Jag har ett större stenhus från 20-talet i Skåne, granne med en åker.
Jag har haft Anticimex här två gånger och inga råttor eller möss finns spår av inomhus.
Däremot kommer, vad det låter som, en besökare in på samma ställe varje kväll vid skymning (22-tiden). Tar ett varv i bjälklaget och går förmodligen ut sedan. Tar typ 30-60 minuter så är ljuden borta. Det är samma ljudmönster varje kväll.
Jag har gjort det Anticimex sade; täppt till alla möjliga håligheter med svinto som skulle kunna vara en väg in för råttan. Men ändå kommer den in på ngt vis.

Har någon liknande erfarenhet? Är det inte skumt att den inte tar sig in till maten inomhus?
 
Redigerat:
Det skulle kunna vara fladdermöss, de blir ju aktiva vid skymningen men de far ju i regel ut ur husen för att jaga insekter vid den tiden.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Montera fågelnät vid takfot om du vill slippa besökare. Just vagina mobile (fladdermusen) är bra som gäst, den äter massor av mygg och insekter.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Montera fågelnät vid takfot om du vill slippa besökare. Just vagina mobile (fladdermusen) är bra som gäst, den äter massor av mygg och insekter.
Men kommer råttorna in via vinden?! Det är ju två våningar upp😳
 
FrökenFunkis FrökenFunkis skrev:
Men kommer råttorna in via vinden?! Det är ju två våningar upp😳
Om dom vill ja, dom små liven kan klättra bra.
 
Man brukar höra mkt ståhej och framförallt knaprande på husets material om det är gnagare. De har börjat söka vinterbostad nu.

Det kan också vara ekorre, vessla, iller, katt, fågel eller fladdermus. Om inget knaprande/gnagande hörs (alla tider på dygnet) så är det sannolikt inte ngn gnagare.
Fågel eller fladdermus låter mer troligt. Kanske är det inte en fladdermus som kommer varje kväll utan en som kommit in tidigt på morgonkvisten för sin dagsvila och ger sig iväg ut varje kväll?

Om det är en fladdermus så var glad att du kan ge den någonstans att bo. Det blir mer och mer sällsynt med lämpliga bostäder i form av uthus, loft och logar som går att ta sig in och ut från.
 
Jag tog bort min utedel av en luftvärmepump. Då försvann han😅 Så nu bor han någon annanstans. Måste kommit in genom kanalen från värmepumpsdelen…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.