipor blev jaktlyckan inte alltid fullständig. Har du källare brukar det hjälpa att tvätta ur golven med klorin (såvida golven klarar detta) 1-2 ggr året. I mörka halvfuktiga utrymmen håller en bomullsdutt ättika eller ammoniak spindlar (& andra småkryp) borta för en tid i alla fall. Detta är speciellt bra under gammal diskbänk i gammalt hus. Att djuren inte försvinner annat än ur ens åsyn är en annan sak  ;).

Att ta in Anticimex för spindlar tycker jag verkar lite overkill.

Den indränkta bomullsdutten i brevlådan är förresten utmärkt for oss som inte vill bläddra upp tidningen på söndagsmorgonen och upptäcka att sängen blir full av tvestjärtar  8).
 
yonna yonna skrev:
Min förra (och sista) katt var ypperlig spindeljägare. Eftersom det gamla plankgolvet hade rejäla glipor blev jaktlyckan inte alltid fullständig. Har du källare brukar det hjälpa att tvätta ur golven med klorin (såvida golven klarar detta) 1-2 ggr året. I mörka halvfuktiga utrymmen håller en bomullsdutt ättika eller ammoniak spindlar (& andra småkryp) borta för en tid i alla fall. Detta är speciellt bra under gammal diskbänk i gammalt hus. Att djuren inte försvinner annat än ur ens åsyn är en annan sak ;).

Att ta in Anticimex för spindlar tycker jag verkar lite overkill.

Den indränkta bomullsdutten i brevlådan är förresten utmärkt for oss som inte vill bläddra upp tidningen på söndagsmorgonen och upptäcka att sängen blir full av tvestjärtar 8).
Duktigt sen följdfråga här, få hoppas att du eller nån annan hänger kvar och kan svara ;)
Bomullsdutten med ättika, ska den hållas fuktig med ättika eller funkar det när den torkat också? Jag tänker att en sån torkar rätt fort?
 
Jag droppar tussen ett par ggr/veckan under krypets högsäsong. I år har det varit extremt få, troligen pga torkan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.