Hej

Jag håller på att lägga ny trall på befintlig altanstomme, har använt dolda skruvar. Men nu behöver jag ta upp några plankor igen men märker att det var inte lätt utan att få sprickor och flisor från plankorna kring skruvhålen.

Är det någon som kan tipsa om något bra knep för att rädda plankorna ?

Mvh
Stefan
 
  • Trägolv utomhus med sprickor markerade med röda cirklar. Texturerna på träet och skuggor syns tydligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
StefanBlom StefanBlom skrev:
Hej

Jag håller på att lägga ny trall på befintlig altanstomme, har använt dolda skruvar. Men nu behöver jag ta upp några plankor igen men märker att det var inte lätt utan att få sprickor och flisor från plankorna kring skruvhålen.

Är det någon som kan tipsa om något bra knep för att rädda plankorna ?

Mvh
Stefan
Jag har tidigare läst rekommendationer kring pluggborr, kanske dock inte för exakt samma bekymmer.

Ingen egen erfarenhet men det borde väl kunna fungera om det går komma åt, innebär väl säkert en del extra jobb då jag antar hålen behöver pluggas efteråt och hyvlas/fräsas i korrekt profil, om det inte går borra korrekta plugg från en offerplankla, känns dock som en del arbete, hoppas någon har ett bättre tips eller smidigare teknik. Hur många skruv rör det sig om?

Edit:
Detta var nog senast jag läste tipset: https://www.byggahus.se/forum/threa...verktyg-och-maskiner-idag.250889/post-5231604
Men kanske mer generellt för kass skruv eller spik.
 
Redigerat:
Sätter man trall med dold förskruvning får man se det som att det är permanent skruvat. Rörelser i träet gör att man knappast kan skruva loss trallen efter en tid och hoppas på att träet kan hållas intakt vid de klena infästningspunkterna som blir vid skråskruvningen - det kommer att fläkas loss rejäla flisor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.