Howdy alla röjsågar!
Jag vill lämna ett tips om vad man kan titta på när röjsågen inte vill varva ut.
Jag har en Jonsered röjsåg modell minsta man kan använda när man ska ha på röjsågsklinga. Jag kan även använda den att grästrimma med. Man byter ju bara huvudet...
Jo, så här var det: Jag lånade ut röjsågen till en familj som skulle röja lite sly och småträd. Jag informerade om att jag kör på alkylatbensin med inblandad syntetolja 2%.
Jag fick tillbaka röjarn och hängde upp den i verkstaden. Året efter skulle jag själv använda den. Vid igångsättning gick den igång men den varvade inte upp. Jaha, tänkte jag. Sönderkörd? Jag hällde i ny bensin då familjen jag lånade ut den till hade använt standardbensin med egen oljeblandning. Attans oxå!! Ny bensin (Alkylat givetvis), och började att felsöka. Luftfilterrengöring nada, tändstift nada, förgasarjustering nada.
Vad göra? Jag plockade bort ljuddämparen för att kolla om kolven var repad, nada.
Jag visste inte vad jag skulle göra... Kliade mig i huvudet och tänkte på en annan trimmer som höll på att skapa mig hjärnblödning (se tidigare inlägg "trilskande trimmer".
Efter en kopp kaffe så började jag intressera mig för ljuddämparen, hmm, aha!
Vad är det för en flurp som är inkilad mellan utblåset och skyddsplåten? Jag skruvade loss skyddsplåten och drog i flurpen, ett finmaskigt nät som var igensatt av avgasoljerester! Fram med stålborste och rengöring av nätet. Ihop med ljudämparen igen och provkörning. Klockrent! Härlig urvarvning som det anstår en röjare,he he. Nätet har funktionen gnistfångare. Anledningen till att nätet koksat igen kan ju bero på att den gått med för fet oljeinblandning? Nu går den perfekt och framöver vet jag vad man kan titta på om den börjar konstra igen.
Röjsågshälsningar Esa:wow:
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Tack för att du delar med dig. Ett guldkornsinlägg skulle jag vilja säga

Mvh
 
Definitivt stoppat i stora bra att komma ihåg högen. Kör ju qvarana själv så det lär ju vara samma lösning
 
Kanon! Här skall det sotas!
 
  • Gilla
Peoplebeer
  • Laddar…
Tyresö
Stort tack för tipset! Misstänker att det är det problemet på min lövblås. Ska kolla i helgen.
 
Howdy alla röjsågare!
En får tacke...
Ja, oftast är det enkla lösningar på problem, men det gäller att vara envis och inte ge sig...
Ibland får man lugna ner sig och hämta kraft en stund och sedan gå på´t igen.
Jag tycker att detta är ett härligt forum där man kan läsa om olika tips och lösningar från dem som envist kämpat och lyckats lösa olika problem. Vidare är det givande att få tips på allt mellan himmel och helv..e. Vi håller på och bygger på övervåningen efter att ha byggt på en våning på huset. Det var ett stort ingrepp! Huset var cabriolet och vädret var regn och hagel, huga huga. Det var inte mycket sömn den veckan...
När det gamla taket skulle bort så hade jag fyra motorsågar igång. Efteråt önskade jag att sågkedjorna hade haft diamantskär med tanke på all spik som de fick utstå.
Snickarkompisarna lyckades även att såga av huvudelkabeln som var inbyggd i timmerväggen. Ja, mycket har man fått lära sig genom åren.
Jag kommer att fortsätta tipsa om olika saker jag varit med om. Senaste tipset kommer att handla om tryckregulator vattenpump. Det tipset kan man snart läsa under den rubriken. Ha det gôtt tills vi hörs igen!
Röjsågshälsningar Esa:wow:
 
E Esa Grönberg skrev:
Howdy alla röjsågar!
Jag vill lämna ett tips om vad man kan titta på när röjsågen inte vill varva ut.
Jag har en Jonsered röjsåg modell minsta man kan använda när man ska ha på röjsågsklinga. Jag kan även använda den att grästrimma med. Man byter ju bara huvudet...
Jo, så här var det: Jag lånade ut röjsågen till en familj som skulle röja lite sly och småträd. Jag informerade om att jag kör på alkylatbensin med inblandad syntetolja 2%.
Jag fick tillbaka röjarn och hängde upp den i verkstaden. Året efter skulle jag själv använda den. Vid igångsättning gick den igång men den varvade inte upp. Jaha, tänkte jag. Sönderkörd? Jag hällde i ny bensin då familjen jag lånade ut den till hade använt standardbensin med egen oljeblandning. Attans oxå!! Ny bensin (Alkylat givetvis), och började att felsöka. Luftfilterrengöring nada, tändstift nada, förgasarjustering nada.
Vad göra? Jag plockade bort ljuddämparen för att kolla om kolven var repad, nada.
Jag visste inte vad jag skulle göra... Kliade mig i huvudet och tänkte på en annan trimmer som höll på att skapa mig hjärnblödning (se tidigare inlägg "trilskande trimmer".
Efter en kopp kaffe så började jag intressera mig för ljuddämparen, hmm, aha!
Vad är det för en flurp som är inkilad mellan utblåset och skyddsplåten? Jag skruvade loss skyddsplåten och drog i flurpen, ett finmaskigt nät som var igensatt av avgasoljerester! Fram med stålborste och rengöring av nätet. Ihop med ljudämparen igen och provkörning. Klockrent! Härlig urvarvning som det anstår en röjare,he he. Nätet har funktionen gnistfångare. Anledningen till att nätet koksat igen kan ju bero på att den gått med för fet oljeinblandning? Nu går den perfekt och framöver vet jag vad man kan titta på om den börjar konstra igen.
Röjsågshälsningar Esa:wow:
Jag följde dina råd, har en Klippo röjsåg (säljs inte längre) som inte varvar ut. Gjorde som du skrev, nätet var igensatt, rengjorde detta och NU är den nästan som om jag hade trimmat den !!!!! TACK !!
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Kör alla mina 2T småmaskiner på TC-W3 olja nuförtiden. Överlägsen den vanliga 2taktsoljan. Aldrig nått igensotat eller nått kladd.
 
  • Gilla
Esa Grönberg
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Kör alla mina 2T småmaskiner på TC-W3 olja nuförtiden. Överlägsen den vanliga 2taktsoljan. Aldrig nått igensotat eller nått kladd.
Då använder du en olja som är avsedd för vattenkylda utombordare.

Använder du en dylik olja på tex Stihl eller Husqvarna-sågar så gäller inte garantin. Det krävs att man använder JASO FC / FD-klassad olja, dvs det som krävs för luftkylda högvarviga motorer.
 
  • Gilla
galento och 2 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Då använder du en olja som är avsedd för vattenkylda utombordare.

Använder du en dylik olja på tex Stihl eller Husqvarna-sågar så gäller inte garantin. Det krävs att man använder JASO FC / FD-klassad olja, dvs det som krävs för luftkylda högvarviga motorer.
Esa här...
Jag använder denna olja till alla mina utombordare samt alla tvåtaktare jag har... Har några stycken..
Vattenskidåkning, olika morötter till de olika båtarna luftkylda/vattenkylda,..
snöskotrarna luftkylda, mopeder tvåtakt vattenkylda/luftkylda, crossmc luftkylda/vattenkylda tvåtakt, enduromc luftkylda/vattenkylda,...
Häller även en skvätt i tanken till mina gamla bensinmotorbilar... insprut/förgasare...
Till alla småmaskiner använder jag alkylatbensin för min egen hälsa...👍👍
Till paramotorn alkylatbensin med 2% syntetisk olja....
Jag har kört med denna tvåtaktsolja (askfri) sedan 80-talet i alla tvåtaktsmotorer och sett hur bra denna olja håller motorn ren och tillförlitlig...
Jag kör allt från 50cc till 500cc med denna olja... Till utombordsmotorerna minskar oljeröken från avgaserna...
Köper denna tvåtaktsolja på
Svenssons livs, Alhem....
 
  • Gilla
Finndjävel
  • Laddar…
E Esa Grönberg skrev:
Esa här...
Jag använder denna olja till alla mina utombordare samt alla tvåtaktare jag har... Har några stycken..
Vattenskidåkning, olika morötter till de olika båtarna luftkylda/vattenkylda,..
snöskotrarna luftkylda, mopeder tvåtakt vattenkylda/luftkylda, crossmc luftkylda/vattenkylda tvåtakt, enduromc luftkylda/vattenkylda,...
Häller även en skvätt i tanken till mina gamla bensinmotorbilar... insprut/förgasare...
Till alla småmaskiner använder jag alkylatbensin för min egen hälsa...👍👍
Till paramotorn alkylatbensin med 2% syntetisk olja....
Jag har kört med denna tvåtaktsolja (askfri) sedan 80-talet i alla tvåtaktsmotorer och sett hur bra denna olja håller motorn ren och tillförlitlig...
Jag kör allt från 50cc till 500cc med denna olja... Till utombordsmotorerna minskar oljeröken från avgaserna...
Köper denna tvåtaktsolja på
Svenssons livs, Alhem....
Visst, möjligt att det kan funka någorlunda om man inte kör motorsågar och röjsågar särskilt hårt.

Men det finns anledningar till att valet av oljekvalitet på högvarviga luftkylda motorer är noga specificerat av ledande tillverkarare och att de avsäger sig alla garantiåtaganden om man väljer att frångå dessa krav på oljekvalitet.

Jag ser ingen som helst anledning att inte följa de krav som tillverkarna ställer på den tvåtaktsolja som ska blandas i bränslet. Självklart kör jag med alkylatbränsle i alla mina småmaskiner. I motorsågar och röjsågar uteslutande Aspen 2T som har den rätta klassningen av inblandad olja, 2%.
---
Kort sagt: att köra TCW-3 klassad olja i motorsågar, röjsågar och dylikt är alltså direkt emot tillverkarnas krav för att garantier ska gälla. Det är en olja för vattenkylda motorer med mycket lägre cylindertemperaturer, samt det extra kravet att inte släppa ut onödiga föroreningar i vattenmiljöer.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Ok... Jag har, som jag skrev, aldrig haft något haveri på crossmc:n luftkyld tvåtakt.
Kört skiten ur mig själv😁, aldrig någon skuren motor...👍👍...🙏
 
  • Gilla
Finndjävel
  • Laddar…
Så länge man har tändning, soppa och kompression startat det alltid, sa jag i 30 år till jag fick stopp i ljuddämparen första gången, satan vad jag kämpade innan jag knäckte koden........ Numer kör jag med tillägget, "Fria luftvägar och klart bakåt ;-)

/W
 
  • Gilla
Esa Grönberg
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Då använder du en olja som är avsedd för vattenkylda utombordare.

Använder du en dylik olja på tex Stihl eller Husqvarna-sågar så gäller inte garantin. Det krävs att man använder JASO FC / FD-klassad olja, dvs det som krävs för luftkylda högvarviga motorer.
Ja, den är ämnad åt utombordare. Jag har använt den i fem år med t.ex. Husqvarna motorsåg och aldrig behövt putsa nått igensotat. Hämtar 20 meter ved ur skogen med den varje år.
Kommer aldrig att gå tillbaka till skräpet dom försöker pracka på en. Antagligen försöker dom lura en att köra sönder grejerna snabbare.
 
  • Gilla
Esa Grönberg
  • Laddar…
Som jag uppfattar det, Aspen 2T är stapelvaran för de som lever på att köra motorsågar / röjsågar på professionell basis. Själv tankar jag detta på pump till ett relativt bra pris.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.