Om du har köpt ett nytt hus med stort renoveringsbehov gäller det att prioritera. Gör åtgärderna i rätt ordning så sparar du tid och pengar.

Du kan läsa artikeln här: Renovera i rätt ordning
 
N
Underhållsfria fönster? När de moderna fönstren sagt sitt så måste de bytas. Dessutom förstör de helhetsintrycket på ett gammalt hus med fuskspröjsar. Dessutom minskar ljusinsläppet med 20% eftersom tyngre alufönster kräver bredare ram.
 
  • Gilla
Mnbvcxz och 3 till
  • Laddar…
S
N Nephew skrev:
Underhållsfria fönster? När de moderna fönstren sagt sitt så måste de bytas. Dessutom förstör de helhetsintrycket på ett gammalt hus med fuskspröjsar. Dessutom minskar ljusinsläppet med 20% eftersom tyngre alufönster kräver bredare ram.
Det är väl isåfall det gamla huset som förstör helhetsintrycket av de nya fönstren? :D
 
  • Haha
  • Gilla
Nephew och 3 till
  • Laddar…
Redaktionen Redaktionen skrev:
Om du har köpt ett nytt hus med stort renoveringsbehov gäller det att prioritera. Gör åtgärderna i rätt ordning så sparar du tid och pengar.

Du kan läsa artikeln här: Renovera i rätt ordning
Bra råd. Vänder mig dock emot att man i badrumsrexten normaliserar att det ska duschas dagligen 1-2 ggr. Varken bra för huden eller för miljön. Särskilt om man använder tvål mm. Tvättlappen bör nog komma till heders igen.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Äldre personer kan väl ha köpt ett nytt hus så varför kolla detta noga.anders
 
N
S SueCia skrev:
Det är väl isåfall det gamla huset som förstör helhetsintrycket av de nya fönstren? :D
Så är det!
 
  • Gilla
SueCia
  • Laddar…
Jag kan hålla med om att taket och dränering kommer 1 och 2, men sen skulle jag vilja sätta in
3. vattenledningar ska bytas om de är mer än 50 år, värmeledningar (om det finns), vattenskador är inte kul.
4. kolla över elen, är det ett 50 år gammalt hus har säkert uppfinnarjocke varit framme och dragit både en och två tveksamma kablar till någon förbrukare.
5. Fixa så inomhusluften inte göder mögel. är det självdrag se till att få dit lite mekanisk frånluft så stommen mår bra.
sen kommer vi till det övriga som stod där uppe innan.

Tack för mig.
 
Taket är såklart viktigt, men om elen är gammal och skruttig är det smart att få den fixad innan man flyttar in. Då har man inga möbler i vägen för elektrikerna. Tak kan läggas om när som helst.

Dränering behöver inta vara akut om källaren känns okej som den är. Viktigast är att dräneringen är bra innan man börjar piffa till källaren och innan man bygger altan eller planterar växter där grävmaskinen riskerar att fara fram.

Vi fick börja med att riva ner tapeterna eftersom föregående ägare hade rökt väldigt mycket inomhus. Nya tapeter i sovrum och hemmakontor före inflytt, resten målades med tapetgrund och fixas vartefter vi hinner bland allt annat som behöver göras (inget har renoverats sedan 90-talet). Man måste helt enkelt anpassa prio-listan efter huset 🙂
 
Om vi talar om gamla hus med större renoveringsbehov så har ni presenterat helt fel ordningsföljd.

-Först börjar man med att nödreparera taket om det läcker. Presenningar eller gamla plåtar från någon rivning eller vad som helst.
-Sedan fortsätter man så gott som alltid med att ta loss och bära ut golven så man kommer åt att inspektera och reparera golvbjälkar och syllar. Man öppnar också överallt där man misstänker röta i timret och så sätter man in nytt timmer där det behövs.
-Om taket akut behöver åtgärdas så har det sannolikt läckt in vatten och överallt där det finns misstanke om läckor så river man upp och undersöker. Man tömmer också fyllningen ur mellantaket så man ser om timret har ruttnat i kontakt med våt mellantaksfyllning.
-När timmerreparationerna är gjorda tar man itu med grunden. Ser om någon sten har sättnat och behöver åtgärdas.

Sedan tar man taket. Fast man ser tyvärr ofta att folk byter tak för att de tror att det är en obligatorisk det av en renovering. Jag har sett flera tak som efter litet reparationer skulle ha hängt med i 30-50 år till men som folk har bytt bara för att de trodde att man alltid måste.

Jag har tyvärr varit inblandad i ett par hus där folk har följt just den sortens listor som fanns i den här artickern. Det är ett rent helvete att lyfta och byta timmer och grund utan att det blir veck i det nya fina plåttaket.

Man skall inte heller bara dränera på rutin om man inte vet ungefär vad man gör. Om huset står på stockbädd eller träpålar ruttnar den bort om man sänker grundvattenytan och så kan hela huset sättna en meter eller mer.
Vissa jordmåner är inte heller bra att dränera i efterhand eftersom dränering kan fororsaka sättningar på uppåt 20 cm.
 
  • Gilla
Nephew
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.